یک ملک عمومی با چند مدعی

به گزارش مجله هاستفا، حمیدرضابوجاریان-خبرنگار:ناایمن است، هم برای همسایه ها هم برای رهگذران.

یک ملک عمومی با چند مدعی

حکایت درمانگاه تعاونی تاکسیرانی است که 7 سال به مدد بی برنامگی مسئولان، جولانگاه خلافکاران شده و هر روز قسمتی از پیکره ساختمانش دستخوش حادثه ای می گردد. نبود در و پیکر درست و حسابی و وجود راه های متعدد برای ورود به درمانگاه تعاونی تاکسیرانی بدون نگهبان، دردی شده برای همسایه ها که درمانش نیاز به اقدامی ساده دارد. اعتراض پی در پی اهالی کوچه نارنج و محله مطهری به ناامنی هدیه داده شده از سوی درمانگاه متروک تعاونی تاکسیرانی، پای خبرنگار خبرنگاران محله را به محل باز کرده است تا دلیل این ناامنی را از مسئولان پیگیری کند. پیگیری که در نهایت به شکل موقت، ختم به خیر شد و در عین حال به نتایج بسیار جالبی رسید مبنی بر اینکه با چند مدعی خصوصی برای ملک تاکسیرانی شهرداری تهران روبرو شدیم.

در بزرگ آهنی سفید رنگی که با وزش هر باد تکان می خورد و ممکن است با یک تکان کوچک، آخرین بست هایی که در را به دیوار سنجاق کرده از جا کنده و بر سر رهگذری بی خبر، آوار کند و عابرنگون بخت زیر صدها کیلوآهن دفن گردد. کمی آن سوتر، حیاط درمانگاه به زباله دانی بیشتر شبیه است، هرچند با ورود به درمانگاه نظرمان عوض می گردد که حیاط درمانگاه جای بهتری است. بوی بد ناشی از ادرار و مدفوع در گرمای مرداد آزاردهنده است. رد تزریق موادمخدر، آتش آفروخته شده شب نشینان در درمانگاه، لباس های ولو شده روی زمین و اجناس مستعمل کم نیست در درمانگاهی که روزگاری برای خود برو و بیایی داشته است. درمانگاه تعاونی تاکسیرانی، سال ها فعال بود و خیرش هم به مردم ساکن محله می رسید، هم به رانندگان تاکسی که از صبح تا دیروقت پشت فرمان دنده و کلاچ عوض می کردند. آنقدر خدمات درمانگاه خوب بود که با گذشت 7 سال از تعطیلی ناگهانی و عجیبش، رانندگان تاکسی از آن به نیکی یاد می کنند. یاسمی، راننده تاکسی گردشی که 35 سال است زندگی اش با تاکسی عجین شده، می گوید: درمانگاه تعاونی تاکسیرانی با کارنامه معتبر تاکسی، خدماتی مانند دندانپزشکی، قلب، چشم پزشکی و آزمایشگاه را نیم بها به رانندگان ارائه می داد.

او می گوید که راننده های تاکسی از تعطیلی درمانگاه ناراضی اند و ادامه می دهد: یک بار از سر کنجکاوی داخل درمانگاه متروک رفتم و چیزی را که دیدم باور نمی کردم. از درمانگاه مجهز سال های پیش، جز خرابه ای باقی نمانده است. راننده دیگری که برای استراحت زیر درخت های کوچک نبش خیابان نارنج نشسته، میان حرف های یاسمی می دود. او که نگران است نوشتن اسمش برایش دردسر گردد، می گوید: روزگاری بود که خیابان ملک امید رانندگان تاکسی بود. همه نوع خدمتی به راننده ها می شد. هزینه خدمات درمانی درمانگاه هم کم بود. الان دیگر خبری از این خدمات نیست و کسی هم جوابگو نیست که چرا درمانگاهی با امکانات خوب آن زمان، الان باید به محلی برای خوابیدن معتادان تبدیل گردد تا حسرتش را راننده های تاکسی بخورند.

ناامنی برای همسایه های درمانگاه متروک

کسی از وجود درمانگاه تعاونی تاکسیرانی که سال ساخت آن به 1355 برمی گردد، ناراضی نبود. رضایت راننده های تاکسی به همسایه ها هم سرایت کرده بود. همسایگانی مانند جمشید نیصری از وجود درمانگاه و خدمات پزشکی اش به اهل محله راضی بودند. اما این رضایت از 7 سال پیش به این سو، به نارضایتی تبدیل شد. نارضایتی ها وقتی بیشتر شد که پزشکان از درمانگاه رفتند و جای آنها دزدان، معتادان و افراد خلافکار، درمانگاه را پاتوق خود کردند.

نیصری می گوید: اهالی بارها به مسئولان مراجعه و معضلاتی را که ساختمان نیمه متروک درمانگاه در محله ایجاد کرده است، گزارش کردند. اوایل می گفتند که رسیدگی می کنند. پس از پیگیری های بیشتر، دیگر به ساختمان تاکسیرانی راهمان ندادند تا اعتراضمان را بشنوند.

او از وقوع چندین فقره آتش سوزی در درمانگاه و ورود دزدان از راه درمانگاه به خانه همسایه ها سخن به میان می آورد و می گوید: در یک سال گذشته، 3 حریق در درمانگاه رخ داده است. اگر آتش نشانی نزدیک نبود، ممکن بود آتش به خانه های مجاور نیز سرایت کند. علاوه براین، خلافکاران بارها از راه حیاط پشتی به خانه همسایه ها و پارکینگ خانه ها دستبرد زده اند، اما تعاونی تاکسیرانی مسئولیتی در این باره نمی پذیرد.

معمای مالک و ملکیت ساختمان

رفع کردن خطر از املاک ناایمن برعهده مالک است. قانون به مالک چنین بناهایی تکلیف کرده است که با انجام اقدامات لازم از بنای ناایمن رفع خطر کند.

برای پیگیری اینکه آیا شهرداری به مالک اخطار ناایمن بودن بنا را داده است یا نه، با بهنام مهرپسند شهردار ناحیه 3 گفت وگو کردیم. او با ارائه اسنادی نشان می دهد که به مالک که تعاونی تاکسیرانی است در چند مرحله برای رفع کردن مشکل ایمنی ساختمان اخطار داده شده است: اسناد ما نشان می دهد که در چند نوبت به مالک اخطار رفع خطر داده شده است. مالک باید برای رفع ناایمن بودن بنا اقدام کند و شهرداری به مسئولیتی که در این زمینه داشته عمل کرده است.

او که از موضوع ورود افراد مسئله دار به داخل ساختمان درمانگاه مطلع است، به واسطه معاون شهرسازی ناحیه با مالک تماس می گیرد. مالک نیز وعده می دهد امنیت ساختمان را تأمین کند. اما فرد دیگری غیر از کننده تاکسیرانی که خود را کننده مالک معرفی می کند و به خبرنگار خبرنگاران محله می گوید: در هفته آینده، حکم تخریب بنا صادر و مسئله درمانگاه تعاونی رفع می گردد.

موضوعی که شهردار ناحیه از آن ابراز بی اطلاعی می کند. مهرپسند می گوید: مجوز تغییر کاربری درکمیسیون ماده 5 صادر می گردد. صدور چنین مجوزی از حوزه اختیار شهرداری ناحیه خارج است. تاکنون ابلاغی در زمینه تغییر کاربری و تخریب و ساخت وساز به شهرداری ناحیه داده نشده است.

در همین حال مسئولان شهرداری از وجود چنین مالکی ابراز بی اطلاعی و اعلام کردند چنین مشخصاتی در سامانه شهرداری ثبت نشده است. از سوی دیگر، کننده تاکسیرانی فرد دیگری را به عنوان مالک یک دانگ و مشارکت کننده در 3 دانگ دیگر از زمین درمانگاه معرفی کرد و گفت که قرار است ساختمان مزبور تخریب و در چند طبقه ساخته گردد که علی الظاهر این مورد نیز در سامانه شهرداری ثبت نشده است.

یک پیگیری ساده و اقدامی فوری برای ایجاد امنیت

اصرار خبرنگار خبرنگاران محله برای تعیین تکلیف و رفع خطر از بنای متروک درمانگاه، شهردار ناحیه را متقاعد می کند همراه با تیمی از همکارانش در اقدامی ضربتی، راه را برای ورود افراد مسئله دار به ساختمان ببندند. همراه با شهردار وقت ناحیه به ساختمان درمانگاه می رویم. در فاصله زمانی تماس معاون شهرسازی ناحیه 3 با کننده تعاونی تاکسیرانی، از سوی تاکسیرانی، فردی با دستگاه جوش برای مسدود کردن راه های ورود به ساختمان و بریدن در آهنی بزرگ در حال واژگونی بر سر رهگذران، به محل آمده است. کننده تاکسیرانی نیز در محل قول می دهد در مدت چند روز دیوارچینی انجام گردد تا کسی امکان ورود به ساختمان را نداشته باشد. مأموران شهرداری هم اجازه می دهند تا هر اقدامی که برای ایمن سازی لازم است، انجام گردد. وعده ای که آن را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری می کنیم.

شهردار ناحیه مصاحبه کرد و رفت!

در آخرین لحظه انتشار نشریه مطلع شدیم بهنام مهرپسند شهردار ناحیه 3، که در این گزارش با او گفت وگو شد، شهرداری ناحیه 3 را ترک کرد و در معاونت خدمات شهرداری منطقه مشغول به کار شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 269

به "یک ملک عمومی با چند مدعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ملک عمومی با چند مدعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید