غیرت ایرانی؛ از ونتیلاتور بومی نصف قیمت نمونه خارجی تا فراوری محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

به گزارش مجله هاستفا، در حال حاضر به همت متخصصان کشور، در حوزه فراوری تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا شاهد تحولات فوق العاده ای هستیم، از ونتیلاتورهای بومی که نصف قیمت نمونه خارجی فراوری می شوند گرفته تا فراوری محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی.

غیرت ایرانی؛ از ونتیلاتور بومی نصف قیمت نمونه خارجی تا فراوری محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، از اوایل اسفندماه 98 نه تنها ایران بلکه تمام دنیا میزبان ویروسی مرموز و کشنده به نام کرونا شدند که سرعت انتشار بالایی دارد و منجر به بیماری و فوت میلیون ها انسان در سراسر دنیا شد، در این بین کوشش ها برای یافتن درمان و مقابله با این ویروس شروع شد.

در ایران با اینکه جامعه پزشکی، کادر درمان و وزارت بهداشت به سرعت حضور پیدا کردند و جزو جهادگران عرصه مبارزه با این ویروس بودند ولی در این بین شاهد کوشش و پشتکار نخبگان کشور نیز در عرصه علم و دانش بودیم، شرکت های دانش بنیان به خوبی پا به عرصه جهاد گذاشتند، در خط مقدم جبهه حضور پیدا کردند و پیروز به ساخت و فراوری تجهیزات پزشکی از جمله مواد ضدعفونی نماینده، فراوری ماسک های N95 و N99 درصد، فراوری دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی)، فراوری انواع کیت های تشخیصی و دوربین های حرارتی شدند و در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی خوش درخشیدند به طوری که با اتکا و کوشش این کوشش گران روز به روز شاهد رشد و تعالی این غیورمردان عرصه جهش فراوری هستیم تا بتوانیم در عرصه های بین المللی به خوبی ظاهر شویم.

در حال حاضر به همت متخصصان کشور ما در حوزه فراوری تجهیزات پزشکی معتبر نظیر ونتیلاتور و دستگاه های مختلف اتاق عمل شاهد تحولات فوق العاده ای در کشور هستیم به طوری که شرکت های فراوری نماینده اکنون تاییدیه های لازم را دارند و می توانند محصولات خود را حتی به اروپا صادر نمایند. با فراوری انبوه شرکت های دانش بنیان در زمینه ماسک و مواد ضدعفونی نیز در حال حاضر همه بخش های فراوری را در داخل کشور در اختیار داریم و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

سورنا ستاری معاون علمی ریاست جمهوری تاکید دارد که نتیجه همت محققان باعث شده که امروز نسبت به بیماری کرونا و راه های درمان آن به شناخت خوبی دست یابیم و علاوه بر آن، همه تجهیزات پزشکی لازم را نیز توسط شرکت های دانش بنیان در داخل کشور فراوری کنیم.

در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران در رابطه با فعالیت شرکت های دانش بنیان و چگونگی رسیدن به این شکوفایی گفت وگویی با چند نفر از نخبگان کشور داشت که در زیر می خوانید.

فراوری ماسک های N95 و N99 با استاندارد آمریکایی

نادر نادری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره فعالیت این شرکت در مواجهه با بحران کرونا و محصولات فراوریی، می گوید: برای فراوری ماسک در کشور زیرساخت های خوبی داریم و مواد اولیه پلیمری فراوری می گردد.

وی می افزاید: مدیای N95 نداشتیم ولی در حال حاضر با داشتن دستگاه الکتروریسی علاوه بر کاربردهای مختلف که می تواند صنعت فیلتر یا صنایع دیگر را در بر بگیرد می توان در حوزه فراوری ماسک هایی با کارایی N95 و N99 درصد نیز فراوری کرد.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان خاطرنشان می نماید: یکسری از ماسک ها با استاندارد اروپایی هستند و ماسک های N95 و N99 با استانداردهای آمریکای فراوری می شوند که در بحث بیماری کرونا بسیار مهم هستند. در حال حاضر دستگاه الکتروریسی فراوری می کنیم که این دستگاه قابلیت فراوری N95 را دارد به طوری که یک لایه نانو الیاف روی پارچه های معمولی که 30-40 درصد کارایی دارند را پوشش می دهد و تبدیل به مدیای N95 یا N99 درصد می نماید.

نه تنها ارز خارج نمی کنیم بلکه باعث ورود ارز به کشور شده ایم

وی ادامه می دهد: به نظر من در بحث ماسک مشکل ارز نداشتیم بلکه مشکل اصلی درباره دستگاه الکتروریسی بود که پیروز شدیم این دستگاه را فراوری کنیم که مشتریان خارجی زیادی دارد. اگر این دستگاه را نداشتیم باید ارز زیادی برای وارد کردن این دستگاه از کشور خارج می کردیم که با شرایط فعلی قیمت این دستگاه چیزی حدود یک میلیون دلار است. در حال حاضر 6 دستگاه در مجموعه ما فعال هستند که بالغ بر 6 میلیون دلار است که نه تنها ارز وارد نمی کنیم بلکه صادرات هم داریم و باعث ورود ارز به کشور شده ایم.

احمد بهفر مقدم، مدیرعامل شرکت دانش بنیانی است که ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) فراوری می نماید و در پارک علم و فناوری خراسان مستقر است، وی درباره دستگاه تنفسی مصنوعی که در بحران کرونا بیش از هر دستگاهی مورد استفاده قرار می گیرد، می گوید: آی سی یو یعنی ونتیلاتور؛ برخی بیماران که بیماری های زمینه ای دارند یا گروه های سنی آسیب پذیر که به آی سی یو احتیاج پیدا می نمایند احتیاج به دستگاه های ونتیلاتور دارند. در واقع تنفس بیماران توسط این دستگاه تأمین می گردد.

وی با تاکید بر اینکه فراوریات ونتیلاتور این شرکت در حال حاضر 6 برابر قبل از شیوع کرونا شده است، ادامه می دهد: اقدامات از 15 اسفند ماه موجب شد که از دوم فروردین ماه به خروجی 30 دستگاه در روز برسیم و عزم فراوری 6 برابری از همان روز شروع شد. در حال حاضر به صورت میانگین، هر 45 دقیقه یک دستگاه ونتیلاتور در این شرکت به فراوری می رسد.

کشورهای متقاضی ونتیلاتور ایرانی

بهفر مقدم با بیان اینکه این شرکت برای فراوری دستگاه ها تاییدیه های داخلی و اروپایی را دریافت نموده است، بیان می نماید: ما بر اساس این تاییدیه ها، پیش از کرونا، صادرات به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، سوریه، یمن، باکو، آذربایجان، گرجستان و بلژیک داشته ایم.

وی با بیان اینکه اکنون که کرونا در کشور شیوع پیدا نموده شرایط صادرات وجود ندارد و اولویت تأمین احتیاج کشور است، ادامه می دهد: اما از کشورهایی مانند روسیه، ایتالیا، اسپانیا تقاضاهایی برای دریافت ونتیلاتور ایرانی به شرکت ما شده است.

بهفر مقدم با تاکید بر اینکه این دستگاه از نظر کیفیت و قابلیت سرسوزنی با نمونه های خارجی تفاوتی ندارد، می گوید: بنابراین این دستگاه بر اساس استانداردهای روز دنیا فراوری می گردد.

قیمت هر ونتیلاتور ایرانی 200 میلیون تومان است یعنی برابر با یک دوم قیمت نمونه خارجی؛ به عبارتی با خرید نمونه داخلی 50 درصد صرفه جویی ارزی داریم.

ونتیلاتور ایرانی نصف قیمت نمونه خارجی

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه با قیمتی رقابتی به فراوری می رسد، خاطرنشان می نماید: قیمت هر ونتیلاتور ایرانی 200 میلیون تومان است یعنی برابر با یک دوم قیمت نمونه خارجی؛ به عبارتی با خرید نمونه داخلی 50 درصد صرفه جویی ارزی داریم.

ظرفیت فراوری دستگاه تصویربرداری حرارتی برای تمام احتیاج کشور

محسن کارگر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره فراوری دوربین حرارتی توسط جوانان فعال و پویا در این شرکت می گوید: با حضور یک تیم 6-5 نفره پیروز به فراوری دستگاه تصویربرداری حرارتی شدیم. نخستین دوربین در زمان شروع بیماری کرونا ساخته شد به طوری که این دستگاه حرارت بدن را اندازه گیری می نماید و افرادی را که دچار تب باشند را در زمان عبور شناسایی و از بقیه افراد جدا می نماید.

به گفته وی، این حرارت سنج در مکان های پرتردد و شلوغ همچون فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و سامانه های مسافربری مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل ازدحام جمعیت نمی توان دمای بدن افراد را به صورت تک به تک اندازه گرفت و در واقع یک اندازه گیری سریع حرارت بدن است.

کارگر با بیان اینکه محدودیتی در فراوری دوربین حرارتی وجود ندارد، می گوید: عمده قطعات ساخت این دستگاه داخلی است و به هر میزان که کشور احتیاج داشته باشد، می توانیم فراوری داشته باشیم.

اردوان اسداللهی نیز مدیرعامل شرکت دانش بنیان دیگری است که فراورینماینده کیت های تشخیص کرونا هستند، وی می گوید: برای تشخیص ویروس کرونا از دو کیت استفاده می گردد که یک کیت استخراج RNA ویروس است که به کیت وایرال معروف است که نمونه بزاق یا خلط را از بیمار نمونه گیری و وارد کیت های وایرال می نمایند وRNA ویروس بیرون می آید و در مرحله دوم که کیت های دیتکشن یا تشخیص است نشان می دهد که نمونه بیرون آمده از کیت اول آیا کرونا است یا خیر؛ بنابراین وایرال مهمترین کیت تشخیص برای این بیماری است.

قیمت یک میلیون و 300 هزار تومانی کیت های تشخیصی ایرانی

وی در خصوص قیمت این کیت ها خاطرنشان می نماید: نمونه خارجی کیت های وایرال توسط شرکت معتبر آلمانی فراوری می گردد که قیمت آن حدود 5 میلیون تومان است اما کیت های فراوریی این شرکت دانش بنیان یک میلیون و 300 هزار تومان است به طوری که کیفیت کیت های ما با کیت های خارجی برابری می نماید.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان یادآور می گردد: در حال حاضر مراکز بسیاری از جمله دانشگاه های علوم پزشکی آذربایجان شرقی، مازندران، گرگان، بابل، مشهد و جهاد دانشگاهی مشهد از شرکت ما کیت خریداری نموده اند بعضا برخی از این مراکز چندین بار خرید داشته اند.

فراوری محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

به گفته وی، ماده ای به نام پلی ای که انحصاری است و فقط شرکت سیگمای آمریکا آن را فراوری می نماید اعلام نموده است در هیچ کدام از شعبات خود در کل دنیا تا سرانجام ماه می حتی یک میلی گرم از این مواد را تحویل نمی دهد و این ماده ای است که در کیت ها استفاده می گردد و در کیفیت کیت ها بسیار تاثیرگذار است و جواب دهی آزمایشات را تا دو برابر بهتر می نماید. شرکت ما پیروز شد پلی ای را فراوری کند و کیفیت کیت های فراوریی ما نسبت به کیت های چینی و خارجی بهتر است.

ماده ای به نام پلی ای که انحصاری است و فقط شرکت سیگمای آمریکا آن را فراوری می نماید اعلام نموده است در هیچ کدام از شعبات خود در کل دنیا تا سرانجام ماه می حتی یک میلی گرم از این مواد را تحویل نمی دهد و این ماده ای است که در کیت ها استفاده می گردد و در کیفیت کیت ها بسیار تاثیرگذار است و جواب دهی آزمایشات را تا دو برابر بهتر می نماید. شرکت ما پیروز شد پلی ای را فراوری کند.

اسداللهی ادامه می دهد: شرکت ما پیروز شد با مواد اولیه ایرانی که در دسترس است کیتی را فراوری کند که بهترین کیفیت در حد بهترین برندهای دنیای را داشته باشد و در حال حاضر با قرار دادن RNA کریر در کیت ها کیفیت محصول را در حد بازارهای دنیای را فراوری می نماید.

درخواست خرید کیت های تشخیصی کرونای ایرانی توسط کشورهای عراق، ترکیه و ایتالیا

این مدیرعامل شرکت های دانش بنیان می افزاید: کشورهایی مانند چک و لهستان اعلام نموده اند که حدود 80 درصد از کیت های چینی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و اگر کشور ما نیز از توانمندی خوبی برخوردار نبود مجبور بود از این کیت ها برای تشخیص بیماری استفاده کند.

اسداللهی یادآور می گردد: برای صادرات پیشنهاداتی از کشورهای عراق، ترکیه و ایتالیا داشتیم که موافقت نکردیم؛ هدف اصلی ما تامین احتیاج داخلی کشور است و امیدوارم هر چه سریع تر ریشه کن شدن ویروس کرونا را در کشور و دنیا ببینیم.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3846

به "غیرت ایرانی؛ از ونتیلاتور بومی نصف قیمت نمونه خارجی تا فراوری محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیرت ایرانی؛ از ونتیلاتور بومی نصف قیمت نمونه خارجی تا فراوری محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید