لغو ویزا میان ایران و ارمنستان سنگینی کار را از دوش بازرگانان برداشت

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: در ارمنستان سعی کردیم موافقتامه تعرفه تجاری اوراسیا را ایجاد کنیم که برای 5 کشور حوزه اوراسیا و ایران یک فرصت است تا جنس های وارداتی و صادراتی ممنوعه اعلام نشود.

لغو ویزا میان ایران و ارمنستان سنگینی کار را از دوش بازرگانان برداشت

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

سید کاظم سجادی، امروز (پنجشنبه-16 بهمن) در ملاقات با اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه با تمام وجود سعی نموده ایم در خدمت خواسته های ایرانیان خارج از کشور باشیم، اظهار کرد: حمایت از ظرفیت های استانی و معرفی این ظرفیت ها یکی از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است، اما نمی توانیم در حوزه های کاری سازمان ها و وظایف محوله به آنان دخالت داشته باشیم. براساس تصمیم حاکمیتی هم نقش مهمی بر عهده وزارت خارجه گذاشته شده است که یکی از این وظایف اقتصاد است و خوشبختانه در روزهای اخیر به این موضوع بیشتر می پردازیم.

وی اضافه کرد: چنانچه در استان ها برنامه مدونی در امر صادرات و گزینه های دیگر تهیه و ترسیم گردد می توانیم در این عرصه از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه که در استان ها داریم بهره مند شویم و مسائل مربوط را به نمایندگی های وزارت خارجه در خارج از کشور بهتر از گذشته منعکس کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه این وزارتخانه باید ایجاد زمینه همکاری های مشترک را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: این همکاری ها باید بُرد- برد و متقابل باشد و همان گونه که از فرصت های برابرِ یک کشور خارجی در ایران بهره برداری می کنیم آن کشور خارجی هم باید از ایران بهره ای ببرد، پس نباید در این عرصه یک طرفه گام برداریم.

سجادی گفت: اگر تصمیم حاکمیتی برای امر صادرات اتفاق بیفتد وزارت امور خارجه تمام وجودش را برای تحقق این امر به کار می گیرد. آیا واقعا در این چند سال به فرهنگ صادرات پرداخته ایم؟ شما نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان که بیشتر در کار صادرات هستید چقدر توانسته اید پیروز شوید و به فرهنگ صادراتی خودتان استمرار ببخشید؟

وی ادامه داد: پس باید ببینیم چقدر استانداردها در امر صادرات رعایت می گردد؟ آیا واقعا جایی هست که این موارد را مورد توجه قرار دهد و نظارت کافی به آن داشته باشد؟ یا همچنان باید شاهد اتفاقاتی باشیم که موجب آبروریزی توسط افرادی می گردد که خود را صادراتچی می نامند؟ این اتاق های بازرگانی هستند که می توانند مامن اصلی نظارت بر صادرات کشور باشند. وقتی محصول در داخل کشور وجود دارد چه لزومی دارد به دلیل اسفتاده از رانت یک سال واردات جای آن را بگیرد. همین محصول می تواند جدا از صادر شدن در داخل کشور هم استفاده گردد، اما وقتی این امر اتفاق نمی افتد صادرات جای واردات را می گیرد و همه شما را نگران می نماید.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه به موضوع سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور اشاره نمود و گفت: به این دلیل که این حوزه را در وزارت خارجه تشکیل داده ایم به این موضوع بسیار توجه داریم. آیا می توانیم امنیت سرمایه گذاری در داخل کشور ایجاد کنیم که همین سرمایه گذاران فعلی در کشور بتوانند راحت کار خود را انجام دهند؟ وقتی سختی راه را برای سرمایه گذاران داخلی هموار نمی کنیم چگونه انتظار داریم ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری در داخل ترغیب شوند؟

سجادی اضافه کرد: وقتی این شرایط وجود دارد چگونه انتظار دارید که یک فرد خارجی و غیر ایرانی در داخل کشور سرمایه گذاری کند؟ پس باید روان سازی کنیم و شما فعالان مالی در اتاق بازرگانی باید راه حل و دستورالعملی را تنظیم کنید که بتوانید دولت را با طرح های سازنده خودتان برای توسعه کشور مجاب کنید. وقتی کارها پراکنده انجام می گردد اتفاقات هم سلیقه ای صورت می گیرد.

وی توضیح داد: هدف اصلی ما این است که اقدامات خود را بر اساس خواسته های شما فعالان مالی اجابت کنیم. یکی از خواسته های اعضای اتاق بازرگانی توجه به گردشگری و فناوری است که در وزارت خارجه در این عرصه بسیار فعال عمل می کنیم به طوری که ارتباط مستمر و صمیمی با سازمان های مربوطه داریم. در بخش های گردشگری سلامت، فعالیت های دانش بینان، نخبگان و فناوری اقدامات خوبی اجرا شده است و اصفهان می تواند یک الگوی برندینگ برای امر صنعتگری در کشور باشد که اتاق بازرگی می تواند میزبان این موضوع باشد که اگر این مهم را تحقق بخشید وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی آن با تمام توان از شما حمایت می نمایند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: نمایندگی های وزارت خارجه در خارج از کشور امور مالی و بازرگانی را در اولویت کاری خود قرار می دهند و معاونت دیپلماسی و مالی وزارت خارجه که همه سازمان ها و فعالان مالی از این بخش گله مند و مطالبه گر هستند، این فعالان باید در وهله اول بدانند که این مجموعه کارش چیست؟ کار اصلی این مجموعه آن است که شما در اتاق بازرگانی تکلیف و خواسته اصلی تان را روشن کنید و اگر دیدید این معاونت اقدامی نکرد آن وقت اعتراض کنید.

سجادی اضافه کرد: آیا اتاق های بازرگانی استانی با اتاق بازرگانی ایران به طور مشترک، قاطع و زیر یک سقف و پرچم موضوعات و دغدغه های خود را به وزارت خارجه منعکس نموده اند یا اینکه هر استانی جداگانه کار خودش را می نماید؟ پس اگر به حوزه دیپلماسی توجه و نظم را در همه امورمان اجرا کنیم می توانیم پیروز باشیم.

وی ادامه داد: پس باید در هر حوزه ای که قصد کار داریم فرهنگ سازی نموده و زمان را تعیین کنیم و افراد را در صندلی خودشان قرار دهیم. اگر امروز معاونت کنسولی را پذیرفته ام سه دهه در این حوزه کار نموده ام و اگر تجربه و اطلاعات کافی نداشتم قطعا این سمت را نمی پذیرفتم. پس باید مسئولیت را زمانی بپذیریم که می توانیم در آن عرصه انجام وظیفه کنیم چرا که فقط در این صورت است که کشور می تواند در راستا اصلی خود قرار بگیرد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: شیوه ویروس کرونا نتوانست مملکت را به تعطیلی بکشاند و امروز به خوبی توانسته ایم از ظرفیت ارتباطات وبیناری بهره ببریم. بیماری های مختلفی در طول تاریخ وارد ایران شده که بر تمام این بیماری ها غلبه نموده ایم.

سجادی اظهار داشت: در مورد دغدغه کاهش تجارت با عراق که بعضی از اعضای اتاق بازرگانی به آن اشاره نمودند باید بدانیم که امروز شرایط سیاسی عراق تعیین است. باید در حوزه سیاست مواردی را رعایت کنیم تا بتوانیم روان سازی لازم را در مبادلات اصلی خودمان در بخش سیاسی داشته باشیم. در مورد ارتباط مالی با این کشور در وزارت خارجه مطالبه گر هستیم و عراقی ها هم تمایل زیادی به این ارتباط دارند. بنابراین در معاونت کنسولی اینگونه نیستیم که به راحتی از حق شما فعالان مالی در عراق بگذریم.

وی اضافه کرد: برای دریافت ویزای فعالان مالی در خارج از کشور کوشش های زیادی می کنیم که برای مثال سعی نموده ایم ویزای فعالان مالی برای کشورهای آلمان، اتریش، روسیه، هند، پاکستان، ایتالیا و ژاپن به راحتی اخذ گردد. البته شما باید محدودیت های کرونا و فشارهای رئیس جمهور سابق آمریکا را از قلم نیاندازید که شرایط ویزا دریافت را مشکل کرد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: اگر اعضای اتاق بازرگانی با نمایندگان فراکسیون های ادوار مجلس بتوانند ارتباطات خود را به خوبی جلو ببرند قطعا می توانند از فراکسیون های مجلس مطالبه گری های سازنده ای داشته باشند. در وزارت خارجه ارتباط مستمری با مجلس داریم و معتقدیم تعامل سازنده با مجلس که راس امور است باید تداوم یابد. پس اگر مجلس در کنار بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی قرار بگیرد موجب می گردد که شما دارای یک بازوی توانمند شوید.

سجادی گفت: در ارمنستان سعی کردیم موافقتامه تعرفه تجاری اوراسیا را ایجاد کنیم که برای 5 کشور حوزه اوراسیا و ایران یک فرصت است تا جنس های وارداتی و صادراتی ممنوعه اعلام نگردد. دولت باید در این باره وارد گردد و اتاق های بازرگانی هم با خیمه زدن بر این موارد مسائل را حل نمایند.

وی اظهار داشت: فرصت دیگری که برای تسهیل امور مالی ایجاد کردایم لغو ویزا میان ایران و ارمنستان است که بیش از 20 سال این مشکل وجود داشت و این ویزا سنگینی کار را بر روی دوش بازرگانان می گذاشت. با برداشته شدن این ویزا 3 فرصت در ارمنستان ایجاد شد که در وهله اول ارمنستان گفت مراودات مالی خود را میخواهد با ترکیه قطع کند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، اضافه کرد: در این وزارتخانه با تمام قامت در خدمت کشور، بخش خصوصی و همه کسانی هستیم که می خواهند برای برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران قدم بردارند، پس وزارت امور خارجه را از آن خودتان بدانید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6375

به "لغو ویزا میان ایران و ارمنستان سنگینی کار را از دوش بازرگانان برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو ویزا میان ایران و ارمنستان سنگینی کار را از دوش بازرگانان برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید