اشتباهات خنده دار هوش مصنوعی که شهرتش در جهان پیچیده!

به گزارش مجله هاستفا، کاربران بسیاری هستند که از ChatGPT برای نوشتن مقاله ها و ایمیل هایشان یاری می گیرند ولی عده ای هم قابل اطمینان بودن این نرم افزار را زیر سوال می برند و از اشتباهات پیش پا افتاده اش گفته اند.

اشتباهات خنده دار هوش مصنوعی که شهرتش در جهان پیچیده!

غزال زیاری- این روزها نرم افزار ChatGPT یکی از مجذوب نماینده ترین و موردتوجه ترین سوژه ها در جهانی تکنولوژی است و مخالفان و موافقان زیادی هم دارد.

ChatGPT که به وسیله هوش مصنوعی باز در سان فرانسیسکو پیشرفته، از زمانی که در ماه نوامبر به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفته، سروصدای زیادی به راه انداخته و در طول دو ماه، حالا تعداد کاربرانش از مرز 100 میلیون نفر عبور نموده است. این ابزار توانایی این را دارد که مقالات قابل اطمینانی بنویسد، دستورات آشپزی آماده کند، شعر بنویسد و حتی پاسخ های بلندبالایی به سوالاتی که در جهان وایرال می شوند بدهد.

تکنولوژی نهفته در ChatGPT به وسیله مایکروسافت، یکی از حامیان اساسی هوش مصنوعی باز، برای موتور جستجویش، Bing تهیه شده است. حالا گوگل هم اخیرا چت بات مخصوص خودش را راه اندازی نموده و وعده داده که این فناوری را در موتور جستجویش نیز ادغام خواهد نمود.

هم ChatGPT و هم رقیبش، یعنی Bard گوگل، برپایه مدل های طولانی زبان مبتنی هستند و برای آموزش شان، متون بسیار زیادی از اینترنت در اختیار آنها قرار داده می گردد تا به آنها بیاموزند که چطور به مجموعه گسترده ای از سوالات پاسخ دهند. به گفته خوانندگان سایت گاردین که در بین 100 میلیون کاربر ChatGPT هستند، از این ابزار به دلایل مختلف و با نتایج مختلفی استفاده می نمایند. از همین رو شنیدن تجربیات کاربران این برنامه، موضوع جالب توجهی است که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم:

جوی، درمانگری که ایمیل هایش رابه ChatGPT سپرده

ChatGPT یک نرم افزار فوق العاده برای جوی به شمار می رود. او که یک درمانگر مقیم نیوزیلند است، با اختلالADHD (اختلال کمبود توجه بیش فعالی) درگیر است و در نتیجه انجام کارهایی مثل نوشتن ایمیل های سخت برایش سخت است و وقتی تحت فشار باشد، کارهایش را به تعویق می اندازد.

Joy سی ساله در این باره گفته:نشستن و تمرکز کردن برای نوشتن یک ایمیل سخت و پیچیده، کاری است که از آن متنفرم. باید برای خودم کلی استراتژی طراحی کنم تا بتوانم این کار را انجام دهم و راستش بعد از آن هم حسابی احساس تهی شدن می کنم. اما از وقتی که از ChatGPT می خواهم تا برایم ایمیلی بنویسد و با عذرخواهی، تاکید کند که علت تاخیرم در ارائه مقاله، شرایط اورژانسی خانواده بوده است، کاملا حس خوبی دارم.

گرچه آنچه ربات چت هوش مصنوعی فراوری می نماید، معمولا به ویرایش احتیاج دارد، جوی بر این باور است که این کار، برای او بار روانی کمتری دارد:ویرایش کردن نسخه ای از یک ایمیل، ساده تر از نوشتن آن از ابتداست. پس ChatGPT به من یاری می نماید تا بتوانم سختی آغاز کار نوشتن ایمیل را بشکنم. او بعلاوه به مراجعانش نیز توصیه می نماید تا از این ابزار استفاده نمایند:این ابزار، دغدغه ها و استرس های روانی را از افراد با تنوع عصبی مختلف را از بین می برد. فکر می کنم حتی پتانسیل این را دارد تا برای افرادی که به خاطر واگرایی عصبی با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می نمایند ارزشمند باشد.

نوشتن توضیح کتاب با چت بات

ناوین چریان 30 ساله، مدیر پروژه انتشارات در بنگالوروی هند هم در ابتدا از ChatGPT برای ایمیل زدن بهره می برد ولی سریعا دریافت که می تواند از این ابزار برای حذف کارهای تکراری درمحل کارش نیز استفاده کند. او حالا برای خلاصه کردن توضیح و توضیحات کتاب در 140 کلمه، از این ابزار بهره می برد و از نتیجه کار نیز راضی است:عملکرد ChatGPT در این زمینه عالی است و فقط کافی است تا بعد از انجام کار، یک بار آن را چک کنم.

بحث سرعت بخشیدن به کار و آزاد کردن زمان، به ناوین یاری نموده تا بتواند تمرکزش را روی بخش های خلاقانه تری از کارش قرار دهد:حالا من می توانم بر روی محتوای کتاب های جدیدمان تمرکز کنم و ببینم چطور می توانم آنها را ویرایش کنم تا بهتر از آب دربیایند. او گفته که کارفرمایش هم می داند که او از این ابزار بهره می برد:تا زمانی که کار با کیفیت باشد و بتوانم نسبت به قبل کار بیشتری انجام دهم، آنها راضی و خوشحالند. تنها نگرانی موجود این بود که من نباید کاملا به این ابزار وابسته شوم که این طور هم نشده.

دانشجویی که مخفیانه با ChatGPT کار می نماید

رضای 28 ساله هم مثل بسیاری دیگر از دانشجویان شهر یوگیاکارتا در اندونزی، از این چت بات برای مقاصد علمی استفاده می نماید: ایده های زیادی دارم ولی زمان کافی برای اجرا کردن فقط چند تا از آنها را دارم؛ چون احتیاج است تا ایده هایم را بنویسم و نوشتن، وقت گیرترین بخش کار من است.

او گفته که با استفاده از ChatGPT سرعتش در نوشتن یک مقاله سه برابر شده: با بهبود روند گردش کار، سرعت دستانم به مغزم رسیده. البته او گفته که خروجی چت بات به ویرایش احتیاج دارد و در ایجاد مراجع مفید چندان کاربردی نیست: وقتی این کار را امتحان کردم، در ایجاد مراجع آکادمیک، نتایج ناموجودی به من ارائه شد.

رضا به دانشگاهش اطلاع نداده که از این ابزار بهره می برد: من به استادانم این را نمی گویم؛ چون هنوز هیچ سیاست روشن و مشخصی در این مورد در دانشگاه من وضع نشده. به علاوه لزومی به این کار نمی بینم. استفاده از ماشین حساب مانع از آنکه شما ریاضی دان شوید، نخواهد شد.

تجربه یک مدیربازاریابی

اِما وستلی 42 ساله، مدیر بازاریابی در یک استارت آپ فناوری در فرانسه است. او معتقد است که استفاده از این چت بات می تواند برای شفاف سازی مفاهیم پیچیده و فنی در کارش مفید باشد: من فهمیدم که ChatGPT می تواند در انجام یک تحقیق کامل، ایده پردازی و روند نوشتن آن خیلی کارآمد و مفید باشد. البته هنوز به ویرایش های زیادی احتیاج است تا بتوان محصولی که تبدیل گرفتید را شبیه یک محصول انسانی کنید؛ ولی من واقعا به عنوان یک شریک ایده پرداز آن را دوست دارم.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چه کسانی را بیکار می نماید؟

منتقدان ChatGPT چه می گویند؟

البته عده ای هم محدودیت های ربات را بیشتر از فواید آن می دانند. دن اتکینسون 40 ساله، مهندس نرم افزار است. او در اطلاعاتی که از ChatGPT دریافت نموده، ایرادات عجیبی پیدا نموده: من درباره رژیم غذایی در قرن یازدهم در انگلیس سوالی پرسیدم و پاسخی دریافت کردم که در آن حرف از سیب زمینی و دیگر سبزیجاتی بود که تا قرن شانزدهم در اروپا وجود نداشته.

اتکینسون نگران اطمینان بیش از حد به اطلاعات نادرستی است که گاها به وسیله چت باتها ارائه می شوند و در این باره گفته: مردم اشتیاق بیشتری دارند تا یک ماشین را باور نمایند. حتی وقتی که دروغ های آشکاری بگوید. این بنا به چند علت خطرناک است. مثلا اگر در چیزی مثل مشاوره های ابتدایی پزشکی به این ربات اعتماد کنید. یا اگر کدنویسی می کنید، به شما نمونه هایی مملو از اشتباه بدهد.

راجر مک کارتنی، معلمی در کره جنوبی هم نگرانی هایش را در خصوص قابل اطمینان بودن چت باتها ابراز نموده: این ربات گاهی خطاهایی دارد که حتی یک کودک هم می تواند آن را تشخیص دهد. مثل اشتباهات اساسی در خصوص منظومه شمسی. اگرچه او از استفاده کردن از این ابزار و ایده هایش لذت می برد، ولی تردیدهایی هم درموردش دارد.

راجر ادامه داد: اگر سوژه ای باشد که نتوانم سریعا جواب آن را در گوگل پیدا کنم، سوالم را از چت بات می پرسم و پاسخی درباره سوژه ای که چیزی درباره آن نمی دانم، دریافت می کنم. معمولا هم این جوابها کاربردی تر از بسیاری از مقاله هایی است که می خوانم.

توضیحات مایکروسافت

مایکروسافت هم در جریان مسائل احتمالی پاسخ های سرویس بینگ که مجهز به ChatGPT است، قرار گرفته است. آنها در این باره گفته اند که بینگ مجهز به هوش مصنوعی هم ممکن است خطاهایی را مرتکب گردد:هوش مصنوعی هم می تواند اشتباه کند. بینگ هم گاهی اطلاعاتی که پیدا می نماید را اشتباه نشان می دهد و شما شاید پاسخ هایی را از آن دریافت کنید که متقاعد نماینده باشند، ولی ناکافی، نادرست و یا نامناسب باشند.

منبع: گاردین

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 11717

به "اشتباهات خنده دار هوش مصنوعی که شهرتش در جهان پیچیده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات خنده دار هوش مصنوعی که شهرتش در جهان پیچیده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید