رگولاتوری به یک ستاد فرماندهی مستقل احتیاج دارد

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی اظهار داشت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مغز متفکر و چشم بیدار ارتباطات کشور و بازوی حاکمیت در حفظ حقوق مردم است و باید تنظیم گری حوزه خدمات فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات را تقویت کنیم.

رگولاتوری به یک ستاد فرماندهی مستقل احتیاج دارد

به گزارش ایران، ولی برای تقویت این سازمان قانونگذار چه اقدام هایی باید صورت بگیرد. حوزه رگولاتوری با چه چالش هایی روبه روست که باید برطرف گردد. کارشناسان حوزه فاوا در این زمینه می گویند.

تغییر در ساختار

داوود زارعیان معاون امور مشترکین شرکت مخابرات ایران اعتقاد دارد نهاد رگولاتوری تنها نهاد مؤثر است که می تواند کشورها را به سمت خصوصی سازی سوق داده و آن را مدیریت، کنترل و تقویت کند اما بدون رگولاتوری قوی، خصوصی سازی تقویت نشده و مردم نمی توانند به خوبی از مزایای آن بهره مند شوند. زارعیان با بیان اینکه از اوایل دهه 80 میلادی رگولاتوری قوی در انگلستان و امریکا در حوزه مخابرات شکل گرفته، گفت: اما رگولاتوری در کشور ما سال 82 تأسیس شد ولی به علت نبود دانش لازم در این حوزه، رگولاتوری ای که راه اندازی شد دارای ساختار قوی، مناسب، حرفه ای و با نگاه همه جانبه نبود. مسئولانی که در رأس این سازمان قرار گرفتند زحمات زیادی کشیدند ولی چون ساختار آن از پایه دارای مشکل بود بنابراین خروجی خوبی را در این حوزه شاهد نبودیم.

به اعتقاد این کارشناس ارتباطات، باید رگولاتوری با تغییر ساختار به نهاد مستقلی تبدیل گردد و درباره دولت و بخش خصوصی بی طرف تصمیم گیری کند اما رگولاتوری فعلی تصمیماتش با وجود تلاشی که می نمایند، یکطرفه و به نفع بخش دولتی است.

به باور وی اگر رگولاتوری نهاد مستقل و با ساختار متفاوت باشد، می تواند بسیاری از مسائل فعلی را حل نماید و در این راستا می توان با یاری مسئولان و کارشناسان رگولاتوری که در این سال ها تجربیات خوبی به دست آورده اند، ساختار خوبی را تشکیل داد تا رگولاتوری هم در کشور ما توسعه پیدا کند.

زارعیان در ادامه گفت: مسئول سازمان رگولاتوری هم باید خارج از وزارت ارتباطات انتخاب گردد تا دارای استقلال باشد. در بعضی کشور ها رئیس رگولاتوری را وزیر ارتباطات انتخاب می نماید و با تأیید رئیس جمهوری مشغول به کار می گردد. در بعضی کشورها هم رئیس رگولاتوری را نخست وزیر با سه حکم وزیر ارتباطات، نخست وزیر و رئیس جمهوری انتخاب می نماید. وی به وزیر تازه ارتباطات پیشنهاد داد گروهی را معین کند تا در این زمینه مطالعه نمایند و ساختار رگولاتوری را بر اساس استانداردهای روز که جوابگوی احتیاجهای جامعه کنونی کشور ما باشد، تنظیم نموده و تغییر ساختار سازمان رگولاتوری را به مجلس پیشنهاد دهند چون ایرادی ندارد که حتی رگولاتوری در وزارت ارتباطات نباشد یا اگر قرار باشد در آن وزارتخانه باشد، باید دارای قدرتی باشد که نهادهای موازی نتوانند در این حوزه به راحتی ورود نموده و تصمیم گیری نمایند.

به روزرسانی پارامترها

مهدی روحانی نژاد مدیر انجمن فروم اینترنت اشیا هم معتقد است با توجه به اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال و ضرورت تکمیل لایه های مختلف شبکه ملی اطلاعات در کشور به روزرسانی وظایف و پارامترهای ارزیابی رگولاتوری لازم است.

روحانی نژاد با بیان اینکه تقویت بدنه کارشناسی رگولاتوری و استفاده از نیروهای جوان و با دانش روز از جمله اولویت های کاری این سازمان باید باشد، گفت: رئیس سازمان رگولاتوری هم به اسم معاون مخابراتی وزیر و دبیر کمیسیون تنظیم مقررات نقش مهمی در تحقق اهداف وزیر بویژه در بحث شبکه ملی اطلاعات و همین طور اقتصاد دیجیتال دارد بنابراین شرط لازم شناخت کافی نسبت به فناوری های روز ارتباطی و دانش به روز در حوزه تنظیم مقررات و داشتن برنامه برای حل چالش های موجود در زمینه تنظیم مقررات است. مهمتر اینکه وی باید به مباحث اقتصاد دیجیتال و فناوری های نوظهور (مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی) و داشتن برنامه در زمینه تعامل با نهادهای حاکمیتی برای بهبود فضای تنظیم مقررات در فضای مجازی اشراف داشته باشد.به اعتقاد وی، حفظ تعادل در زمینه حمایت از حقوق سه ضلع حاکمیت، سرمایه گذاران و مصرف نمایندگان چالش همیشگی هر رگولاتوری در همه جای دنیاست و سازمان تنظیم مقررات است که می تواند نقش فعالی در مهم ترین چالش در حوزه تنظیم مقررات، اندازه و نحوه دخالت حاکمیت در مدیریت فضای مجازی با هدف حمایت از حقوق کاربران، کسب و کارهای فعال در این فضا و تقویت امکان اعمال حاکمیت داشته باشد.روحانی نژاد به بعضی چالش های گذشته در این حوزه هم اشاره نمود و گفت: معین مدل افزایش منطقی تعرفه ها (بویژه با توجه به قانون مصوب مجلس در منع افزایش تعرفه اینترنت در امسال)، افزایش سرمایه گذاری در توسعه کمی و کیفی ارتباطات ثابت و بهبود کیفیت خدمات مبتنی بر شبکه های تلفن همراه از جمله چالش هایی هستند که باید زودتر حل شوند.

رگولاتورهای سنتی

احسان زرین بخش عضو سازمان نصر هم معتقد است رگولاتوری ما سنتی است و بر وجود قوانین ثابت و قابل پیش بینی تأکید می گردد، این درحالی است که فناوری های نوین اینگونه نیستند و غیرقابل پیش بینی اند.

زرین بخش گفت: رگولاتوری ما به گونه ای است که منتظر می شویم تا تکنولوژی و فناوری نوین وارد کشور شده سپس غافلگیر شویم و بعد به فکر قوانین و مقررات گذاری بیفتیم چون در قانون هیچ پیش بینی برای فناوری های نوین نشده و اصولاً هم برای انجام کارهای فناوری های نوین به تفاسیر قوانین موجود اکتفا می گردد. وی اضافه نمود: رگولاتوری باید دارای مرزهای معین و چهارچوب های معین باشد و مطابق چهارچوب، کارها پیش رود. باید بازه های زمانی 3 تا 5 سال را برای رصد کردن اوضاع قرار دهیم تا وقتی موضوع غیرقابل پیش بینی روی داد برای آن بخش ها هم چاره اندیشی کنیم. متأسفانه بزرگترین معضل غافلگیری است و بعد از غافلگیر شدن می خواهیم فرایند را اصلاح کنیم بنابراین قوانین و مقررات باید به گونه ای تنظیم شوند که مرزها و بستر معین باشد و بعد اجازه دهیم تا مردم کسب و کارها را در آن مرز و بستر انجام دهند.زرین بخش به چالش های فاوا بخصوص در حوزه فناوری اطلاعات اشاره نمود و گفت: فناوری اطلاعات سریعتر از آنچه پیش بینی می گردد، در حال رشد است و در صنایع و زندگی مردم جا باز نموده اما متأسفانه رگولاتوری و تنظیم مقررات مطابق با این سرعت پیش نمی رود. وقتی کسب و کارها با الزامات معین شده وارد چرخه کار می شوند با گذشت زمان معین می گردد که الزامات تعریف شده اشتباه بوده و این موضوع آسیب جدی به کسب و کارها وارد می نماید.به اعتقاد این کارشناس در بحث رگولاتوری نهادهای موازی زیادی در کشور داریم که باعث تضاد مواضع و سردرگمی کسب و کارهای حوزه فاوا شده در صورتی که رگولاتوری باید از یک مرکز اجرا شده و در تدوین مقررات و قوانین از نظر ذینفعان استفاده گردد. این نهاد باید دارای استقلال باشد و در ساختار قانونگذاری و مقررات گذاری تحول ایجاد کند.

به گفته زرین بخش، این سازمان باید به سازمان آینده نگر تبدیل گردد و فرهنگ سازمانی خود را تغییر دهد و مهمتر اینکه آمادگی پذیرش مسائل و نقدها را داشته باشد تا بتواند تأثیرگذار واقع گردد.

رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم اعتقاد دارد حوزه فاوا به یک نهاد واحد در قانونگذاری و مقررات گذاری احتیاج دارد بنابراین ساختار رگولاتوری احتیاج به تغییر دارد و باید یک ستاد فرماندهی مستقل ایجاد گردد.

الفت نسب با اشاره به اینکه متأسفانه نهاد مستقل رگولاتوری در کشور وجود ندارد، گفت: وجود نهادهای موازی هم باعث شده این حوزه بخصوص حوزه کسب و کارهای نوپا به علت داشتن چندین متولی آسیب ببیند. بعضی از حوزه های فاوا مانند کسب و کارهای آنلاین چندین وزارتخانه در آن دخیل هستند و هیچ جامعیتی در زمینه قانونگذاری و مقررات گذاری وجود ندارد، این در حالی است که باید یک نهاد واحدی شکل بگیرد و از هر سه قوا در آن حضور داشته باشند و با نمایندگی بخش خصوصی که دارای حق رأی است، به صورت مستقل قانونگذاری نمایند.وی اضافه نمود: نبود رگولاتوری و ساختار درست در آن موجب شده که هر دستگاهی و نهادی بنا به استنباط خود با ارائه دستورالعمل، آیین نامه و مقررات گذاری در حوزه کسب و کارهای آنلاین ورود کند و مسائل زیادی را برای این بخش به وجود آورد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8835

به "رگولاتوری به یک ستاد فرماندهی مستقل احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رگولاتوری به یک ستاد فرماندهی مستقل احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید