برنامه های مجلس برای صندوق های بازنشستگی ، چرا افراد مستحق از خدمات حمایتی بی بهره می مانند؟ ، دولت از دخالت دست بردارد

به گزارش مجله هاستفا، عضو کمیسیون مالی مجلس با انتقاد از دخالت گسترده دولت در صندوق های بازنشستگی گفت: به جز آن، دولت سال هاست بدهی خود به این صندوق ها را پرداخت نکرده و الان رقمی نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است.

برنامه های مجلس برای صندوق های بازنشستگی ، چرا افراد مستحق از خدمات حمایتی بی بهره می مانند؟ ، دولت از دخالت دست بردارد

خبرنگاران- مرضیه ثمره حسینی: کارشناسان معتقدند وقوع بحران در صندوق های بازنشستگی قابل پیش بینی است و اگر جدی گرفته نشود می تواند کشور را دچار مسائل مالی و اجتماعی بغرنج می نماید.

عضو کمیسیون مالی مجلس هم با اظهار نگرانی از شرایط صندوق های بازنشستگی به خبرنگاران گفت: خطر ورشکستگی بعضی صندوق های بازنشستگی از ابرچالش های ایران است که باید در خصوص آن تدبیر کرد.

سید غنی نظری خانقاه ادامه داد: اولین مشکل صندوق های بازنشستگی اعم از تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و لشکری، ضعف مدیریت منابع مالی در این صندوق ها است.

نظری با بیان اینکه مدیریت سرمایه در صندوق های بازنشستگی مطلوب نیست و این صندوق ها بازدهی خوبی ندارند، اضافه نمود: این صندوق ها باید پول هایی که از مردم در ادوار مختلف می گیرند را به گونه ای مدیریت و سرمایه گذاری نمایند که زمانی که ارزش پول پایین می آید و تورم بالا می رود سرمایه مردم کاهش پیدا نکند چرا که برای مثال یک کارمند در سال 80 حدود 500 هزار تومان حقوق دریافت می نموده که آن موقع حدود 50 هزار تومان از پول او را صندوق های بیمه ای می گرفتند که رقم کمی نبوده، بنابراین اگر از همان زمان پول مردم مدیریت می شد این صندوق ها امروز قطعا دچار مشکل نمی شدند.

بدهی های گسترده دولت

نظری دخالت بیش از حد دولت در صندوق های بازنشستگی به خصوص تامین اجتماعی را دومین مشکل این صندوق ها دانست و اضافه نمود: تامین اجتماعی نهاد عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی است اما شاهد دخالت گسترده دولت در این سازمان هستیم.

عضو کمیسیون مالی مجلس در ادامه اعلام کرد: به جز دخالت گسترده دولت در صندوق های بازنشستگی، دولت سال هاست بدهی خود به این صندوق ها را پرداخت ننموده و الان رقمی نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است و متاسفانه اراده جدی برای پرداخت بدهی های معوق خود را ندارد.

نظری ادامه داد: البته مجلس در دو سال اخیر دولت را مکلف نموده که یک بار 80 هزار میلیارد تومان و سال جاری هم 70 هزار میلیارد تومان بدهی های خود به این صندوق را پرداخت کند.

  • بحران در صندوق های بازنشستگی ؛ اوضاع چقدر وخیم است؟ | افزایش سن بازنشستگی راهگشاست؟

نماینده اردبیل در ادامه با بیان اینکه تصمیمات نابه جا گاها ضربات بسیار زیادی به این سازمان ها وارد نموده، گفت: دولت و مجلس بدون درنظرگرفتن منابع صندوق های بازنشستگی به خصوص تامین اجتماعی، تعهدات جدیدی را به این صندوق ها تحمیل می نمایند که این مسئله به بحران های موجود می افزاید، برای مثال مصوبه ای ابلاغ می نمایند که یک سری اقشار بیمه شوند، این در حالی است که بیمه های حمایتی مورد پالایش قرار نمی گیرند برای مثال برای حمایت از رانندگان بین شهری طرح بیمه این قشر اجرا شد اما مشکل آنجاست که ممکن است کسی قبلا راننده بوده باشد و تحت پوشش بیمه یارانه ای قرار گرفته باشد اما الان طلافروش است.

نظری اضافه نمود: به این صورت، افراد مستحق از خدمات حمایتی بی بهره می مانند و افرادی که تمکن مالی دارند تحت حمایت باقی می مانند.

عضو کمیسیون مالی مجلس ضعف مدیریت شرکت های وابسته به این صندوق ها را مشکل بزرگ دیگر دانست و گفت: شرکت های بسیار زیادی زیرمجموعه صندوق های بازنشستگی قرار دارند، برای مثال شستا در کیک مالی یا فراوری ناخالص داخلی سهم خوبی دارد یا سازمان بازنشستگی در فولاد، سیمان، کشتیرانی و هلدینگ های بزرگ سرمایه های خیلی خوبی دارند یا همه این صندوق ها در کل کشور مهمانسرا و امکاناتی از این دست دارند که گاهی خودشان هم از دارایی هایشان آگاه نیستند! در حالی که اگر این دارایی ها به درستی مدیریت شوند می توانند قسمت عمده ای از افزایش قیمت ها و تورم را به راحتی پوشش دهند.

برنامه های مجلس برای صندوق های بازنشستگی

درباره برنامه های مجلس برای برطرف بحران در صندوق های بازنشستگی هم نظر نظری را پرسیدیم. عضو کمیسیون مالی مجلس با بیان اینکه حرمت امامزاده با متولی است، گفت: در وهله اول، مدیران این سازمان ها و افراد ذیحق باید به طور مداوم از حق خود دفاع نمایند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، مجلس و دولت نباید تعهدات فراتر از توان و منابع این سازمان ها را به آنها تحمیل نمایند. بعلاوه، مجلس باید دولت را مکلف کند که بدهی های خود به این صندوق ها را پرداخت کند و دولت هم دخالت های خود در این سازمان ها را کمتر کند و اجازه بدهد صندوق هایی که بنگاه مالی هستند طبق شرایط خودشان کار نمایند چرا که بنگاه های مالی با دستور کار نمی نمایند بلکه با شرایط بازار کار می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12168

به "برنامه های مجلس برای صندوق های بازنشستگی ، چرا افراد مستحق از خدمات حمایتی بی بهره می مانند؟ ، دولت از دخالت دست بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های مجلس برای صندوق های بازنشستگی ، چرا افراد مستحق از خدمات حمایتی بی بهره می مانند؟ ، دولت از دخالت دست بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید