فوربس: کرونا به قدرت چین به عنوان هاب جهانی فراوری انتها داد؟ ، مکزیکی ها جایگزین چینی ها می شوند؟

به گزارش مجله هاستفا، فوربس نوشت: بسیاری از کارشناسان مالی معتقدند که ویروس کرونا می تواند به عنوان پرده آخر نمایش 30 سال اقتدار چین به عنوان فراوری کننده پیشرو در دنیا باشد. ولادیمیر سیگنورلی ، رئیس موسسه تحقیقاتی برتون وودز (یک موسسه سرمایه گذاری کلان)، می گوید: شهرت چین به عنوان قطب(هاب) پیشرو فراوری دنیا این هفته به تاریخ پیوست.

فوربس: کرونا به قدرت چین به عنوان هاب جهانی فراوری انتها داد؟ ، مکزیکی ها جایگزین چینی ها می شوند؟

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، اقتصاد چین با شیوع ویروس کرونا ضربه ای سختی خورد و شرایط این کشور نسبت به کشورهایی که اخیرا کرونا را تشخیص داده اند یا شیوع کرونا در آنها تعداد کمی قربانی گرفته بسیار بدتر است.

در تاریخ 23 ژانویه ، دولت پکن دستور تمدید تعطیلات سال نو چینی را صادر و بازگشت به کار را به تعویق انداخت. ویروس کرونا در استان هوبئی به سرعت در حال گسترش بود و آخرین چیزی که چین می خواست این بود که در جاهای دیگر تکرار گردد. در نتیجه محدودیت های سفر و قرنطینه نزدیک به 60 میلیون نفر ، فعالیت های تجاری را به بن بست کشاندند.

شهزاد اچ قاضی مدیر عامل کتاب بژ چین(کتابی درباره شرایط موفقیت ها و آمارهای مالی چین) ، روز آدینه در این باره نوشت: وحشتناک ترین جنبه این بحران آسیب های مالی کوتاه مدت آن نیست بلکه ایجاد اختلال طولانی مدت در زنجیره های تامین است.

قاضی ادامه داد: فراورینمایندگان خودروهای چینی و کارخانجات شیمیایی نسبت به سایر بخش ها تعطیلات بیشتری را گزارش نموده اند. کارمندان حوزه فناوری اطلاعات از هفته گذشته سر کار بازنگشته اند. شرکت های حمل و نقل و لجستیک نرخ تعطیلی بالاتری را نسبت به میانگین ملی گزارش داده اند. تأثیرات این اختلال شدید در ماه های آینده در بخش های دنیای خودرو ، الکترونیک و زنجیره های دارویی احساس می گردد.

به نظر می رسد چین در حال از دست دادن توانمندی خود به عنوان تنها بازیکن قدرتمند اقتصاد دنیا است که همواره رشد را تجربه می نماید. یکی از دلایلی که کشورهای مختلف همواره چین را به عنوان بخشی از زنجیره تامین خود انتخاب می کردند این است که چینی ها با جمعیت و نیروی انسانی بسیار ارزان تری نسبت به نیروی کار کشورهای دیگر فعالیت می نمایند و افزون بر این ها، چینی ها اهمیتی به مقررات زیست محیطی نمی دهند و کارخانه ها آزادی عمل زیادی دارند.

از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده، وضیت همکاری شرکت های ایالات متحده با چینی ها اندکی اختلال داشت، چرا که ترامپ تعرفه هایی علیه چین وضع کرد. شرکت های خارجی نیز معمولا عدم قطعیت تعرفه ها را دوست ندارند و در نتیجه بعضی شرکت های آمریکایی، فعالیت های خود را به ویتنام ، بنگلادش و سراسر جنوب شرقی آسیا انتقال دادند.

اکنون ویروس کرونا از چین وارد کشورهای مختلف دنیا شده و اعتقاد بر این است که این بیماری از گونه ای از خفاش ها در ووهان شایع شده است بنابراین بعضی از فعالان مالی و تجاری نیز مایلند در روابط خود با چینی ها تجدید نظر نمایند.داروخانه های خرده فروشی در مناطقی از اروپا گزارش داده اند که نمی توانند ماسک جراحی تامین نمایند زیرا همه آنها با شرکتهای چینی قرارداد داشتند. اکنون پرسش این است که چرا ساخت بعضی تجهیزات مثل ماسک جراحی به کشورهایی مثل آلبانی سپرده نمی گردد؟ به نظر می رسد که هزینه های نیروی کار آلبانی حتی پایین تر از هزینه های چین باشد و البته که به اروپایی ها نزدیک تر است.

به نظر می رسد ویروس کرونا نغمه ای غمگین را در چین می نوازد و دیگر راهی وجود ندارد که چین دوباره بتواند فراورینماینده ای ارزان قیمت و دنیای باشد. آن روزهای خوش یکه تازی به سرعت به انتها می رسد، به خصوص اگر ترامپ در انتخابات دوباره پیروز گردد و این موفقیت فرایند سقوط چین را تسریع می نماید زیرا شرکت ها از آنچه اتفاق می افتد هراس دارند(تشدید احتمالی خصومت ترامپ و پکن).

اما انتخاب یک کشور یا کشورهای جدید برای همکاری، کار آسانی نیست. هیچ کشوری، لجستیکی مانند چین ندارد. تعداد کمی از کشورهای عظیم نرخ مالیاتی مثل چین را در اختیار دارند. برزیل چنین مالیاتی ندارد و هند نیز با وجود شرایط مشابه، وضیت فراوری سطح پایین تری نسبت به چین دارد.

بعضی معتقدند توافق نامه جدید ایالات متحده با مکزیک و کانادا ، که سال گذشته توسط ترامپ به امضاء رسید اکنون به نفع مکزیک خواهد شد. مکزیک و ایالات متحده همسایه هستند. رئیس جمهور آنها می خواهد شاهد رونق فراوری در کشورش باشد. ترامپ نیز دوست دارد چنین چیزی را ببیند چرا که رونق مالی مکزیک به معنای کاهش مهاجرت مکزیکی ها به ایالات متحده است و دستمزد این افراد نیز کمتر از هزینه های هجوم مهاجران خواهد بود.

طبق گفته 160 مدیری که در نظرسنجی بین المللی تجارت و فرایندهای بین المللی Foley & Lardner LLP 2020 در مکزیک شرکت کردند، می توان حدسهایی بسیار مثبتی در خصوص مکزیک زد. پاسخ دهندگان بخش های فراوریی ، خودروسازی و فناوری گفتند که قصد دارند تجارت خود را از کشورهای دورتر به مکزیک منتقل نمایند و برای این کار برنامه ریزی می نمایند. انجام این کار در طی یک تا پنج سال آینده قطعی خواهد شد.

سباستین میاللز مدیر یک شرکت تجاری در پایتخت مکزیک می گوید: بر اساس تخمین های اولیه ممکن است از ایالات متحده ، چین و اروپا حدود 12 میلیارد تا 19 میلیارد دلار در سال به سمت مکزیک راهنمایی گردد. در نتیجه با افزایش فراوری ناخالص داخلی مکزیک با نرخ 4.7٪ در سال رشد می نماید.

مکزیک اکنون بهترین موقعیت را برای بهره برداری از اختلاف طولانی مدت ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و چین دارد. این کشور تنها کشور مرزی کم هزینه با توافق نامه تجارت آزاد با ایالات متحده است. طی بیش از دو دهه گذشته مکزیک به صادرنماینده برتر و فراوری نماینده کامیون ، اتومبیل ، لوازم الکترونیک ، تلویزیون و رایانه تبدیل شده است. حمل کانتینر از مکزیک به نیویورک پنج روز طول می کشد در حالی که این رقم از شانگهای به نیویورک 40 روز طول می کشد.

مکزیکی ها موارد پیچیده ای مانند موتورهای هواپیما و نیمه هادی های میکرو را نیز فراوری می نمایند. مکزیک از نظر مدارک مهندسی در رتبه هشتم قرار گرفته است. شرکت های چند ملیتی نیز در مکزیک حضور دارند. از جنرال الکتریک تا بوئینگ و کیا در مکزیک فعالند. اما ایمنی همچنان مهمترین مسئله برای مشاغل خارجی در مکزیک است. به هر حال شرکتها همواره باید نگران آدم ربایی ، کارتل مواد مخدر و سیستمهای محافظت شخصی باشند. اگر مکزیک تنها نیمی از امنیت چین را داشت، می توانست یک اقتصاد عظیم دنیای باشد. حتی اگر به همان میزان ایمن بود، مکزیک بهترین کشور در آمریکای لاتین می شد.

در نظرسنجی که به آن اشاره کردیم، بسیاری از کشورها از قبل، قصد داشتند همکاری های خود را با مکزیک توسعه دهند و حدود 80 درصد اعلام کردند که طی دو سال آینده این کار را انجام می دهند. از بین شرکت هایی که اخیراً زنجیره تأمین خود را جابجا نموده اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند ، حدود 64٪ از آنها گفتند که آن را به مکزیک منتقل می نمایند.

مترجم: رویا پاک سرشت

منبع: انتخاب
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3285

به "فوربس: کرونا به قدرت چین به عنوان هاب جهانی فراوری انتها داد؟ ، مکزیکی ها جایگزین چینی ها می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوربس: کرونا به قدرت چین به عنوان هاب جهانی فراوری انتها داد؟ ، مکزیکی ها جایگزین چینی ها می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید