جزئیات آزمایش موشکی نو کره شمالی؛ آزمایش امروز بی سابقه بود، واکنش آمریکا و کره جنوبی

به گزارش مجله هاستفا، خبرگزاری خبرنگاران- ارتش کره جنوبی از شلیک یک پرتابه ناشناس از سوی کره شمالی به سمت دریای ژاپن خبرداد.

جزئیات آزمایش موشکی نو کره شمالی؛ آزمایش امروز بی سابقه بود، واکنش آمریکا و کره جنوبی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، ارتش کره جنوبی بیان کرد که کره شمالی اقدام به شلیک پرتابه ناشناس نموده است.

این هفتمین آزمایش موشکی کره شمالی طی دو هفته اخیر است.

به گفته ارتش کره جنوبی، کره شمالی صبح یکشنبه یک پرتابه ناشناس شلیک کرد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گزارش داد که موشکی که گمان می رود یک موشک بالستیک باشد حدود ساعت 7:52 صبح به وقت محلی از استان جاگانگ کره شمالی به سمت اقیانوس در سواحل شرقی این کشور پرتاب شد.

به گزارش رویترز، شورای امنیت ملی کره جنوبی (NSC) که یک جلسه اضطراری نادر به ریاست مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی برگزار کرد، گفت که به نظر می رسد این آزمایش شامل یک موشک بالستیک میان برد است که کره شمالی از سال 2017 آن را آزمایش ننموده بود.

این پرتاب، تازهترین نمونه از آزمایشات پیونگ یانگ در هفته های اخیر است. در صورت تایید، این هفتمین رگبار موشکی کره شمالی در سال تازه خواهد بود که با وعده کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که گفته بود می خواهد ارتش را با فناوری های پیشرفته در زمانی که مذاکرات با کره جنوبی و ایالات متحده متوقف شده، تقویت کند، همسو است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آخرین باری که کره شمالی این تعداد تسلیحات را در یک ماه آزمایش کرد، در سال 2019 و پس از شکست مذاکرات بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا بود. از آن موقع، مذاکرات با ایالات متحده متوقف شده و کره شمالی تحت فشار مالی ناشی از تحریم های بین المللی و محاصره خود تحمیلی به علت همه گیری ویروس کرونا است.

طبق این گزارش، پیونگ یانگ هفته گذشته نیز دو آزمایش تسلیحاتی انجام داد و حداقل چهار آزمایش تسلیحاتی دیگر را در این ماه انجام داده-از جمله آزمایش های موشک های مافوق صوت در 5 و 11 ژانویه. اوایل ماه جاری، کره شمالی اشاره ای به این مسئله کرد که می تواند آزمایش های هسته ای و تسلیحات دوربرد را که از سال 2017 متوقف شده بود، از سر بگیرد.

آزمایش امروز کره شمالی بی سابقه بود

گفته می گردد بُعد مسافتی موشک تازه پرتاب شده کره شمالی حتی از نوع میان بُرد هم فراتر رفته که انجام چنین آزمایشی از سال 2017 به این سو، بی سابقه است.

به نقل از رویترز، رسانه ها ساعاتی پیش در حالی از انجام هفتمین آزمایش موشکی کره شمالی طی سال میلادی جاری خبر دادند که اکنون، طبق ارزیابی های اجرا شده از سوی مقامات کره جنوبی و ژاپن، گمان می رود پرتابه ای که بامداد امروز یکشنبه شلیک شد، دست کم از نوع میان بُرد باشد.

این موشک پیش از فرود آمدن در دریای ژاپن، تا دو هزار کیلومتر ارتفاع گرفت و مسافتی حدود 800 کیلومتر را طی کرد حال آنکه انجام آزمایش موشکی در چنین بُرد مسافتی، از سال 2017 به این سو در کره شمالی بی سابقه تلقی می گردد.

در واکنش به این اقدام، شورای امنیت ملی کره جنوبی نشستی اضطراری برگزار کرد که طی آن، مون جائه این رئیس جمهور این کشور، آزمایش اجرا شده از سوی همسایه شمالی را گامی در راستای کنار گذاشتن کامل محدودیت های خودخواسته ای تلقی کرد که پیونگ یانگ در راستای باز گذاشتن باب مذاکره، قائل شده بود.

وی بعلاوه گفت که آزمایش های اجرا شده در یک ماه اخیر، یادآور تشدید تنش ها در سال 2017 است که طی آن، کره شمالی علاوه بر انجام چندین آزمایش هسته ای، بزرگترین موشک های خود را آزمایش کرد که بعضی از آنها از فراز ژاپن نیز گذشتند.

در این میان، هیروکازو ماتسونو سخنگوی کابینه ژاپن می گوید موشکی که امروز صبح شلیک شد، بعد از 30 دقیقه پرواز، در آب های منطقه مالی این کشور فرود آمده است.

فرماندهی نظامی آمریکا در ایندوپاسیفیک هم در واکنش به آزمایش امروز صبح، مدعی شد که کره شمالی باید از انجام اقدامات بی ثبات نماینده پرهیز کند.

کارشناسان هم فارغ از اینکه موشک تازه آزمایش شده، میان برد یا قاره پیما باشد، آن را یک موشک راهبردی ارزیابی می نمایند.

واکنش آمریکا

آمریکا آزمایش تسلیحاتی صبح امروز کره شمالی که هفتمین آزمایش در یک ماه اخیر بوده را محکوم کرد و خواهان گفت وگو شد.

فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش آمریکا در بیانیه ای بیان کرد، ایالات متحده پرتاب موشک اخیر کره شمالی را محکوم نموده و از پیونگ یانگ خواسته تا از اقدامات بی ثبات نماینده بیشتر خودداری کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم مدعی شد این پرتاب تهدید ناشی از برنامه های موشک های بالستیک و سلاح های کشتار جمعی غیرقانونی کره شمالی را نشان می دهد و از پیونگ یانگ خواست تا در گفت وگوی پایدار و اساسی شرکت کند.

در پی آزمایش موشکی روز چهارشنبه، سخنگوی اقدام خارجی اتحادیه اروپا از کره شمالی درخواست کرد به آزمایش های موشکی سرانجام داده و به گفت وگوها درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره بازگردد.

کره جنوبی،کره شمالی را به ازسرگیری مذاکرات دعوت کرد

رئیس جمهوری کره جنوبی از کره شمالی خواست تا اقدامات تحریک نماینده و تنش زا در منطقه را متوقف کند و به درخواست این کشور برای از سرگیری مذاکرات میان 2 کشور پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، مون جائی این رئیس جمهوری کره جنوبی پیش از سخنرانی در جلسه امروز شورای امنیت ملی کشورش از کره شمالی خواست اقدامات تنش زا در منطقه را متوقف نموده و به از سرگیری مذاکرات میان 2 کشور پاسخ دهد.

وی در ادامه آزمایش های موشکی کره شمالی را تخطی از قطعنامه سازمان ملل متحد دانست و اضافه کرد: انجام آزمایش های موشکی کره شمالی چالشی برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره در راستای صلح و ثبات و کوشش های دیپلماتیک جامعه جهانی است.

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی بعلاوه در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: موشک کره شمالی از استان جاگانگ پرتاب شده است و به نظر می رسد از نوع موشک های میان بُرد بالستیک باشد.

مون جائی این اظهارداشت: کره شمالی مهلت قانونی را برای انجام آزمایش موشک های میان برد بالستیک تائید نموده و از آمادگی خود برای شروع مذاکرات خبر داده است. اما آزمایش اخیر را باید رویکردی به سوی رد این مهلت قانونی قلمداد کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9806

به "جزئیات آزمایش موشکی نو کره شمالی؛ آزمایش امروز بی سابقه بود، واکنش آمریکا و کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آزمایش موشکی نو کره شمالی؛ آزمایش امروز بی سابقه بود، واکنش آمریکا و کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید