گردشگری کشاورزی در سیوان رونق می گیرد

به گزارش مجله هاستفا، رمضان نوری - ایلام -خبرنگار: بخش سیوان با مرکزیت دهستان میشخاص در فاصله 20 کیلومتری شهر ایلام با داشتن باغ ها و آب فراوان، علاوه بر این که یکی قطب های استان در فراوری محصولات باغی است، در فصل تابستان شاهد حضور بی شمار گردشگران نیز است.

گردشگری کشاورزی در سیوان رونق می گیرد

این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب و هوایی در فصل تابستان با باغ های انبوه و پرتراکمش چشم انداز زیبا و خاصی را در منطقه به وجود می آورد و به همین دلیل گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می نماید. منطقه سیوان به لحاظ تنوع محصولات طبیعی، جاذبه های گردشگری و جلوه های خاص آب و هوایی منحصر به فرد باعث جلب گردشگران زیادی می گردد.

مردم این منطقه علاوه بر صادرات محصولات باغی خود به مناطق دیگر کشور، آنها را به صورت محلی نیز به فروش می رسانند و همین موضوع به اقتصاد و معیشت آنها بسیار یاری می نماید. حالا چند سالی است که گردشگری کشاورزی مورد توجه مسئولان ایلام قرار گرفته است و آنها کوشش می نمایند با مطالعه این حوزه، آن را توسعه ببخشند و به رونق مناطقی که کشاورزی و باغداری دارند، یاری نمایند.

  • سهیم کردن گردشگران در کارهای کشاورزی

بخشدار سیوان در این ارتباط به خبرنگار خبرنگاران می گوید: اگر به قابلیت های سیوان به صورت ویژه توجه گردد، به طور قطع باعث اشتغال زایی برای جوانان این منطقه خواهد شد. علی نیکوکار بیان می نماید: بخش سیوان در نزدیکی مرکز استان قرار گرفته است و با وجود باغ های سرسبز، مناظر بکر و زیبا و پستی و بلندی های طبیعی قابلیت های فراوانی برای توسعه گردشگری دارد.

وی می افزاید: گردشگری کشاورزی این امکان را فراهم می آورد که گردشگران، علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و زیبای منطقه، با سهیم شدن در انجام کارهای روزمره کشاورزان، دامداران و باغداران منطقه روزهای خوشی را در روستاهای سیوان سپری نمایند. نیکوکار می گوید: گردشگری کشاورزی پلی به توسعه این بخش است و راهی جدید برای ایجاد اشتغال پایدار باز می نماید. وی ادامه می دهد: گردشگری کشاورزی ترکیبی از کشاورزی و عرضه خدمات و فراوریات کشاورزی منطقه است که در کنار طبیعت بکر و مناظر زیبا، چشم اندازی دلپذیر را برای گردشگر ترسیم می نماید.

  • ترکیبی از کشاورزی و سفر

نیکوکار همچنین گردشگری کشاورزی را تجربه ای دلپذیر در قالب جشنواره های فصلی و تورهای آموزشی عنوان و اظهار می نماید: این کار در یک مزرعه یا باغ، علاوه بر ایجاد درآمد بیشتر برای کشاورزان، در فعالیت های کشاورزان تنوع به وجود می آورد و نوعی کارآفرینی است که به سرمایه و امکانات زیرساختی احتیاج ندارد و با کمترین هزینه هم قابل انجام است.

وی می گوید: گردشگری کشاورزی یک مفهوم ترکیبی از کشاورزی و سفر است که به دنبال ایجاد و گسترش بازارهای سودآور جدید برای کشاورز است. همچنین تجربه سفر را برای گردشگران در یک بازار بزرگ منطقه ای به دنبال دارد. بخشدار سیوان می افزاید: باغدار، کشاورز یا دامداری که به دنبال کسب درآمد و بهبود وضعیت مالی است، باید واحد یا زمین کوچک و کم بازده خود را با به کارگیری رویکردی کارآفرینانه به سمت متنوع سازی فعالیت هایش سوق دهد.

  • رونق گردشگری کشاورزی در روستاها

این مسئول ادامه می دهد: امروزه علاقه رو به رشد گردشگران داخلی و خارجی به تجربه کردن فعالیت های زراعی و دامداری باعث شده است گردشگری کشاورزی در روستاها رونق بگیرد. نیکوکار بیان می نماید: به نمایش گذاشتن نحوه فراوری محصولات محلی، انتخاب و چیدن میوه توسط گردشگر، راه اندازی بازارهای فروش در کنار مزارع، باغ ها و دامداری ها، فراهم آوردن مکانی برای تفرج گردشگران در فضای باغی و پذیرایی محلی از جمله فعالیت های مالی هستند که می توانند در گردشگری کشاورزی مورد توجه قرار بگیرند. وی ابراز امیدواری می نماید که با نهادینه کردن این رویکرد در مناطق روستایی کشور، با توجه به ظرفیت های موجود منطقه، بتوان به راهکاری موثر برای پایدار کردن فراوری و درآمد کشاورزان و باغداران و به دنبال آن توسعه بیشتر روستاها رسید.

  • توسعه گردشگری در سیوان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: سیوان یکی از مناطق چهارگانه پربازدید استان ایلام در فصل تابستان است. عبدالمالک شنبه زاده ادامه می دهد: وجود باغ ها فراوان فرصت بی نظیری را برای توسعه گردشگری در این منطقه فراهم نموده است.

وی با اشاره به این که میراث فرهنگی طرحی مبنی برای توسعه گردشگری در این منطقه ارائه داده است، اظهار می نماید: سکو، سرویس بهداشتی، راه دسترسی و... از مهم ترین احتیاجهای این منطقه برای حضور بیشتر گردشگران هستند. وی می افزاید: برای اجرای طرح های گردشگری به همکاری سازمان جهاد کشاورزی احتیاج است چراکه نباید طرح های گردشگری به تغییر کاربری باغ ها در منطقه منجر گردد.

  • باغ ها نباید خانه باغ شوند

همچنین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران بیان می نماید: هیچ مسئله ای با اجرای طرح های گردشگری در منطقه سیوان نداریم، ولی ساخت سکو و دیگر امکانات باید در یک زمین محدود باشد. محمد تراب میری اضافه می نماید: تغییر کاربری باغ های سیوان به خانه باغ و ویلا ممنوع است. این کار باعث از بین رفتن فراوریات باغی در منطقه و استان می گردد و به گردشگری منطقه هم آسیب می زند. وی می گوید: سالانه 400 هکتار از اراضی بخش سیوان به کشت محصولات باغی اختصاص می یابد و حدود 1282 تن محصول نیز برداشت می گردد.

میری می افزاید: محصولات مختلفی مانند گردو، زردآلو، هلو، آلو، انگور، بادام، پسته و گوجه سبز در این منطقه فراوری می گردد که برای استان بسیار حائر اهمیت است. بخش سیوان و منطقه میشخاص از لحاظ میزان برداشت محصولات گردو، زردآلو و هلو رتبه اول را در استان دارند. وی اظهار می نماید: فروش محصولات باغی هم می تواند به افزایش درآمد اهالی روستاهای سیوان منجر گردد و هم تاثیر بسزایی در جذب گردشگر و توسعه بخش گردشگری بگذارد.

  • توسعه امکانات در بخش سیوان

فرماندار ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: برای توسعه گردشگری در منطقه سیوان ت وسعه زیرساخت های ارتباطی شامل تلفن همراه و جاده دسترسی، اجرای طرح هادی در روستاها و... در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. خیرالله گراوند ادامه می دهد: بخش سیوان و مخصوصا دهستان میشخاص دارای ظرفیت های عظیم گردشگری و مالی است و با همت مردم و مسئولان این ظرفیت ها به معنای واقعی شکوفا خواهند شد.

وی بیان می نماید: ایمن سازی شبکه مخابراتی و بهبود آنتن دهی در منطقه سیوان بسیار ضروری و قرار است مخابرات طرحی را تهیه و به زمینی کردن فیبر نوری و توسعه شبکه موبایل و اینترنت پرسرعت در منطقه اقدام کند. گراوند می گوید: برطرف نقاط حادثه خیز در محورهای روستایی و ترمیم و ایجاد راه دسترسی به مناطق گردشگری را با هدف تسهیل تردد گردشگران نیز پیگیری خواهیم کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 243

به "گردشگری کشاورزی در سیوان رونق می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کشاورزی در سیوان رونق می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید