کرسی جدید برای ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا، وثوق احمدی به کمیته انضباطی AFC برمی شود

به گزارش مجله هاستفا، روزبه وثوق احمدی که سابقه عضویت در کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد، بار دیگر قرار است به عضویت این کمیته در بیاید.

کرسی جدید برای ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا، وثوق احمدی به کمیته انضباطی AFC برمی شود

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، در دوران ریاست مهدی تاج سه کرسی مهم در کنفدراسیون فوتبال آسیا از دست رفت. کمیته مسابقات، کمیته اقتصادی و کمیته انضباطی که پیش از آن علیرضا اسدی، محمد درخشان و روزبه وثوق احمدی در این کمیته ها عضویت داشتند و این کرسی های مهم را از دست دادیم.

وثوق احمدی که در کمیته انضباطی AFC شناخته شده و دارای سابقه فعالیت است، با استعفای عضو کویتی این کمیته بار دیگر شانس حضور در کمیته انضباطی را دارد. برای طی شدن روال قانونی کار و انتخاب از سوی کنگره، وثوق احمدی باید از سوی فدراسیون فوتبال ایران برای عضویت در کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی گردد. فدراسیون فوتبال ایران هم به درستی برای استفاده از این موقعیت و کسب کرسی، نامه ای را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال و روزبه وثوق احمدی را برای عضویت در کمیته انضباطی معرفی نموده است.

در این بین آنچه پاسخ AFC به نامه فدراسیون فوتبال ایران بوده، باز هم همان روال قانونی کار است. کنفدراسیون فوتبال آسیا با تأیید دریافت نامه ایران، اعلام نموده تصمیم گیری در این مورد در کنگره به تاریخ 9 دسامبر 2020 (19 آذرماه 99) انجام خواهد شد. پاسخ AFC هم به معنای رد درخواست فدراسیون فوتبال یا هر چیز دیگری نیست، بلکه پاسخی قانونی است. با این حال آنچه تا به امروز قطعی شده، این است که حضور وثوق احمدی به دلیل چهار سال سابقه در کمیته انضباطی AFC، در این کمیته تأیید خواهد شد و شانس بالایی دارد.

کسب یک کرسی مهم در کمیته ای مهم چون کمیته انضباطی می تواند در ناامیدانه ترین نگاه، حفظ یک کرسی به سود ایران باشد، اما بد نیست نگاهی به کرسی های دیگر ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشیم. اینکه آورده کرسی های ایران در زمان ریاست مهدی تاج چه بوده، در حالی که ایران سه کرسی مهم در کمیته مسابقات، کمیته اقتصادی و کمیته انضباطی را از دست داد.

مهدی تاج به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال به عضویت کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی درآمد و ریاست این کمیته را هم بر عهده گرفت. در این بین آورده او برای این رو رشته پیروز ایران چه بود؟ تیم ملی فوتبال ساحلی ایران پس از سال ها پیروزیت در مسابقات قهرمانی آسیا حذف شد و نتوانست راهی جام جهانی گردد، آنهم در شرایطی که کادر فنی و بازیکنان در چند مورد درباره داوری ها و شرایط برگزاری بازی ها اعتراض داشتند، اما صدای اعتراض شان به جایی نرسید. همچنین پس از سال ها کسب جایزه بهترین بازیکن فوتسال آسیا توسط بازیکنان ایرانی، آخرین جایزه بهترین بازیکن فوتسال آسیا به توموکی یوشیکاوا از ژاپن رسید تا عملاً تفاوت کرسی که در اختیار علی کفاشیان و مهدی تاج بود، تعیین گردد.

جهانگیر بیگلری هم رئیس کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیاست. فوتبال ایران هنوز نیازی به استفاده از این قدرت نداشته که تعیین گردد آیا یاریی به ایران خواهد شد یا نه، اما به گفته مهدی تاج بیگلری جزو نفرات مهمی بوده که در عقد قرارداد و همچنین هنگام فسخ قرارداد مارک ویلموتس به رئیس فدراسیون فوتبال مشاوره حقوقی داده است. شاید با نگاهی به پرونده ویلموتس، دیگری نیازی به شرح بیشتر نباشد.

یکی دیگر از کرسی های مهم که این روزها می توانست به فوتبال ایران یاری کند، به ابراهیم شکوری تعلق دارد. سرپرست دبیرکلی سابق فدراسیون فوتبال کرسی کمیته فدراسیون های عضو AFC را تصاحب کرد. همان کمیته ای که اکنون با فشار به فدراسیون فوتبال ایران مانع از تأیید اساسنامه نزد فیفا می گردد و الان ماه هاست که فوتبال ایران به خاطر اقدامات این کمیته در بلاتکلیفی به سر می برد. در این بین، ابراهیم شکوری به عنوان یکی از اعضای کمیته فدراسیون های عضو AFC چه یاریی توانسته به فوتبال ایران کند؟ حتی بسیاری از ایرادهای گرفته شده به اساسنامه فدراسیون فوتبال، به وسیله درز اطلاعات داخلی به بیرون بوده که در نوع خود جالب است.

همچنین جالب است بدانید احمدرضا براتی که کرسی کمیته تأیید صلاحیت های AFC را دارد، برای دریافت کرسی کمیته انضباطی به جای روزبه وثوق احمدی معرفی گردیده بود، اما وقتی شانسی برای کسب این کرسی نداشت، مجدداً برای همان کمیته تأیید صلاحیت ها اقدام کرد. امیرمهدی علوی هم به عنوان مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در کمیته رسانه ها عضویت دارد که با برگزاری دو کارگاه آموزشی برای رسانه های ایرانی به صورت حضوری و اینترنتی (در دوران کرونا) کوشش نموده است از این کرسی خود به این شکل استفاده کند.

راهنمایی ممبینی نیز عضو کمیته داوران AFC است و لیلا صوفی زاده هم در کمیته بانوان کرسی دارد، اما آن طور که پیداست این کرسی ها آورده یا امتیاز ویژه ای برای فوتبال ایران نداشته است. حتی در بحث داوری و با سیاست های داخلی به نظر می رسد خطری هم داوری ایران را تهدید می نماید و آن هم خارج کردن نام علیرضا فغانی از لیست داوران الیت ایران است. مسئله ای که تعیین نیست چه سرنوشتی را برای داوری فوتبال ایران به دنبال خواهد داشت.

در کمیته پزشکی هم در حالی که دکتر زهره هراتیان نفوذ بالایی در AFC داشت، دکتر توحید سیف برقی برای عضویت در این کمیته معرفی گردید و مرتضی محصص هم همچنان عضو کمیته فنی و توسعه کنفدراسیون فوتبال آسیاست. حالا در این بین بازگشت روزبه وثوق احمدی به کمیته انضباطی AFC می تواند کمی امید را برای داشتن کرسی های مؤثر در فوتبال آسیا برای ایران زنده کند. اتفاقی که هر چند در زمان اصلی اش خودمان از رقم خوردن آن جلوگیری نموده بودیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5014

به "کرسی جدید برای ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا، وثوق احمدی به کمیته انضباطی AFC برمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرسی جدید برای ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا، وثوق احمدی به کمیته انضباطی AFC برمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید