کشورهایی که بیشترین آمار صادرات و واردات دانشجو را دارند

به گزارش مجله هاستفا، امروزه با تسهیل شرایط پذیرش توسط برخی از مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان، شمار دانشجو هایی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند نیز افزایش یافته است. دانشگاه های بزرگ برای جذب دانشجویان خارجی، کمک هزینه ها و برنامه های ویژه ای را تدارک دیده اند و این موضوع باعث شده تا افراد برای کسب فرصت ها و درجات علمی بالاتر، به فکر زندگی در کشورهای دیگر باشند. بر هیچ کس پوشیده نیست که این امر، می تواند زندگی افراد را دستخوش تغییرات عمده ای کرده و روی رفتار و شخصیت آن ها اثر بگذارد. با این حال همچنان موانع زیادی نظیر مسائل مالی و فرهنگی پیش روی برخی متقاضیان قرار گرفته است. برای بررسی این موضوع با مجله خبرنگاران همراه باشید :

کشورهایی که بیشترین آمار صادرات و واردات دانشجو را دارند

طبق آمار سازمان جهانی یونسکو تعداد دانشجویان چینی که در سایر کشورها در حال تحصیل هستند بالغ بر 694400 نفر است و چین از این نظر رتبه اول را در جهان دارد. البته اکثر این دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی، برای تجارت و کسب وکار به کشور خود بازمی گردند.

کشور هند با 189500 دانشجو در جایگاه دوم این فهرست قرار می گیرد. یکی از دلایل اصلی مهاجرت تحصیلی افراد از هند، کمبود مؤسسات آموزشی معتبر و رقابت سنگین بر سر کرسی های دانشگاهی است. این رقابت سال به سال دشوارتر شده و دانشجویان هندی را بیش از پیش به تحصیل در خارج وادار می نماید.

کره جنوبی در جایگاه سوم واقع شده است و تعداد دانشجویانی که خارج از مرزهای کره در حال تحصیل هستند 123700 نفر است. این کشور با هدف رشد و شکوفایی هر چه بیشتر دانشجویان، آن ها را به تحصیل در معتبرترین دانشگاه های جهان تشویق می نماید. بدین ترتیب افراد می توانند دانش و آموخته های خود را در زمینه های مختلف به بالاترین حد ممکن برسانند. ترس از شکست و تسلیم شدن در برابر سختی، در فرهنگ کره ای ها معنا و مفهومی ندارد.

رتبه چهارم، پنجم، ششم و هفتم به ترتیب به کشورهای آلمان (117600)، عربستان سعودی (62500)، فرانسه (62400) و ایالات متحده آمریکا (58100) اختصاص دارد. ایران با 51600 دانشجوی مهاجر در رده دهم است. جالب آنکه برخی کشورهای کوچک و کم جمعیت نظیر آندورا، آنگولا، لوکزامبورگ، برمودا و لیختن اشتاین نیز دارای آمار قابل توجهی هستند.

اما این مهاجرت های تحصیلی چه تأثیری در آینده کشورهای مذکور خواهد گذاشت؟ مسلماً با گذشت زمان انتخاب محل تحصیل به دغدغه بزرگ تری تبدیل خواهد شد. افراد باید قبل از هر چیز راجع به نحوه پذیرش، شرایط محیطی، اهداف و برنامه های دانشگاه مقصد اطلاعات کافی کسب کنند. از طرفی باید توانایی مالی خانواده و مؤسسات را برای پرداخت هزینه های تحصیلی در نظر گرفته و به خاطر داشته باشند تحصیل در خارج، تأثیرات عمده و ماندگاری روی زندگی فردی، حرفه ای و اجتماعی آنان خواهد گذاشت.

اما چه کشورهایی بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته و دانشجویان خارجی بیشتری دارند؟

کشور آمریکا به سبب داشتن برخی از معتبرترین دانشگاه های جهان، محصلین بسکمک را (19 درصد) از سراسر جهان سوی خود جذب کرده است. اغلب این دانشجویان از کشورهای چین، برزیل، هند، عربستان سعودی، نیجریه و کویت بوده و بیشتر در دانشگاه نیویورک، تگزاس و کالیفرنیای جنوبی مشغول به تحصیل هستند. مهندسی، ریاضیات و مدیریت کسب وکار از رشته های پرطرفدار در آمریکا به شمار می آیند. با این حال سیستم دیوان سالار این کشور، اغلب دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی به وطن خود بازمی گرداند.

پس از آمریکا، بیشترین آمار به انگلستان تعلق دارد (10 درصد). تعداد قابل توجهی از این دانشجویان از کشورهای چین، هند و نیجریه هستند و بیشتر در حوزه مدیریت بازرگانی، مهندسی، فناوری، حقوق و معماری تحصیل می کنند. به فارغ التحصیلان چهار ماه وقت داده می شود که برای خود شغلی پیدا کنند؛ در غیر این صورت قوانین مهاجرت سفت وسخت این کشور افراد را مجبور به ترک انگلستان خواهد کرد.

6 درصد از دانشجویان استرالیا، خارجی هستند و این موضوع استرالیا را در رتبه سوم جهان قرار می دهد. بیشتر این دانشجویان اهل کشورهای چین، هند، مالزی و ویتنام هستند که حدود 7/44 درصد آن ها به مدیریت کسب وکار و 8/11 درصد آن ها به مهندسی گرایش دارند. هزینه تحصیل در استرالیا نسبت به آمریکا و انگلستان بسیار پایین تر بوده و مشاغل پاره وقت و کمک هزینه های مختلفی برای دانشجویان وجود دارد. همچنین پس از فارغ التحصیلی برای افراد دارای صلاحیت ویزایی صادر خواهد شد که به آن ها اجازه اقامت دائم می دهد.

فرانسه نیز جزو کشورهایی است که مقصد بسکمک از دانشجویان خارجی است (6 درصد). شهرهای مختلف این کشور، به ویژه پاریس، فرایند پذیرش ساده ای دارند و از این رو افراد بسکمک را از مراکش، چین و الجزیره به سوی خود جذب کرده اند. زبان، انسان شناسی، علوم ورزشی و اقتصاد از رشته های پرطرفدار در این کشور هستند. قریب به 32 درصد از فارغ التحصیلان در فرانسه اقامت گزیده و مشغول به کار می شوند.

کشور آلمان با 5 درصد، کشورهای روسیه، ژاپن و کانادا با 3 درصد و چین و ایتالیا با 2 درصد، به ترتیب در جایگاه های پنجم تا دهم این فهرست هستند. . کشورهای استرالیا و کانادا به دلیل داشتن قوانین مهاجرتی ساده تر نسبت به آمریکا و انگلیس، رقبای سرسختی برای این کشورها به شمار می آیند.

فرایند کنونی سیستم آموزش جهانی، حدس هایی را درباره آینده ایجاد می نماید. به طوری که امروزه با پیشرفت طبقات متوسط جامعه، نیاز به آموزش در سطح بین المللی نیز افزایش یافته است.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1750

به "کشورهایی که بیشترین آمار صادرات و واردات دانشجو را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهایی که بیشترین آمار صادرات و واردات دانشجو را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید