رشد 39درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال 99

به گزارش مجله هاستفا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مجموع اعتبارات ستاد مرکزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دستگاه های وابسته در قانون بودجه سال 99، 15 هزار و 326 میلیارد ریال بوده که نسبت به اعتبارات ابلاغی بودجه سال 98 رشد 39درصدی داشته است.

رشد 39درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال 99

دکتر علی اصغر مونسان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در قانون بودجه سال 99 مجموع اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای و عمرانی این وزارتخانه و دستگاه های وابسته بالغ بر 15هزار و 326میلیارد ریال بوده که این رقم در ابلاغ سال 98 حدود 11هزار و 20میلیارد ریال است.

او اضافه کرد: قانون بودجه 99 کل کشور مانند سنوات گذشته پس از جمع بندی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب در هیئت دولت در قالب لایحه بودجه در اسفند 98 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

دکتر مونسان توضیح داد: روح حاکم بر این لایحه به دلایل شرایط تحریمی و شرایط خاص اقتصادی و از طرفی ضرورت تأمین معیشت و تنظیم نیازهای مردم یکی از مباحث مهمی بود که دولت با آن روبرو بود. یکی از پایه های اصلی درآمد دولت از سنوات گذشته درآمدهای فروش نفت بوده که خوشبختانه طی سه سال گذشته دولت کوشش نموده است تا سهم بسیار کمی از منابع قابل اتکا به خودش را از این منبع تأمین کند، از طرف دیگر کاهش شدید قیمت نفت موجب شده که این سیاست الزام آور گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: در مجموع از ظرفیت اعتبار 649هزارمیلیارد تومان منابع بودجه عمومی دولت، 571هزارمیلیارد تومان به سهم منابع عمومی دولت و 78هزار و 700میلیارد تومان نیز به درآمدهای اختصاصی دولت اختصاص دارد.

او اضافه کرد: بودجه اساسا پیش بینی درآمدهاست. درآمدهای دولت در سه بخش اساسی طبقه بندی شده است. بخش اول درآمدهاست که شامل درآمدهای اقتصادیاتی، گمرکی، تعرفه ها و مصادیقی از این جنس می گردد و یک بخش دیگر بحث واگذاری تملک دارایی های سرمایه ای مانند فروش نفت، میعانات گازی و ... است. همچنین بخش دیگر واگذاری دارایی اقتصادی شامل فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه و انتشار اسنادی از این قبیل است.

دکتر مونسان اظهار کرد: مصارف بودجه عمومی کشور در بخش هزینه ای بالغ بر 436هزارمیلیارد تومان از سهم 571هزارمیلیارد تومان است.

او اضافه کرد: بودجه هزینه ای شامل پرداخت های معیشتی، هدفمندی یارانه ها، بازپرداخت سود هزینه های اسناد خزانه و...است. اما با وجود محدودیت هایی که وجود دارد، اعتبارات عمرانی حدود 88هزارمیلیارد تومان تخصیص پیدا نموده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه سیاست های دولت در بحث معیشت مردم یاری به اقتصاد خانوارهای بی بضاعت، برطرف فقر، توجه به فراوری و ایجاد زیرساخت ها و... است، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مانند تمام وزارتخانه ها اعتبارات آن به دو بخش هزینه ای و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای تقسیم می گردد. در بودجه سال 99 با وجود محدودیت های اقتصادی که دولت داشت وزارتخانه توانست شرایط خوبی را در بودجه هزینه ای و عمرانی مدیریت کند و شاهد رشد برای مجموعه طرح های عمرانی مختلف و ردیف های بودجه هزینه ای تحصیل کند و در متن قانون قرار دهد.

او اضافه کرد: بدون شک این بودجه با کوشش های بی وقفه وزارتخانه با همراهی نمایندگان و فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تحقق پیدا کرد و قطعا دولت به شکل ویژه از این بودجه حمایت نموده است.

افزایش سهم وزارتخانه از تعرفه درآمدی عوارض خروج از کشور

دکتر مونسان بیان نمود: سال گذشته سهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تعرفه درآمدی عوارض خروج از کشور 400 هزار ریال بود که در قانون بودجه سال 99 به 800 هزار ریال برای اجرای ایجاد توسعه زیرساخت ها و تأسیسات گردشگری، حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی افزایش پیدا کرد. همچنین 2 برنامه تخصصی جدید مرتبط با حوزه گردشگری شامل برنامه توسعه سرمایه گذاری و اقتصاد گردشگری و توسعه گردشگری پایدار و الکترونیک به برنامه های هزینه ای ردیف اصلی وزارتخانه در سال 99 اضافه شد.

او اضافه کرد: عنوان بیمه راهنمایان گردشگری به تعداد 2هزار نفر از محل منابع قانون هدفمندی یارانه ها، ذیل ردیف 26 جدول مصارف تبصره 14 قانون بودجه سال 99 اضافه و طرح تملکی با عنوان مطالعه، احداث و تجهیز موزه منطقه ای فارس به اعتبار 100 میلیارد ریال اضافه شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اختصاص 70 میلیارد ریال ببرای مطالعه و اجرای طرح گردشگری چمشیر اطلاع داد و توضیح داد: در سال 99 شرایط بسیار مطلوبی نسبت به سال 98 داریم، برآوردها نشان می دهد شاهد رشد اعتبارت بیش از دو برابری بودجه هزینه ای و عمرانی وزارتخانه در سال 99 نسبت به سال 96 هستیم.

رشد بودجه هزینه ای و تملکی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

دکتر مونسان اظهار کرد: بودجه هزینه ای و تملکی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در امسال 585میلیارد ریال است که در سال 98 میزان ابلاغ بودجه 572میلیارد ریال بوده که نشان دهنده رشد 2درصدی در این بخش است.

رشد 51درصدی اعتبارات تملکی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتبارات تملکی حوزه میراث فرهنگی در بودجه امسال در قانون 99، 4392میلیارد ریال مطرح کرد و اضافه کرد: در بودجه سال 98، 3336میلیارد ریال مصوب شد که حدود 2902میلیارد ریال آن ابلاغ شد و در مجموع 51 درصد رشد قانون 99 نسبت به ابلاغ 98 است.

او اضافه کرد: جمع اعتبارات تملکی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بدون دستگاه های وابسته در ابلاغ سال 98، 5960میلیارد ریال و در قانون 99، 8820میلیارد ریال بوده که نشان دهنده 48 درصد تغییرات قانون 99 نسبت به ابلاغ 98 است.

دکتر مونسان توضیح داد: اعتبارات تملکی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ابلاغ سال 98، 30 میلیارد ریال و در قانون 99، 35 میلیارد ریال است که نشان دهنده 16 درصد تغییرات قانون 99 به ابلاغ 98 است.

او اعتبارت هزینه ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (ردیف اصلی) ابلاغ سال 98 را 2959میلیارد ریال و در قانون 99، 3790میلیارد ریال مطرح کرد و اضافه کرد: این رقم نشان دهنده 28 درصد تغییرات قانون 99 نسبت به ابلاغ 98 است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: اعتبارات هزینه ای توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی در ابلاغ سال 98، 543 میلیارد ریال در قانون 99، 885 میلیارد ریال بوده که نشان دهنده 63 درصد تغییرات قانون 99 نسبت به ابلاغ 98 است.

او اضافه کرد: اعتبارات هزینه ای در بخش اشتغال و ترویج صنایع دستی در ابلاغ سال 98، 142 میلیارد ریال و در قانون 99، 200 میلیارد ریال بوده که نشان دهنده 41 درصد تغییرات قانون 99 نسبت به ابلاغ 98 است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3828

به "رشد 39درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 39درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید