13 راه کاربردی برای رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند

به گزارش مجله هاستفا، به طور معمول، همه ما در طول دوران تحصیلی، کاری و در سازمان های مختلف با افرادی برخورد نموده ایم که اعتماد به نفس کاذب دارند. در واقع، چنین افرادی معمولاً بی ادب و گستاخ بوده و کنترلی روی رفتار خود با سایرین ندارند. در این مقاله، چند استراتژی کاربردی برای مواجهه با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند را ارائه می کنیم.

13 راه کاربردی برای رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند

نحوه رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند

1. به خودتان اعتماد داشته باشید

بهترین راه برای رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، این است که به خود و توانایی هایتان اعتماد داشته باشید. در واقع، هنگامی که به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید، تحت تأثیر سخنان چنین افرادی قرار نگرفته و می توانید با تمام قدرت به کارها و مسئولیت های خود ادامه دهید.

همچنین افراد دارای اعتماد به نفس کاذب در چنین مواقعی آغاز به بیان سخنان زشت، بی ادبانه و بی رحمانه می نمایند. با این حال، احساس امنیت و باور داشتن به ویژگی ها و توانایی های خودتان موجب می شود تا به سادگی از کنار چنین توهین هایی عبور کنید.

2. آن ها را نادیده بگیرید

یکی دیگر از راه های برخورد و رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، این است که رفتارشان را نادیده بگیرید. البته بیان چنین چیزی بسیار ساده است، در حالی که انجام آن کمی سخت به نظر می رسد. با این حال، اگر بیاموزید تا رفتار افراد دارای اعتماد به نفس کاذب را نادیده گرفته و راهی به منظور ادامه همکاری طرفین بیابید، به احتمال زیاد از همکاری و آموزش سایر مفاهیم در کنار یکدیگر لذت خواهید برد.

به بیان دیگر، هر یک از افراد ارزش ها، رفتارها، توانایی ها و قابلیت هایی دارند که فراتر از رفتار نادرستشان بوده و می توان با نادیده دریافت اعتماد به نفس کاذب آن ها نسبت به چنین ارزش هایی مطلع شد. همچنین بعضی افراد نیز ممکن است به دلیل یکسری مسائل، ضعف ها و ناراحتی های درونی خود دست به چنین رفتاری زده و عاداتی همچون اعتماد به نفس کاذب در آن ها شکل گرفته باشد.

3. راز افراد دارای اعتماد به نفس کاذب را کشف کنید!

به طور معمول، تمام افراد دارای اعتماد به نفس کاذب سعی در مخفی کردن عیوب خود و همچنین کنترل رفتار دیگران دارند. در واقع، چنین افرادی معمولاً یکسری رفتاری را از خود نشان می دهند تا در نظر سایرین قدرتمند، مطلع و ماهر به نظر برسند. همچنین به این روش تسلط بیشتری روی اطرافیان داشته باشند.

به بیان دیگر، افراد دارای اعتماد به نفس کاذب به سختی اشتباهات خود را می پذیرند. به علاوه، چنین افرادی اغلب به عقاید نادرست و پیش پا افتاده خود چسبیده و سعی در تحمیل آن ها به سایرین دارند. حال آن که با مطلعی از چنین موضوعاتی می توانید به سادگی با رفتارهای متکبرانه چنین افرادی کنار بیایید.

4. تحمل داشته باشید

همه ما معمولاً اطرافیان خود را بدون مطلعی از شرایطشان مورد قضاوت قرار می دهیم. در واقع، بسیاری از ما ممکن است در مواجهه با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب نقاط ضعفی همچون کم صبری، سرخوردگی و دلخوری داشته و پاسخی نامناسب به آن ها بدهیم. به علاوه، در بعضی مواقع دچار فشار و استرس روانی شده و آن ها را بدون مطلعی از موقعیت و شرایط پیش آمده قضاوت کنیم.

به عبارت بهتر، مواجهه با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب فرصتی مناسب است تا یاد بگیریم با صبر بیشتر و بدون قضاوت کردن دیگران به سخنانشان گوش دهیم. همچنین رفتار افراد دارای اعتماد به نفس کاذب را نادیده گرفته و سعی کنیم تا دلیل بروز چنین رفتاری را کشف کنیم. در نهایت، می توانیم خود را در شرایط و موقعیت آن ها قرار داده و به این فکر کنیم که در شرایط مشابه چه پاسخی داشته و چه رفتاری از خود بروز می دادیم؟

بیشتر بخوانید: علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

5. خود را دست کم نگیرید

افراد دارای اعتماد به نفس کاذب در مواجهه با کسانی که خود را دست کم می گیرند، به رفتار و نحوه عملکرد آن ها حمله می نمایند! در واقع، بهترین رفتار برای مقابله با کسانی که گمان می نمایند که پاسخ همه سؤالات را می دانند، این است که اعتماد به نفستان را بهبود داده و هرگز خود را دست کم نگیرید. چرا که چنین افرادی تمایلی به اتلاف زمان خود روی کسانی ندارند که آن ها را نادیده گرفته و تحت تأثیر رفتارشان قرار نمی گیرند.

6. درایت داشته باشید

همان طور که پیش تر اشاره شد، برای مواجهه برای افراد دارای اعتماد به نفس کاذب احتیاج است تا آستانه تحمل خود را افزایش داده و برای بالا بردن اعتماد به نفس خود کوشش کنید. به علاوه، در رابطه با مسائلی که به آن ها ایمان دارید، می توانید با درایت کافی و به صورت غیرمستقیم نظرات خود را بیان نموده و به رفتار نادرست فرد اشاره کنید. همچنین در برخورد با سایر مسائل نادرست نیز می توانید نظرات خود با رفتاری مؤدبانه، قاطعانه و از روی همدلی داشته باشید.

7. موضوع بحث را تغییر دهید

از جمله دیگر روش های رفتار با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب این است که موضوع مصاحبه و موضوع مورد بحث را تغییر دهید. در واقع، با تغییر موضوع مصاحبه می توانید رفتار چنین افرادی را کنترل نموده و از تسلط آن ها خارج شوید. همچنین اگر فرد مقابل اصرار برای بازگشت به موضوع پیشین داشت، می توانید به صورت مؤدبانه نظر خود را اعلام کنید. برای مثال، می توان گفت که همه افراد نظرات خود را در خصوص موضوع پیشین بیان نموده اند و در حال حاضر وارد بحث جدیدی شده اید.

8. موقعیتی فراهم کنید تا اعتماد به نفس کاذب فرد مورد نظرتان به حالتی نرمال بازشود

در بعضی مواقع افراد دارای اعتماد به نفس کاذب به تلنگری احتیاج دارند تا متوجه اعتماد به نفس کاذب خود شده، به تعادل شخصیتی رسیده و رفتارهای نرمال خود را از سر بگیرند. برای این منظور، می توانید رفتار دوست یا فرد مورد نظر خود را به چالش بکشید. در واقع، به این روش می توانید موقعیتی فراهم کنید تا رفتارهای از روی اعتماد به نفس کاذب فرد را به او گوشزد کنید.

برای مثال، اگر دوستتان فکر می نماید که باهوش ترین فرد روی زمین است و سایرین هیچ بهره ای از هوش ندارند، می توانید از فردی بخواهید تا در یک رقابت علمی میزان دانش او را به چالش بکشد. در چنین شرایطی، فرد مذکور در بعضی مقاطع مجبور به پذیرش شکست شده و متوجه رفتار اشتباهش می شود.

9. اجازه دهید تا اشتباه نمایند

بعضی مواقع بهترین راه برای مقابله با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب این است که اجازه دهید تا اشتباه نموده و خود متوجه نقاط ضعف و همچنین رفتارهای نادرستشان شوند. در چنین شرایطی، خود را کنار بکشید تا فرد مورد نظر متوجه شود که اشتباه وی نتیجه اعتماد به نفس کاذب او است. در واقع، بعضی اشتباهات کوچک موجب می شوند تا افراد دارای اعتماد به نفس کاذب به نقاط ضعف خود پی برده و رفتاری نرمال را در پیش بگیرند.

10. مشابه آن ها رفتار کنید

افراد دارای اعتماد به نفس کاذب معمولاً نسبت به رفتارهای بی ادبانه و متکبرانه خود با سایرین مطلعی ندارند. به همین دلیل، می توانید با آن ها رفتاری از روی اعتماد به نفس کاذب داشته باشید تا به این روش متوجه رفتار زشت و بی ادبانه خود شوند.

برای مثال، می توانید طوری رفتار کنید که گویی نسبت به آن ها فزونی دارید. در چنین شرایطی، اگر فرد مورد نظر دلیل رفتارتان را جویا شد، برای او شرح دهید که تا چه حدی چنین رفتارهایی از روی تکبر بوده و می توانند به سایرین آسیب برسانند.

11. صادقانه با آن ها صحبت کنید

آیا تا به امروز با خود فکر نموده اید که دوست یا فرد مورد نظرتان اطلاعی از رفتارهای از روی اعتماد به نفس کاذب خود ندارد؟ در چنین شرایطی، به عنوان یک دوست یا همکار خوب موظف هستید تا در این باره با طرف مقابل مصاحبهیی صادقانه داشته باشید. در واقع، افراد دارای اعتماد به نفس کاذب به شخصی احتیاج دارند تا به صورت صریح در رابطه با رفتارهای نادرستشان شرحات لازم را به آن ها ارائه دهند.

12. از اطرافیان خود یاری بخواهید

چنانچه دوست یا همکارتان از گوش دادن به سخنان شما امتناع نموده و به رفتارهای از روی اعتماد به نفس کاذب خود ادامه داد، می توانید از سایر اطرافیان یاری بخواهید. در واقع، با این روش دوستان مشترک و آشنایان مداخله نموده و با فرد مورد نظر صحبت می نمایند.

همچنین می توانند به فرد مذکور شرح دهند که چگونه اعتماد به نفس کاذب می تواند به وی آسیب برساند. در واقع، چنانچه چنین افرادی مسئله ای واحد را از زبان چندین نفر از اطرافیان خود بشنوند، به احتمال زیاد مشکل خود را پذیرفته و نسبت به برطرف آن اقدام می نمایند.

13. فاصله خود را با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب حفظ کنید

اگر راه کارهای پیشین اثربخشی لازم را نداشته و نتوانستید روابطی مناسب با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب برقرار کنید، از آن ها فاصله بگیرید. به عبارت بهتر، همیشه به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز اختلافات و رفتارهای نادرست بهتر است که فاصله خود را با چنین افرادی حفظ کنید.

در واقع، فاصله دریافت از چنین افرادی موجب می شود تا دیگر زمان خود را صرف چگونگی پاسخ دادن به آن ها نکنید. همچنین با این روش می توانید از حضور آزاردهنده آن ها در کنار خود جلوگیری نمایید. به علاوه، در مواجهه با دوستانی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند، می توانید روابط خود را با آن ها محدود کنید. در چنین شرایطی، دوستان واقعی متوجه مسائل رفتاری خود شده و در جهت برطرف آن ها اقدام می نمایند.

سخن خاتمهی

به طور کلی، افراد دارای اعتماد به نفس کاذب واقعیت وجودی خود را نپذیرفته و از روبه رو شدن با آن خودداری می نمایند. همان طور که چارلز بوکوفسکی به درستی در این باره می گوید: مشکل دنیا ما این است که افراد باهوش پر از تردید و افراد احمق پر از اعتماد به نفس هستند. بنابراین همان طور که اشاره شد، فراهم کردن موقعیتی برای به چالش کشیدن توانایی های آن ها می تواند منجر به کاهش اعتماد کاذب در ایشان شود.

به همین دلیل، در این مقاله 13 راه کار کاربردی را ارائه دادیم که با استفاده از هر یک می توانید رفتاری مناسب با اطرافیان دارای اعتماد به نفس کاذب خود داشته و به سخنان آن ها پاسخی از روی درایت ارائه دهید. این که خودتان اعتماد به نفس کافی در چنین شرایطی داشته باشید اهمیت بالایی دارد؛ در خاتمه، اگر نظری در رابطه با نحوه مواجهه با رفتارهای متکبرانه افراد دارای اعتماد به نفس کاذب دارید، آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5129

به "13 راه کاربردی برای رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 راه کاربردی برای رفتار با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید