شناسایی سه کانون بیماری آنگارا در خراسان رضوی

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیماری آنگارا یک بیماری عفونی و مسری بوده و موجب تلفات زیادی در واحدهای مرغداری می گردد گفت: از ابتداء آبان ماه امسال تا کنون سه کانون بیماری آنگارا در خراسان رضوی شناسایی شده است.

شناسایی سه کانون بیماری آنگارا در خراسان رضوی

محمد رشتی باف در گفت وگو با خبرنگاران در رابطه با شیوع بیماری آنگارا اظهار کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی است که به صورت عمودی منتقل می گردد، یعنی اگر مرغ مادر آلوده باشد به جوجه منتقل شده و این ویروس بعد از ورود جوجه یک روزه به واحدهای مرغ گوشتی مشاهده می گردد.

وی ادامه داد: بیماری آنگارا یک بیماری عفونی و مسری بوده و موجب تلفات زیادی در واحدهای مرغداری می گردد. این بیماری ممکن است تا 80 درصد نیز خسارت به واحدها وارد کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در مورد چگونگی انتقال این ویروس بیان نمود: اگر در یک واحد مرغ گوشتی آلوده مراقبت ها و اقدامات ضروری صورت نگیرد، ویروس در آن جا باقی می ماند و می تواند همراه با جابجایی دان مرغ، کود، لاشه های تلف شده و وسایل مکانیکی از واحد آلوده به سایر واحدهای مرغداری منتقل گردد و اینگونه انتقال ویروس به صورت افقی پدید می آید.

رشتی باف با بیان اینکه بیماری آنگارا اولین بار در اسفندماه سال گذشته در خراسان رضوی گزارش شد و از لحاظ آزمایشگاهی نیز مورد تایید نهاده شد، بیان کرد: سیاست دامپزشکی کشور باتوجه به عدم واکسیناسیون معدوم سازی در واحدهای آلوده بود. خوشبختانه با کوشش هایی که انجام شد، مرغ های مادر آلوده به ویروس در استان معدوم و نسبت به کنترل و قرنطینه واحد آلوده اقدام شد. در شهرستان هایی که بیماری آنگارا گزارش شده بود، با اقدامات به موقع این بیماری به صورت کامل کنترل شد.

وی گفت: با توجه به سرد شدن هوا شاهد شیوع این بیماری هستیم. بنابراین ضروری است به وسیلهه رسانه ها اطلاع رسانی به صورت کامل انجام گردد و مرغداران نیز مراقب باشند و به محض مشاهده اولین مورد بیماری سریعا به دامپزشکی مراجعه نمایند تا آزمایشات و نمونه برداری های مورد احتیاج انجام گردد. اگر نتایج آن مثبت بود بلافاصله اقدامات بهداشتی و ایمنی خود را انجام دهند، تا بیماری کنترل گردد و به جای دیگری انتقال پیدا نکند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ابتداء آبان ماه امسال سه کانون بیماری آنگارا در خراسان رضوی شناسایی شده است، بیان نمود: در شهرستان های تربت جام، سبزوار و داورزن با همکاری خود مرغداران توانستیم واحدهای آلوده را شناسایی نموده و معدوم سازی انجام شد. همکاران ما در حال اجرا اقدامات لازم و پایش مستمر در استان هستند. مقدار تلفات ناشی از این بیماری از ابتداء سال تا کنون از 64 میلیون جوجه ریزی در خراسان رضوی کمتر از 0.5 درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سه فاکتور به وسیله مرغداران برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید انجام گردد، بیان کرد: مرغداران اگر موردی را مشاهده کردند سریعا به ما گزارش نمایند تا آنالیز های لازم انجام گردد و تشخیص به وسیله آزمایشگاه انجام گردد. دومین مورد مربوط به کود به جای مانده درمحیط است که کود مربوطه باید به صورت کامل از بین برود. سومین مورد مدیریت لاشه های آلوده است که این لاشه ها نباید به هیچ وجه از محیط بیرون فرایند و باید حتما درچاه دفن لاشه نهاده شده و به طور کامل معدوم سازی شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9256

به "شناسایی سه کانون بیماری آنگارا در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی سه کانون بیماری آنگارا در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید