حکایت شاد در غیزانیه ها ، درس هایی که هرگز نرسید!

به گزارش مجله هاستفا، مسئولین ساختمان عریض و طویل وزارت آموزش و پرورش می گویند: 98 درصد دانش آموزان تحت پوشش شاد هستند و دو درصد تعداد باقی مانده نیز به وسیله درسنامه و برنامه های آموزشی تلویزیون و در نهایت یاری معلم تحت پوشش آموزش هستند اما ...

حکایت شاد در غیزانیه ها ، درس هایی که هرگز نرسید!

گروه اجتماعی خبرنگاران-سیده زهرا حسینی؛ نمای اول: وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر می گوید: به دنبال بستری بودیم تا در ایام کرونا آموزش مجازی را برابر با آموزش حضوری برگزار کنیم. بستری مختص وزارت آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور که تمام کشور را پوشش دهد و کسی از تحصیل عقب نماند.

او گفت که بستر آموزش مجازی برای تمام کشور را ایجاد کردیم به نام شاد شبکه اجتماعی دانش آموزان.

نمای دوم: اینجا غیزانیه است. بزرگترین بخش در خوزستان که 83 روستا دارد.

اسمش را نپرسیدم؛ آنقدر درد های زندگی ش زیاد بود که زمان فرصت سلام و احوال پرسی نداد. روبروی دوربین ایستاده و می گوید که چهارتا بچه دارد. کارش آزاد است و آنقدر درآمد ندارد که بتواند چهار گوشی برای هر چهار فرزندش بخرد تا بتوانند از شاد استفاده نمایند.

می گوید: بچه هایمان از وقتی ویروس کرونا آمده، درس نمی خوانند، چون نمی توانند؛ مدرسه که تعطیل است، شاد نداریم و معلم هم از وقتی کرونا آمده به ما سر نزده است.

نمای سوم: دانش آموز بودند و قطعا با هزار آرزو، اما حالا با کرونا دیگر دست یابی به نیمی از آرزوهایشان را غیرممکن می دانند. اسم شاد را می آوردیم با تعجب می پرسیدند: شاد؟!

حتی نام این نرم افزار هم به گوششان نخورده بود و قسم می خوردند که: نه بخدا نشنیده ام.

نمای چهارم: محسن حاجی میرزایی گفت که 98درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام نموده اند و استقبال خوبی از شاد شده است.

نمای پنجم: فارسی را سخت متوجه می شوند و یا اصلن متوجه نمی شوند.

می گویند: برنامه های تلویزیونی را فقط نگاه می کنیم و متوجه نمی شویم.

آن یکی می گوید: اینجا شاد نداریم اصلن.

وقتی از آن ها می پرسی که پس چطور درس می خوانید؟

می گویند: سخت. از وقتی کرونا آمده اصلا درس نخواندیم.

حتی اگر بپرسید که درسنامه برایتان آمده یا نه، معلمتان کجاست، یاریتان نکرد؟ قسم می خورند که نه ولله. بعد از کرونا کسی سراغمان نیامد اصلا.

نمای آخر: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می گوید: سال جاری آموزش و پرورش فقط از بستر شاد کار را انجام نداد و در سطح ملی تلویزیون آموزشی و ارائه دروس به صورت زنده، شاد هم 1313 میلیون کاربر دارد و تداوم آموزش در مناطقی که فاقد اینترنت بودند و راه حل های مختلفی مثل ارسال درسنامه ها راه اندازی مراکز رادیویی پاسخگویی به اشکالات و اصلا به این شکل نیست که آموزش و پرورش به آن ها توجهی نداشته باشد در دستورالعمل شاد اشاره شده است مدیران مدارس موظفند بچه های که امکان دسترسی به شاد را ندارند شناسایی نمایند و روش های جایگزین آموزش آن ها را طراحی نمایند.

ما در کشور غیزانیه های زیادی داریم و این حکایت قطعا در پنج نما خلاصه نمی گردد. نتیجه آنکه مسئولین ساختمان عریض و طویل وزارت آموزش و پرورش می گوید: 98 درصد دانش آموزان تحت پوشش شاد هستند و دو درصد تعداد باقی مانده نیز به وسیله درسنامه و برنامه های آموزشی تلویزیون و در نهایت یاری معلم تحت پوشش آموزش هستند.

اما اینجا و در 83 روستای غیزانیه، کسی نام شاد را نشنیده است و اگر هم شنیده، اینترنتی برای ورود به شاد وجود ندارد. حتی برخلاف آنکه معاون آموزش ابتدایی می گوید که درسنامه فرستاده شده و یا معلم خود یاری می نماید، اما در این 83 روستا درسنامه ای ارسال نشده است و معلمان از زمان شیوع کرونا به تدریس غیر حضوری برای دانش آموزان این روستا ها نپرداخته اند.

نکته آخر اینکه مسئولین وزارت آموزش و پرورش می گویند که حتی اگر دانش آموزی از شاد، درسنامه و خدمات شخص معلم جا بماند ما برنامه های تلویزیونی آموزشی داریم و قطعا از درس و تحصیل باز نمی ماند، اما تمام اهالی این منطقه، عرب زبان هستند و فرزندان شان فارسی متوجه نمی شوند. برای همین امکان استفاده از تلویزیون فارسی و شبکه های ایرانی را ندارند.

پوشش آموزش در کشور اما ضعیف است و ایرلدات قانونی و فنی زیادی دارد و خبرنگاران در مجموعه گزارش های تراژدی غیزانیه به آنالیز این موضوع می پردازد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4315

به "حکایت شاد در غیزانیه ها ، درس هایی که هرگز نرسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت شاد در غیزانیه ها ، درس هایی که هرگز نرسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید