سهند دنده ای بخریم یا رانا پلاس پانوراما؟

به گزارش مجله هاستفا، سهند دنده ای سایپا که مشتریان زیادی در صف تحویل دارد، چقدر ارزش خرید دارد؟ این خودرو از پیشرانه بهبود یافته تیبا استفاده می نماید و بنابر اعلام به الزامات 85 گانه سازمان استاندارد مانند سیستم کنترل پایداری، اتو لایت و… نیز مجهز است. اما سهند یک رقیب جدی به نام رانا پلاس پانوراما را در مقابل خود دارد. کدام خودرو برای مصرف کننده بهتر است؟

سهند دنده ای بخریم یا رانا پلاس پانوراما؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: سهند دنده ای برای اولین بار در تاریخ 1402/12/16 و با پیش پرداخت 224 میلیون تومان (قیمت غیر قطعی) برای فروش در سامانه یکپارچه فروش خودرو نهاده شد. موعد تحویل این خودرو نیز مرداد تا اسفند سال 1403 عنوان شده است. البته بازه زمانی تحویل سهند، بیش از حد باز است و این خودرو در واقع پیش فروش شده است. هر چند سهند دنده ای هنوز تحویل هیچ مشتری نشده، اما با توجه به خرید و فروش حواله های این خودرو در بازار آزاد و انتظار مشتریان ثبت نام نموده در سامانه برای تحویل گرفتن سهند، فرصت خوبی است که از لحاظ فنی متوجه شویم این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر؟

قیمت سهند دنده ای در بازار آزاد

برای درک بهتر مقایسه سهند دنده ای و رانا پلاس، باید با پیش بینی قیمت سهند دنده ای در بازار آزاد پیش برویم. اطلس دنده ای که برادر سهند محسوب می گردد و از همان پلت فرم، قوای فنی و امکانات استفاده می نماید و یک صندوق عقب هم کم دارد، در آذر ماه 1402 با پیش پرداخت 203 میلیون تومان یعنی 19 میلیون تومان کمتر از پیش پرداخت اولین فروش سهند، در سامانه نهاده شد. اکنون قیمت اطلس در بازار آزاد حدود 580 میلیون تومان است.

پس به راحتی می توان حدس زد که سهند دنده ای با توجه به داشتن صندوق عقب بزرگ تر از اطلس و شرایط حاکم بر بازار، احتمالا قرار است با قیمت حدود 600 میلیون تومان به بازار آزاد برسد. در مقابل سهند اما رانا پلاس پانوراما شش دنده دستی با موتور TU5 پلاس قرار گرفته است که قیمت نمونه صفر آن حدود 650 میلیون تومان است.

مقایسه قوای محرکه سهند دنده ای و رانا پلاس

سهند دنده ای از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی سی قدیمی استفاده می نماید که M15 GSI نام دارد. این موتور در واقع بهینه شده موتور تیبا است که توان آن حالا 90 اسب بخار و گشتاورش 137 نیوتون متر است. این موتور از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می نماید. بعلاوه سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن، اندکی تغییرات داشته است.

نقطه ضعف پیشرانه سهند

بزرگ ترین نقطه ضعف پیشرانه سهند دنده ای، هشت سوپاپ بودن آن است که هر چند این موضوع باعث مصرف سوخت اندکی کمتر و هزینه های تعمیرات پایین تری است، اما باعث می گردد خودرو شتاب ثانویه خوبی نداشته باشد. گیربکس سهند نیز همان نسخه پنج سرعته دستی است که روی تمام خاندان تیبا و کوییک هم استفاده شده است.

هر چند استفاده از VVT در موتور سهند دنده ای باعث بهبود شتاب اولیه خودرو و مصرف سوخت کمتری می گردد، اما قدرت 90 اسب بخاری برای خودرویی که بنا است استانداردهای آلایندگی را تنها با محدود کردن توان پیشرانه پاس کند، هرگز کافی نیست. بهتر است بدانید که پاس کردن استانداردهای آلایندگی در جهان به وسیله خودروسازان، نه با محدود کردن توان پیشرانه، که با به روز رسانی پیشرانه و افزودن تکنولوژی های نو انجام می گردد.

رانا پلاس مظلوم ترین محصول ایران خودرو!

درباره رانا پلاس باید گفت که کمتر کسی پیدا می گردد که از ظاهر و داخل این خودرو تعریف کند. به نظر حتی ایران خودرو هم رانا پلاس را دوست ندارد. چرا که در طول دوران فراوری این خودرو در نسخه های مختلف، هرگز مانیتور و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک را به آن اضافه نکرد. بعلاوه این خودرو هرگز فیس لیفت نشد و فقط با تغییر گرافیک چراغ ها و جایگزین کردن سقف شیشه ای با فلزی، سعی کرد این خودرو را نو نشان دهد. اما رانا پلاس از لحاظ قوای محرکه حرف هایی برای گفتن دارد.

رانا پلاس پانوراما شش دنده با گیربکس شش سرعته دستی و موتور TU5 پلاس عرضه می گردد. موتور رانا پلاس پانوراما دقیقا همان موتوری است که روی خودرو تارا نصب شده است. این پیشرانه 1.6L تنفس طبیعی 16 سوپاپ می تواند 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور فراوری کند. درواقع باید گفت که رانا پلاس پانوراما در کنار تارا V1 پلاس و V3، از رجحانن قوای محرکه (تنفس طبیعی) فراوری شده در کشور استفاده می نمایند. درحالی که سهند دنده ای از یک پیشرانه قدیمی و منسوخ شده بهره می برد.

بدون شک باید گفت رانا پلاس شتاب و کشش خیلی بهتری نسبت به سهند دنده ای دارد. بعلاوه از لحاظ عایق بندی کابین و به ویژه نفوذ صدای پیشرانه به کابین، رانا پلاس دست بالا را دارد. سهند با وجود استفاده از پیشرانه بهینه تیبا، در رجحانن حالت شتابی در حد کوییک و تیبا (با دریچه گاز سیمی) خواهد داشت. اما آغاز حرکت آن شاید بهتر از این دو خواهد بود.

مقایسه امکانات ایمنی

با توجه به اجباری شدن ملزومات استانداردهای 85 گانه، هر دو خودرو سهند دنده ای و رانا پلاس، یه سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش مجهز هستند. اتولایت و دی لایت نیز از دیگر امکانات سهند دنده ای و رانا هستند که البته رانا اتو لایت ندارد. نشانگر باد و دمای تایر، نشانگر شرایط دنده و سنسور دنده عقب هم از دیگر امکانات ایمنی دو خودرو هستند. ترمز هر دو خودرو در جلو از نوع دیسکی مجهز به ABS+EBD و در عقب از نوع کاسه ای است. اما توان ترمزگیری رانا پلاس به اندازه قابل توجهی بهتر از سهند دنده ای است.

باید گفت که هر دو خودرو از لحاظ امکانات ایمنی تقریبا یکسان هستند.

مقایسه امکانات رفاهی

اما در بخش امکانات رفاهی سهند دنده ای به سانروف مجهز است که رانا پلاس سقف ثابت شیشه ای دارد. هیچ یک از دو خودرو مانیتور ندارند. البته سهند دنده ای به مانیتور هفت اینچی در تیپ N326 (نسخه فول دنده ای) مجهز است.

هر دو خودرو به فرمان هیدرولیک مجهز ند که فرمان سهند از نوع D کات است. اما رانا پلاس کروز کنترل و دکمه های کنترل مدیا دارد که تیپ پایه سهند که موضوع بحث ما است، آنها را ندارد.

سیستم تهویه مطبوع سهند دنده ای از نوع نیمه اتوماتیک اما رانا پلاس همچنان از سیستم تهویه مطبوع تمام دستی استفاده می نماید.

هر دو خودرو به چراغ بدرقه، ایزو فیکس و مه شکن جلو و عقب مجهز اند. ملاحظه می کنید که امکانات رفاهی هر دو خودرو نیز بسیار به هم شبیه هستند.

سهند دنده ای بخریم یا رانا پلاس پانوراما؟

موضوع اینجاست که سهند دنده ای همچنان از همان پلت فرم قدیمی X200 سایپا بدون هیچ تغییری استفاده می نماید و پیشرانه اش هم با وجود بهینه شدن همچنان هشت سوپاپ و ضعیف است. هر چند رانا پلاس هم از پلت فرم قدیمی پژو 206 (PF1) استفاده می نماید، اما دست کم پلت فرم ایمن تری دارد. صندلی ها و فضای سرنشینان عقب سهند بهتر از رانا است و در مقابل رانا صندوق عقب بزرگتری دارد.

سهند ظاهر نوتری دارد، اما به علت تک بُعدی بودن طراحی محصولات ایرانی، این خودرو تنها در بخش جلو طراحی نسبتا قابل قبولی دارد. در سهند از نمای جانبی دقیقا با تیبا و کوییک و از نمای پشتی هم با یک طراحی کاملا ناموزون طرف هستیم.

درحال حاضر و با توجه به شرایط موجود باید یک قیمت 600 میلیون تومانی را برای سهند دنده ای و قیمت 650 میلیون تومانی را برای رانا پلاس در نظر بگیریم.

در مجموع باید گفت که با توجه به اختلاف قیمت کم دو خودرو، سهند دنده ای و رانا پلاس پانوراما شش دنده، رانا از لحاظ شتاب، کشش، ترمز گیری و… کاملا به سهند رجحان دارد.

منبع: بیت ران
انتشار: 9 خرداد 1403 بروزرسانی: 9 خرداد 1403 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 13135

به "سهند دنده ای بخریم یا رانا پلاس پانوراما؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهند دنده ای بخریم یا رانا پلاس پانوراما؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید