افزایش اختیارات مدرسه با برنامه بوم
به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - وزیر آموزش وپرورش در گفت وگوی مستقیم با مدیران مدارس کرمانشاه گفت که مدیرانی که نقش خود را به خوبی ایفا می نمایند همیشه یاد و خاطرشان در اذهان عمومی ماندگار خواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در گفتگوی مستقیم با مدیران مدارس استان کرمانشاه، از سلسله برنامه های ارتباط هفته که در ساختمان شهید رجایی و به وسیله ویدئو کنفرانس و بستر شبکه شاد برگزار گردید، با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام، اظهار کرد: در میان همه نقش هایی که در حوزه تعلیم تربیت وجود دارد، یکی از پرمحتواترین نقش ها، نقش مدیر مدرسه است، زیرا مدیر مدرسه در انتهای زنجیره تعلیم و تربیت قرار گرفته است و تحقق اهداف تعلیم و تربیت وابسته به ایفای خوب نقش مدیران است.
حاجی میرزایی اظهار داشت: مأموریت مهم نظام تعلیم و تربیت، بر عهده مدیران مدارس گذاشته شده است. مدیر مدرسه با عنصر اصلی و ارکان تعلیم و تربیت، معلم و با دیگر عناصر تعلیم و تربیت، یعنی دانش آموز و اولیای آنان، همیشه در ارتباط است وبرنامه درسی تحت نظارت مدیر مدرسه ارائه می گردد و ارزشیابی و ارتقای کیفیت آموزشی هم تحت نظارت مدیر مدرسه محقق می گردد و همه این مأموریت ها نقش مدیر مدرسه، را برجسته تر می نماید.
عضو کابینه تدبیر و امید، بر ماندگاری نقش مدیران مدارس تأکید و عنوان نمود: بسیاری از نام های عظیم فراموش می شوند، اما نام مدیر مدرسه، همیشه در اذهان افراد، ماندگار است.
وی بابیان اینکه فراوری اندیشه و فرهنگ جامعه را به مدیران مدارس سپرده اند، اظهار داشت: در انجام کارها، کیفیت ایفای نقش بسیار مهم است. با اینکه محتواهای آموزشی ارائه شده در مدارس یکی است، اما گاهی خانواده ها کوشش می کنند تا فرزندشان را به مدرسه خاصی بفرستند و دلیل آن به نوع مدیریت متفاوت مدارس مرتبط است. زیرا اولیا کوشش می کنند فرزندانشان را به مدارسی بفرستند که مدیرش ایفای نقش بهتری دارد.
وی اظهار کرد: مسئولیت ها باید به افرادی سپرده گردد که به خوبی بتوانند آن را اجراییکنند. زیرا محتوای خوب به تنهایی کافی نیست بلکه ایفای نقش، بسیار مهم است.
حاجی میرزایی ادامه داد: مدیریت مدرسه موقعیت ارزشمندی است که فرد می تواند یادگیری داشته باشد و تجربیات ارزشمندی را کسب کند درصورتی که به دست آوردن چنین تجربیاتی، خارج از فضای مدرسه امکان پذیر نیست. اینکه یک مدیر چقدر می تواند نقش خود را ایفا نماید، موضوع بسیار مهمی است، بنابراین کیفیت ایفای نقش، بسیار مهم است و ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم. مدیر می تواند با رایزنی هایی که با معلم و اولیا دارد زمینه یادگیری بهتر را برای دانش آموزان فراهم کند.
وی اضافه کرد: مدیران مدارس علاوه بر معلم و دانش آموز برای خانواده و محله نیز باید برنامه داشته باشند و مدرسه را به مکان جذابی برای دانش آموزان تبدیل کنند.
با برنامه بوم به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم
وزیر آموزش وپرورش توضیح داد: به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم و برنامه هایی در این راستا در دستور کارداریم که یکی از این برنامه ها، برنامه بوم است. در سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تربیتی محله معرفی شده است و این موضوع به معنی ارتباط افراد محله با مدرسه است. مدرسه باید مرکز ارتباطات یک محله باشد و همه ساکنان با آن در ارتباط باشند.
حاجی میرزایی بابیان اینکه مدیرانی که نقش خود را به خوبی ایفا می کنند همیشه در ذهن مردم ماندگار هستند، اظهار کرد: کار در شرایط کرونا نسبت به شرایط عادی سخت تر شده است، بنابراین مدیری پیروز است که در این شرایط بتواند هر روز با معلمان مرتبط بوده و از حال دانش آموزانش اطلاع داشته باشد. چرا که پیروزیت مدیر، مشروط به مقدار توانایی وی در برقراری ارتباط با معلمان، دانش آموزان و اولیا است.
عضو کابینه تدبیر و امید در سرانجام با اشاره به برنامه گفت وگو با مدیران مدارس، اظهار کرد: مدیران مدارس باید باهم ارتباط داشته باشند، زیرا در شرایط کرونا نیازمند پیوند و ارتباط بیشتری میان مدیران هستیم. تا اطمینان حاصل کنیم که همه دانشآموزان به آموزش های باکیفیت دسترسی یافته اند.
منبع: خبرگزاری پاناگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت