فراوری انبوه رانا شش سرعته پانوراما به زودی شروع می گردد
به گزارش مجله هاستفا، رانا یکی از محصولات فیس لیفت شرکت ایران خودرو است که اولین بار در سال 1388 از آن رونمایی شد. این خودرو در ابتدا قرار بود با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان به بازار عرضه گردد و جایگزینی شایسته برای پیکان باشد، اما در سال 1391 پیش فروش آن در حالی شروع شد که قیمتی بالغ بر 20 میلیون تومان برای آن مشخص شده بود! این خودرو بر پایه 206 صندوقدار شکل گرفته است و دقیقا از همان پلتفرم (X12) نیز بهره می برد، به همین علت قطعات مشترک فراوانی میان این دو خودرو وجود دارد.
حمیدرضا حاجی اسماعیلی با اشاره به مشخصات فنی و مزایای رانا پلاس با برخورداری از گیربکس شش سرعته دستی، مطرح کرد: مهم ترین مزیت این خودرو، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا و راحتی راننده در هنگام رانندگی است. کاهش استهلاک و صدای موتور به همراه ارتقای کیفیت تعویض دنده از دیگر مزایای این خودرو به شمار می رود.
ایران خودرو اعلام نموده بود در بحث ارتقا محصولات نو، 2 جهت را پیش گرفته، یک جهت بحث طراحی و فراوری محصول نو بود و جهت دیگر هم ارتقا محصولات فعلی بوده است.
- قیمت خرید و فروش رانا
وی با تاکید بر این که رانا شش سرعته پانوراما نیز مانند 207 پانوراما، از تمامی استانداردهای لازم پیش از فراوری انبوه عبور نموده، از اعمال بعضی تغییرات به موازات اضافه کرده شدن سقف شیشه ای و گیربکس شش سرعته اطلاع داد و بیان نمود: با آغاز تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی، اراده ای در مجموعه به منظور ورود به حوزه طراحی گیربکس شکل گرفت و موجب شد تا جعبه دنده شش سرعته به مرحله فراوری انبوه برسد.
وی با بیان این که طراحی گیربکس شش سرعته، تجهیزات و توان فراوری در شرکت نیرو محرکه را نیز تحت تاثیر قرار داد، توضیح داد: این دستاورد موجب شد تا هم شرکت نیرو محرکه با توجه به تمهیدات علمی و عملی که دیده بود، از منظر طراحی و فراوری پیشرفت کند و هم سازندگان زیر مجموعه آنها به ارتقای قابل توجهی دست یابند.
بیشتر بخوانید: طرح نو مجلس؛ سهمیه بنزین 15 لیتر به ازای هر نفر
مجهز شدن رانا به گیربکس 6 سرعته باعث افزایش رضایت مندی افراد در زمان رانندگی با این خودرو می گردد و در کاهش مصرف سوخت هم اثرگذار است. گیربکس 6 سرعته حدود 2.5 درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد.
مدیر پروژه انطباق گیربکس شش سرعته مطرح کرد: فراوری این گیربکس چه در اجزای داخلی و چه در اجزای خارجی و انطباق آن با موتور +TU5، کاملا بر مبنای دانش بومی و داخلی اجرا شده است.
وی با اشاره به برنامه های آینده گروه صنعتی ایران خودرو برای ارتقای گیربکس شش دنده داخلی سازی شده، اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات لازم در زمینه نصب این گیربکس بر روی دنا با موتور توربوشارژ به صورت موازی در حال اجرا است و در کوشش هستیم تا در انتهای سال جاری این محصول را نیز به فراوری انبوه برسانیم.
به گفته حاجی اسماعیلی، طبق برنامه ریزی های اجرا شده، در آینده نزدیک دو خودروی 206 و 207 و سپس سایر محصولات مطابق نقشه راه قوای محرکه شرکت ایران خودرو به گیربکس شش سرعته داخلی مجهز خواهند شد.
بیشتر بخوانید: فیس لیفت جک S5 به زودی وارد بازار ایران می گردد
وی با بیان این که گیربکس شش دنده پایه ای برای طراحی و فراوری نوعی از گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک AMT است، یادآور شد: بر اساس نقشه راه ایران خودرو، علاوه بر اینکه این گیربکس بر روی خودروی رانا و دنا قرار می گیرد، نسخه AMT آن نیز بر روی رانای نو قرار خواهد گرفت. این پروژه نیز در حال اجرا بوده و اواسط سال آینده به مرحله فراوری انبوه می رسد. طراحی و فراوری جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه DCT نیز جزء برنامه های آینده ایران خودرو است.
مدیر پروژه انطباق گیربکس شش سرعته اضافه کرد: وقتی سه محصول پایه یعنی رانای شش دنده، رانایAMT و دنای شش دنده با موتور TC فراوری گردد، این گیربکس بر روی بقیه محصولات از جمله سمند نیز قرار می گیرد.
وی با بیان این که در آینده شاهد فراوری دو موتور EF7+NA و EF7+TC خواهیم بود، خاطر نشان کرد: هر دوی این موتورها به همراه گیربکس شش دنده داخلی سازی شده بر روی محصولاتی نظیر دنا، سورن و سمند قرار خواهد گرفت.
موضوع بعدی طراحی گیربکس نیمه اتوماتیک است که یک نمونه آن در بهمن ماه سال جاری رونمایی خواهد شد و از سال آینده به فراوری انبوه خواهد رسید.
***
شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.
منبع: بلاگ دیوار