درخواست بودجه آمریکا از متحدان؛ در پوشش مبارزه با داعش، با هدف تقابل با ایران

به گزارش مجله هاستفا، یک مأمور اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا گفت، تلاش وزیر امور خارجه آمریکا جهت دریافت بودجه مبارزه با داعش، در حقیقت هدف جبهه سازی علیه ایران را دنبال می کند.

درخواست بودجه آمریکا از متحدان؛ در پوشش مبارزه با داعش، با هدف تقابل با ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اسکات ریتر مأمور اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه راشا تودی نوشت، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا به متحدان این کشور فشار می آورد بودجه مبارزه علیه داعش را افزایش دهند اما هدف اصلی واشنگتن جبهه سازی علیه ایران است.

ریتر در این یادداشت نوشت: با این که رئیس جمهور ترامپ پیش تر مدعی شده که داعش 100 درصد منهدم شده است، آمریکا به دنبال تأمین بودجه بین المللی برای ادامه دادن به مبارزه علیه داعش است اما هدف واقعی این تلاش ها ایران است.

ریتر نوشت: پامپئو از جامعه بین الملل درخواست کرده است بر محدودیت های اقتصادی تحمیل شده بر اقتصاد جهان غلبه کرده و بیش از 700 میلیون دلار برای مقابله با تهدیدات داعش در عراق و سوریه فراهم کنند. پامپئو روز پنجشنبه در نشست وزرای ائتلاف مبارزه با داعش گفت مبارزه ما علیه داعش ادامه دارد و در آینده نزدیک نیز ادامه خواهد داشت. وقت استراحت نیست. باید به ریشه کن کردن هسته های داعش و شبکه های آن ادامه داده و با کمک به ایجاد ثبات، مناطق مختلفی در عراق و سوریه را آزاد کنیم.

در این یادداشت آمده است، ترامپ اواخر سال 2018 در پیامی توئیتری با اعلام شکست داعش در سوریه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد. این تصمیم ترامپ استعفای جیمز متیس وزیر دفاع پیشین آمریکا را موجب شد. شبهات موجود درخصوص این که آیا واقعاً داعش توسط ائتلاف آمریکایی منهدم شده بود یا خیر، اوایل سال 2019 (دی 97) که نیروهای داعش سه نظامی آمریکایی را در سوریه کشتند افزایش یافت. زیرا در همین روز مایک پنس معاون ترامپ در جلسه ای گفت خلافت نابود شده و داعش شکست خورده است. حدود یک ماه بعد ترامپ در سفری به آلاسکا در جمع نظامیان آمریکایی گفت داعش 100 درصد شکست خورده است. پامپئو نیز 20 آگوست 2019 (29 مرداد 98) در مصاحبه ای گفت: قطعاً مکان هایی وجود دارد که داعش امروزه در آن ها نسبت به سه یا چهار سال قبل قدرت بیشتری پیدا کرده است. اما خلافت از بین رفته است و انجام حملات خارجی برای آن ها بسیار سخت شده است.

ریتر اضافه نمود، با وجود چنین جمع بندی های واضحی، ترامپ در ماه اکتبر 2019 (مهر 98) در تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود گفت به تمام نیروهای آمریکایی باقی مانده در سوریه دستور داده این کشور را ترک کنند. سردرگمی ناشی از این اقدام موجب شد ائتلاف ضد داعش کم و بیش منحل شود. ترامپ اندکی پس از دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، به آن ها مأموریت جدیدی داد که شامل محافظت از میادین نفتی، مقابله با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و جلوگیری از حضور ایران در این منطقه بود. از آن زمان آمریکا در سوریه و عراق درگیری های پراکنده ای با شبه نظامیان متحد با ایران داشت که بخشی از جنگی نیابتی بزرگ تری علیه ایران بود. اوایل سال 2020 (زمستان 98) هدف مبارزه با داعش رفته رفته محو شد و نیروهای آمریکایی آماده درگیری بالقوه با ایران شدند.

او در ادامه نوشت، همه گیری جهانی ویروس کرونا حمایت احتاقتصادی از درگیری گسترده تر میان ایران و آمریکا را کاهش داد و کشورهای جهان مشغول مقابله با این بیماری و عواقب اجتماعی و اقتصادی اعمال مقررات قرنطینه شدند. در چنین اوضاعی، درخواست پامپئو برای دریافت بودجه برای مقابله با داعش باید مورد ارزیابی بگیرد. با توجه به این واقعیت که کشورهای جهان در به راه انداختن جنگ علیه ایران از آمریکا حمایت نمی کند، دولت ترامپ چاره ای ندارد جز این که برای ایجاد حمایت بین المللی از حضور آمریکا در غرب آسیا شبح داعش را احضار کند. در انتها باید گفت چنین سیاستی محکوم به شکست است زیرا آمریکا قادر نخواهد بود ائتلافی ضد داعش را سرهم کند. حتی اگر چنین ائتلافی شکل گیرد واقعیت های جغرافیایی مربوط به سوریه و عراق، پایدار نگه داشتن آن در طول زمان را کاملاً غیرممکن خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4198

به "درخواست بودجه آمریکا از متحدان؛ در پوشش مبارزه با داعش، با هدف تقابل با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست بودجه آمریکا از متحدان؛ در پوشش مبارزه با داعش، با هدف تقابل با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید