خبرنگاران نگاه منتقدین دولت درباره تاثیر تحریم ها بعد از انتخابات سال آینده تغییر خواهد نمود

به گزارش مجله هاستفا، تهران- خبرنگاران- کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر امروز منتقدین با انگیزه های سیاسی نقش و تاثیر تحریم ها را در شرایط مالی کشور ناچیز می دانند، ممکن است بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نوع نگاه آنان نسبت به تحریم ها تغییر کند.

خبرنگاران نگاه منتقدین دولت درباره تاثیر تحریم ها بعد از انتخابات سال آینده تغییر خواهد نمود

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

دیاکو حسینی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد این کشور در صورت پیروزی دموکرات ها گفت: مناسبات تهران -واشنگتن در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر خواهد نمود و احتمالا فضای روابط دو کشور متفاوت از قبل خواهد شد.

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: جوبایدن نامزد دموکرات ها خروج ترامپ از برجام را اشتباه می داند و احتمالا در صورت پیروزی، مقدمات لازم برای مذاکره میان ایران و آمریکا را فراهم می نماید.

وی با بیان اینکه با پیروزی بایدن در انتخابات بسیاری از موانعی که ترامپ ایجاد نموده، کمرنگ می گردد، گفت: البته این به معنای دستیابی به یک توافق زودبازده نیست و باید توجه داشت که مذاکره با بایدن هم دشواری های خاص خود را دارد چرا که هر دو طرف هم تفاسیر مختلفی از برجام دارند و هم انتظارات متفاوتی از یکدیگر دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به پلتفرم حزب دموکرات، احتمال گرایش و برگشت به برجام وجود دارد، اما آمریکا در صورت اطمینان از آمادگی ایران برای گفت و گو در خصوص آنچه آنان نواقص برجامی می خواند حاضره به مذاکره است و به دنبال مکملی است که به زعم آنها سایر نگرانی های خود در خصوص موشک ها و مسائل منطقه ای را پوشش دهد.

حسینی با بیان اینکه هزینه تحریم های ترامپ علیه ایران از سوی دولت کنونی آمریکا پرداخت شده، بیان داشت: ترامپ تا آخرین لحظه در کوشش است تا تحریم ها علیه ایران را حفظ کند، اما به نظر می رسد شرایط و فضا برای دیپلماسی در دولت بایدن به مراتب بهتر از دولت ترامپ است. در این شرایط ما هم باید بتوانیم راستا روابط ایران و آمریکا را به سمتی راهنمایی کنیم که با منافع ایران سازگارتر باشد.

تحلیلگر مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری یادآورشد: بخشی از مسائل مالی کشور به واسطه تحریم ها و بخش دیگر به خاطر کاهش قابل توجه فروش نفت است. البته نمی توان گفت هیچ مسئله ای در حوزه سیاست گذاری مالی کشور نداریم یا آنچه در خصوص تصمیم گیری های مالی اتفاق می افتد بی عیب و نقص است.اما این مسائل در همه دولت ها وجود داشته است.

دستگاه دیپلماسی مانع از اجماع سازی آمریکا علیه ایران شد

حسینی با بیان اینکه وزارت امور خارجه مجری سیاستگذاری خارجی است، بیان داشت: دستگاه دیپلماسی با توسل به اصول حقوق بین الملل به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای موجود به دنبال این بوده که مانع از شکل گیری اجماع بین المللی از سوی آمریکا علیه ایران گردد.

پژوهشگر مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: اتحادیه اروپا، روسیه و چین به لحاظ لفظی تحریم های آمریکا را محکوم می نمایند، اما به لحاظ عملی شرکت ها و بنگاه های این کشورها بر اساس سود زیان مالی تصمیم گیری می نمایند چرا که اقتصاد این کشورها آن قدر با اقتصاد آمریکا پیوند خورده که هرگونه تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار می دهد.

حسینی گفت: با دنبال کردن روش های که در مبارزه با تحریم های آمریکا در پیش گرفتیم و تکیه بر ابعاد حقوق بین المللی صندلی ایران، از اجماع سازی آمریکا علیه ایران و از امنیتی کردن پرونده ایران که امروز از طرف دونالد ترامپ به صورت جدیت پیگیری می گردد، جلوگیری شده است.

وی با اشاره به کوشش های ترامپ برای امنیتی کردن پرونده ایران گفت: دستگاه دیپلماسی مانع امنیتی کردن دوباره پرونده ایران در شورای امنیت از سوی آمریکا شده و در این زمینه پیروز عمل نموده است.

نگاه منتقدین دولت درباره تاثیر تحریم ها بعد از انتخابات سال آینده تغییر خواهد نمود

حسینی با بیان اینکه بخش مهمی از نگاه منتقدان دولت در نقش تحریم ها ناشی از انگیزه های داخلی است تا ارزیابی دقیق از آثار تحریم ها بر اقتصاد ایران، گفت: هرکس به خوبی شرایط ایران را در دوسال اخیر آنالیز کند و اتفاقاتی از سال2018 با خروج ترامپ از برجام را مورد نظر قرار دهد، متوجه خواهد شد که نسبت کاملا مستقیم و روشنی بین افزایش تحریم ها علیه ایران و بدتر شدن شرایط مالی کشور وجود دارد.

پژوهشگر ارشد مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری، اضافه کرد: به رسمیت شناختن و پذیرفتن این موضوع که تحریم ها مشکل اصلی است اولین قدم در راه فهم صورت مساله و پیدا کردن راهکار های آن است. این موضوع الزاما گفت و گو مذاکره نیست، اما متوجه می شویم که ما در چه راستای حرکت می کنیم و به چه شیوه های می توانیم این مشکل را حل و فصل کنیم. تا زمانی که در صورت مساله توافق نداشته باشیم، به پاسخ نزدیک نخواهیم شد.

وی گفت: اگر امروز منتقدین نقش تحریم ها را در شرایط مالی کشور ناچیز می دانند و با انگیزه های سیاسی این موضوع را تحلیل و تبیین می نمایند ممکن است بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نوع نگاه آنان نسبت به تحریم ها تغییر کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5393

به "خبرنگاران نگاه منتقدین دولت درباره تاثیر تحریم ها بعد از انتخابات سال آینده تغییر خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگاه منتقدین دولت درباره تاثیر تحریم ها بعد از انتخابات سال آینده تغییر خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید