خروج 7 هزار میلیارد تومان پول از بورس در روز دوشنبه

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران : یکی از اتفاقات مهم امروز بورس خروج شمار زیادی از سهامداران خرد از جریان معاملات بود.

خروج 7 هزار میلیارد تومان پول از بورس در روز دوشنبه

به گزارش خبرنگاران، هجوم همه جانبه فروشندگان در بورس تهران امروز با وسعت و شدت روزهای قبل ادامه یافت. تشکیل صفوف طولانی برای عرضه در بیش از 90 درصد از نمادها 3.2 درصد از ارتفاع شاخص کل کاست. به این ترتیب، فاصله نماگر اصلی بازار سهام از قله تاریخی به 23 درصد رسید.

کوشش سهامداران برای سبقت دریافت از یکدیگر

در برابر سیلاب عرضه از سوی فعالان خرد، سرمایه گذاران حقوقی با جمع آوری صف های فروش در نماد چندین شرکت عظیم، انتقال مالکیت بی سابقه ای را در بورس تهران رقم زدند و همزمان، از بار روانی حاصل از ریزش قیمتها کم کردند.

تالار سهام امروز هم صحنه کوشش خیل انبوه سهامدارانی بود که برای خروج از جریان معاملات از همدیگر سبقت می دریافتد. حجم و ارزش سفارش ها و نیز دامنه وسیع صف های فروش نشان می داد که به رغم مواضع حمایتی دولت از بازار سرمایه، از عمق بدبینی اهالی بورس به فرایند آینده قیمت ها کاسته نشده است و همچنان میل به خروج از بازار رنگ غالب را دارد.

وسعت بالای عرصه در معاملات امروز بورس

امروز معاملات در سهام 480 نماد بورسی و فرابورسی با صف فروشی معادل 20 هزار میلیارد تومان بسته شد. در نقطه مقابل، در 46 نماد هم معاملات با صف خریدی معادل 1.2 هزار میلیارد تومان سرانجام یافت؛ یعنی تقریبا 60 نماد از 583 نماد در وضعیتی متعادل به کار خود سرانجام داده اند. در واقع، اختلاف این اعداد به خوبی از وسعت بالا و شدت زیاد عرضه در معاملات امروز پرده برداری می نماید.

خروج سهامداران خرد از معاملات

یکی از اتفاقات مهم امروز خروج شمار زیادی از سهامداران خرد از جریان معاملات بود. طی روزهای اخیر حجم قابل توجهی از منابع به دلیل فقدان تقاضای موثر در صف های فروش بلوکه شده بود و متعاقبا بر شدت هیجان عرضه در بازار می اضافه کرد. کسانی که از ترس ریزش بیشتر، برای خروج از بازار، به هر دری می زدند امروز توانستند بخشی از دارایی خود را نقد نمایند و آرامش ذهنی خود را بازیابند.

این خروج حاصل حضور پررنگ و هماهنگ سرمایه گذاران حقوقی در خرید پرحجم سهام بعضی از شرکت های عظیم بود. در واقع، در معاملات روز، سرمایه گذاران خرد بیش از 7 هزار میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی ها فروختند و از بازار خارج شدند.

چنین انتقال مالکیتی در بازار سهام سابقه نداشته است. حتی در روز عرضه سهام شستا به عنوان عظیمترین عرضه اولیه هم شاهد چنین انتقال مالکیتی در کل بازار نبوده ایم. آنالیز فرایند تغییر مالکیت های امروز نشان می دهد که حقوقی ها در مجموع، در حدود نیمی از نمادها(272 نماد از 583 نماد) بیشتر خریدار سهم بوده اند تا فروشنده. حقوقی ها بخش عمده خریدهای خود را به سهام شستا، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، هلدینگ غدیر و فولاد مبارکه اصفهان اختصاص دادند.

همراه با حمایت های حقوقی، موجی از اطلاعات جدید در قالب گزارش های عملکرد ماهانه انتشار یافت که به نظر می رسد در تقویت تقاضا و بهبود جو روانی بازار بی اثر نبوده است. برای مثال می توان به معاملات نماد شرکت های عظیم گروه فلزات از جمله، فملی و فخوز، اشاره نمود که از محدوده صف فروش جدا و پس از رونمایی از کارنامه خود در مردادماه تا صف خرید پیش رفتند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4988

به "خروج 7 هزار میلیارد تومان پول از بورس در روز دوشنبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج 7 هزار میلیارد تومان پول از بورس در روز دوشنبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید