گنجی نهفته در دل شهر تاریخی یزد

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران/یزد آسیاب وزیر یکی از زیباترین آسیاب های یزد جانی دوباره می یابد.

گنجی نهفته در دل شهر تاریخی یزد

به گزارش خبرنگاران، محمود ادیبان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از مرمت و بازسازی یکی از مهم ترین آسیاب های شهر تاریخی یزد خبر داد.

این مقام مسئول در این باره گفت: آسیاب وزیر که در دل بافت تاریخی در محله کوشک نو شهر یزد قرار گرفته است که فاصله بسیار اندکی از بناهای تاریخی چون دروازه کوشک نو و برج و باروی شهر یزد و خانه لاری ها و زندان اسکندر دارد.

وی در ادامه آسیاب وزیر را گنجی پنهان در دل شهر تاریخی یزد خواند که هم چنان شاهرگ حیاتی بافت تاریخی و مهم ترین قنات یزد از قلب آن می گذرد و آن را به تپش وامی دارد.

این مقام مسئول یاد آور شد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با توجه به اهمیت این بنای تاریخی اقدام به مرمت و بازسازی آن کرده است.

ادیبان در خصوص مرمت این بنا، افزود: مرمت های اجرا شده در آسیاب وزیر شامل احیا و بازسازی ورودی آسیاب، بیرون آوردن آوار، مرمت راه آب و آواربرداری و مرمت تنوره آسیاب بوده است و این فرایند هم چنان ادامه دارد.

وی در خصوص قنات این آسیاب تاریخی، اظهار داشت: آب مورد نیاز جهت آسیاب وزیر از قنات تاریخی زارچ تأمین می شود که این قنات به همراه تمام سازه های آبی متصل و هم پیوند به قنات زارچ به ثبت جهانی رسیده است.

ادیبان آسیاب وزیر را از نظر جاذبه تاریخی و گردشگری بسیار با ارزش و اهمیت خواند و ابراز امید واری کرد که با بازدید گردشگران داخلی و خارجی، این بنای ارزشمند تاریخی به جهانیان معرفی شود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2905

به "گنجی نهفته در دل شهر تاریخی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجی نهفته در دل شهر تاریخی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید