حقایقی شگفت انگیز در مورد پاسپورت

به گزارش مجله هاستفا، آیا تا کنون به این امر فکر کردید که از چه زمان و چگونه پاسپورت ایجاد شد و اینکه منشاء آن از کجا بوده است؟!

حقایقی شگفت انگیز در مورد پاسپورت

آیا تا به امروز به رنگ و طرح های پاسپورت های مختلف توجه کرده اید؟ و اینکه می دانید علت انتخاب آن ها چیست؟!

در این مطلب خبرنگاران قصد دارد حقایق شگفت انگیزی را در مورد پاسپورت ها برای علاقه مندان برملا سازد.

پاسپورت ها در گذشته

قدیمی ترین مراجع در ارتباط با مدارک سفر در کتاب نحمیا (Nehemiah) آمده است. در این کتاب گفته می گردد مقامات ایرانی نامه ای از جانب پادشاه ایران اردشیر یکم، به دولتمردان آن سوی آب ها ارسال کردند، و از آن ها درخواست نمودند تا امنیت سفر پادشاه را برای عبور از کرانه تامین کنند. همانگونه که دارنده پاسپورت پیش از سفر درخواست اجازه می کند و پس از اخذ اجازه می تواند به طور آزادانه وارد مرز کشوری دیگر گردد و در صورت نیاز به او کمک می گردد.

اما اولین پاسپورت در کشور انگلستان صادر شد.

پاسپورت همانند کارت شناسایی در قرن پانزدهم توسط پادشاه هنری پنجم معرفی گردید. پادشاه هنری پاسپورت ها را به رعایای خود برای کمک به اثبات هویتشان هنگام سفر به خارج از کشور اعطا می نمود.

پس از آن پاسپورت انگلستان به نام علیاحضرت ملکه صادر شد.

  • در گذشته پاسپورت ها بدون عکس بودند

در گذشته قرار دادن عکس و مشخصات فیزیکی در پاسپورت اجباری نبود. پیش از جنگ دنیای اول و بعد از اینکه کارل هانس لودی جاسوس آلمانی با استفاده از پاسپورت جعلی امریکایی وارد بریتانیا شد، عکس و مشخصات مسافر در پاسپورت مردم انگلیس گنجانده شد و از آن پس اجباری شد.

  • در گذشته اصلاحات در پاسپورت به صورت دستی انجام می گرفت

پاسپورت دفترچه مانند و آبی رنگ بریتانیا در سال 1920 معرفی گردید. این پاسپورت در بر دارنده توضیحاتی دست نویس از قبیل شغل دارنده پاسپورت، قد، رنگ چشم و مو و امضای وی بود. در صورت هر گونه تغییرات ایجاد شده در مشخصات فوق الذکر دارنده پاسپورت، مشخصات قبلی خط زده می شد و از اول به صورت دستی نوشته می شد، سپس توسط یک مهر، تغییرات اعمال شده بر روی پاسپورت تایید می شد.

  • در گذشته قرار دادن عکس های خانوادگی در پاسپورت مانعی نداشت

برخلاف الزامات و قوانین دقیق امروزه اخذ پاسپورت، قوانین در گذشته سهل انگار بود. در گذشته مقامات هیچ قوانینی برای نوع عکس پاسپورت نداشتند و هر عکسی قابل قبول بود. خانواده ها با فرزند کم تر از 16 سال برای پاسپورت خود می توانستند عکس خانوادگی ارسال کنند.

  • در گذشته لبخند زدن در عکس پاسپورت مانعی نداشت

به موجب مقررات جدید اعمال شده برای کمک به تسهیل تکنولوژی تشخیص چهره، از سال 2004 داشتن لبخند و پوشش سر همانند کلاه در عکس پرسنلی پاسپورت ممنوع اعلام شد.

سال گذشته یکی از مسافران در فرانسه پس از اینکه مقامات فرانسوی عکس پاسپورت وی را (علیرغم اینکه تنها لبخند بسیار کمی بر روی لب داشت) نپذیرفتند شکایتی تنظیم کرد و اصرار داشت می توان با دهان بسته لبخند کمی بر روی لب داشت و چهره طبیعی را حفظ کرد. اما دادگاه در فرانسه تشکیل نشد و مورد قبول واقع نشد.

قوی ترین پاسپورت متعلق به کشور آلمان است

برمبنای پژوهش های اخیر، شهروندان آلمانی دارای قدرتمندترین پاسپورت دنیا هستند. امسال پاسپورت بریتانیا از رده سوم به رده هشتم نزول کرد.

رتبه بندی هنری و شرکایش، شرکت برنامه ریزی و شهروندی، تعداد کشورهایی که بدون درخواست ویزا می توان سفر کرد را برای رتبه دادن به پاسپورت ها درنظر می گیرند. دارندگان پاسپورت آلمانی می توانند از میان 218 کشور به 176 کشور بدون دریافت ویزا سفر کنند، و این در حالی است که بریتانیایی ها می توانند به 173 کشور بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کنند.

انگلستان در رتبه بندی قدرتمندترین پاسپورت ها در سال 2015، در کنار آلمان در صدر جدول قرار داشت. اما پس از اینکه برخی کشورهایی که سفر به آن ها نیاز به اخذ ویزا نداشت، محدودیت هایی را اعمال نمودند، به رتبه پایین ترینی نزول کرد. انگلیس سال گذشته رتبه خود را به سوئد داد و در حال حاضر پایین تر از دانمارک، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و حتی امریکا نیز قرار گرفته است.

پاسپورت سوریه کم قدرت ترین پاسپورت دنیا است

سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان به کم تر از 30 کشور می توانند بدون ویزا سفر کنند.

دارندگان پاسپورت ارمنستان اجازه سفر به کشور آذربایجان را ندارند

به علت درگیری های فی ما بین کشورهای ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو کاراباخ

Nagorno Karabakh و مناطق اطراف آن، ارمنی ها اجازه سفر به آذربایجان را ندارند. اما با این وجود افرادی که دارای پاسپورت آذربایجان هستند بدون ویزا می توانند به ارمنستان سفر کنند.

رنگ جلد پاسپورت

پاسپورت ملیت های مختلف برگرفته از 4 رنگ اصلی از قبیل سبز، قرمز، آبی و مشکی است. پاسپورت های کشورهای اتحادیه اروپا قرمز تیره مایل به زرشکی می باشند، در حالیکه پاسپورت کشورهای حوزه کاریکوم (caricom)، انجمن کارائیب و بازارهای مشترک آن (Caribbean Community and Common Market)، به رنگ آبی است، که ممکن است به علت منطقه جغرافیایی و یا دلایل سیاسی باشد.

برخی استدلال کردند که رنگ قرمز تیره پاسپورت می تواند به علت تاریخ گذشته آن کشور باشد و پاسپورت های آبی رنگ محتمل است سمبل دنیای جدید برای کشورهای امریکای شمالی، امریکای جنوبی و اقیانوسیه باشد.

کشور ترکیه نیز با امید پیوستن به اتحادیه اروپا رنگ پاسپورت خود را همانند کشورهای اروپایی به قرمز تیره تغییر داده است.

  • پاسپورت اغلب کشورهای مسلمان به رنگ سبز است

برای برخی از کشورها رنگ انتخاب شده پاسپورت از لحاظ مذهبی ممکن است حائز اهمیت باشد. به طور مثال رنگ پاسپورت های کشورهای مسلمان از قبیل مراکش، پاکستان، عربستان سعودی سبز است. رنگ سبز در میان مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است، از این حیث بیشتر کشورهای مسلمان از پاسپورت های سبز رنگ استفاده می کنند.

  • پاسپورت برخی از کشورها به رنگ های روشن و خاص است

برخی از کشورها برای متمایز نمودن خود و انعکاس ویژگی منحصر به فرد شان از رنگ های بخصوصی استفاده می کنند. به طور مثال پاسپورت کشور سوئیس به رنگ قرمز روشن است. همچنین رنگ جلد پاسپورت سنگاپور نارنجی تیره مایل به قرمز است. همچنین پاسپورت موقت کانادایی که برای مسافرانی که نیاز به مدارک سفر فوری دارند صادر می گردد، سفید رنگ است.

پاسپورت نروژ ویژگی های اسرار آمیزی را پنهان می کند

پاسپورت ملیت اسکاندیناویایی به رنگ های سفید، آبی فیروزه ای و قرمز است و دارای طرح های غیرقابل پیش بینی و شگفت آور است. کارکنان امنیت فرودگاه و یا مسئولان دیگر باید صفحات پاسپورت را تحت نور ماورای بنفش قرار دهند، و سپس رده هایی رنگین کمانی بر روی کاغذ ایجاد می کنند. این امر برای جلوگیری از جعل پاسپورت این کشور صورت می گیرد.

کانادا برای پاسپورت خود ترفندهای شسته رفته ای را به کار برده است

هر یک از صفحات پاسپورت کانادایی نیز تحت نور ماوراء بنفش و با تصاویری متنوع و زیبا ایجاد می گردد.

تعداد صفحات برخی پاسپورت ها دو برابر می باشند

طراحی پاسپورت فنلاندی به سبک نوردیک (شمال اروپا) است. پاسپورت فنلاند در سال 2012 به نحوی طراحی شده بود که هنگام ورق زدن آن، تصاویر پایین صفحات گوزنی در حال دویدن را نشان می داد. پاسپورت اسلوونیایی (Slovenian) نیز دارای طرحی مشابه پاسپورت فنلادی است.

تمام مهرهای پاسپورت ها یکسان نیستند

برخی مقاصد دارای مهرهای عجیب و غریب هستند، از قبیل جزیره ایستر (Easter island). در حالی که جزیره ایستر بخشی از شیلی است و ملیت مستقلی ندارد، اداره پست این جزیره دور افتاده واقع در اقیانوس آرام، با کمال میل پاسپورت شما را با مهرهای خاص خود که طرح مجمسه های موآی (Moai statue) مشهور را نشان می دهند مهر می کند.

  • شما همچنین می توانید مهر ماچوپیچو مشهور را در پاسپورت خود داشته باشید

بازدیدکنندگان از ماچوپیچو می توانند هنگام ورود به شهر گم شده اینکاها پاسپورت خود را بدهند تا مهر زیبایی از شهر گم شده بر آن زده گردد.

  • شهر واتیکان

علیرغم اینکه واتیکان کوچک ترین شهر دنیا است، بازدیدکنندگان نمی توانند به طور رسمی بازدید خود را با مهر پاسپورت مستند سازند. در برخی از ایالات کوچک همانند آندورا، با پرداخت هزینه ای در پاسپورت تان مهر می زنند اما در شهر واتیکان این کار امکان پذیر نیست.

ملکه انگلستان پاسپورت ندارد

از آنجاییکه تمام پاسپورت های انگلستان تحت نام ملکه صادر می گردند، ملکه برای سفر به خارج از کشور نیازی به پاسپورت ندارد، اما باقی خانواده سلطنتی نیازمند پاسپورت هستند.

روئسای جمهور دارای پاسپورت ویژه هستند

روئسای جمهور و اعضای خانواده درجه یک آن ها، همچنین مقامات رسمی انتخاب شده دولت، بسیار خوش شانس هستند. چون برای این افراد پاسپورت دیپلماتیک صادر می گردد. افرادی که دارای پاسپورت دیپلماتیک هستند از مزایای بسکمک برخوردارند. از قبیل سفر به بسکمک از کشورها بدون نیاز به اخذ ویزا و درمان عمومی VIP در بیشتر فرودگاه ها. در برخی کشورها از قبیل امریکا برای شخصی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می گردد، پاسپورت دیپلماتیک مادام العمر صادر می کنند. به این معنا که حتی پس از برکناری آن ها از ریاست جمهوری پاسپورت دیپلمات آن ها اعتبار خواهد داشت. با این اوصاف می توان گفت قدرتمندترین پاسپورت دنیا، پاسپورت رئیس جمهور امریکا می باشد!

کشور تانگان پاسپورت خود را می فروشد

تانگان کشوریست واقع در اقیانوس آرام جنوبی که متشکل از مجمع الجزایری در جنوب شرقی فیجی است.

Taufaahau Tupou پادشاه حکومت مستقل جزایر پلینزی (polynesian) پاسپورت پاآنگای یا تانگان (Tongan) را به غیر شهروندان بومی، با مبلغی در حدود 20 هزار دلار و با هدف افزایش درآمد کشور می فروشد. با وجود اینکه پاسپورت کشور تانگان به مهاجران و افرادی که به علت مسائل سیاسی قادر به دریافت پاسپورت نمی باشند، توسط دولت این کشور به فروش می رسد، اما این پاسپورت در همه جا معتبر نمی باشد و برخی کشورها از قبیل هنگ کنگ آن را به عنوان مجوز سفر معتبر نمی شناسند.

https://www.safarme.com/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: سفرمی
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3354

به "حقایقی شگفت انگیز در مورد پاسپورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی شگفت انگیز در مورد پاسپورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید