کدام باغ های ایران را باید حتما دید؟

به گزارش مجله هاستفا، خسته از گشت وگذار در شهری شلوغ به جایی می رسیم که سرسبز و پرگل است و انگار متعلق به این دنیا نیست. انگار ما را از آن جایی که بودیم، برداشته اند و در جای متفاوتی زمین گذاشته اند که میانه ای با این دنیا ندارد. بیشتر باغ های ایران این شکلی اند.

کدام باغ های ایران را باید حتما دید؟

باغ شاهزاده ماهان کرمان

8 باغ ایران به ثبت جهانی رسیده که یکی از آنهاست. باغ شاهزاده وسط کویر است و منحصربه فردبودنش هم به همین خاطر است. در کویر دارید می روید و یکدفعه وقتی به در باغ می رسید حیرت می کنید و این حیرت تا وقتی بتوانید اولین قدم ها را بردارید ادامه دارد.

این باغ، باغی طبقاتی ست متعلق به دوره قاجار. بخش های مختلفی دارد و قدم گذاشتن در آن مثل خواب و خیال است. باغ شاهزاده، رستوران و کافی شاپ و غرفه هایی برای خرید هم دارد.

ساعت بازدید: 9 صبح تا 19

آدرس: این باغ در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در فاصله 6 کیلومتری شهر ماهان در جهت جاده کرمان-بم، در کنار روستای اختیارآباد قرار گرفته.

باغ چهلستون اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان یکی دوتا نیست، آن پل های باشکوه و آن که آدم دلش می خواهد مدام دورش بشود. محله جلفا با کافه هایش، خیابان چهارباغ عباسی و درخت های بلندش و جاهایی مثل باغ هشت بهشت و اطراف زاینده رود. اما همه اینها از زیبایی باغ چهلستون کم نمی کند.

درباره اینکه چرا اسم اینجا چهلستون است روایت های مختلفی وجود دارد، مثل اینکه می گویند چهلستون در حقیقت بیست ستون دارد و چون تصویر ستون ها در آب می افتد به آن چهلستون می گویند. اما درست ترین روایت شاید این باشد که در قدیم برای نشان دادن عظمت یک بنا به آن چهلستون می گفتند.

از در که تو برویم عمارت چهلستون با ستون های چوبی اش جلوی رویمان است و ما را جادو می کند، اما این جادو تا دیدن نقاشی های اتاق ادامه دارد. نقاشی های دیواری مربوط به جنگ های مختلف است و یکی از زیباترین چیزهایی ست که در سفر به اصفهان می توانیم ببینیم.

ساعت بازدید: 30 و 8 تا 19

آدرس: خیابان استانداری

باغ ارم شیراز

در شیراز که باشید انگار وسط یک باغید، چون چیزی که در شیراز زیاد است باغ است. یکی از زیباترین این باغ ها هم است. در این باغ کلی درخت و گل و گیاه وجود دارد، آنقدر زیاد که تا حالا اسم خیلی هایشان را نشنیده ایم.

از باغچه ها که گذشتیم به حوض وسط و عمارت حیرت انگیز باغ می رسیم. این عمارت هم مربوط به دوره قاجار است و مثل عمارت چهلستون، داخلش نقاشی های دیواری زیادی از نبردهای قاجارها با دیگران وجود دارد. از ما می شنوید چند دقیقه ای را در این باغ بنشینید و خودتان را به فالوده شیرازی مهمان کنید.

ساعت بازدید: این باغ در دو ماه اول سال یک سره از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است. در بقیه مواقع سال، صبح ها از ساعت 8 صبح تا 13 و بعدازظهرها از 14:30 تا 5 عصر می توان به دیدن آن رفت.

آدرس: خیابان ارم

نارنجستان قوام شیراز

خوبی رفتن به باغ نارنجستان این است که می توان با یک تیر دو نشان زد، هم از خود باغ دیدن کرد و هم در کنارش به دیدن خانه زینت الملک رفت. درست است که اسم این باغ نارنجستان است، ولی در همه مواقع سال نمی توان بوی نارنج ها را در آن شنید و این شانس از اولین فروردین تا آخر همین ماه همراه ماست.

نارنجستان قوام مثل باغ ارم، درخت ها و باغچه های زیادی دارد و بعد از پشت سر گذاشتن آنها به عمارت زیبایش می رسیم. همان بغل، می توانیم یکی از زیباترین خانه های شیراز را که این روزها به موزه مشاهیر تبدیل شده ببینیم، خانه زینت الملک.

ساعت بازدید: همه روزهای هفته از 8 صبح تا 1 و از 1 بعداظهر تا 7 بعداظهر

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند

باغ دولت آباد یزد

باغی مربوط به دوره افشاریه که زمانی محمد تقی خان بافقی، حکمران یزد و خانواده اش در آن زندگی می کردند. باغ، محلی بود برای سرو سامان دادن به کارهای حکومت، ولی حالا سال هاست که درهایش به روی گردشگران گشوده شده. جز درخت های سرو و کاج ، بادگیر 33 متری، این باغ را تماشایی تر کرده.

اگر شب ها به باغ برویم، می توانیم با منظره فانوس هایی روبرو شویم که در امتدادش روشن شده اند و جذابیتش را بیشتر کرده اند. این باغ کافه هم دارد.

ساعت بازدید: باغ دولت آباد همه روزه یکسره از ساعت 8 صبح تا 11 شب باز است.

آدرس: محله چهار منار

کاخ گلستان تهران

باغی دارد که وقتی از پشت نرده ها به آن نگاه می کنیم نمی توانیم دربرابرش مقاومت کنیم و باید برای درک زیباییش تو برویم. درست است که هرکدام از تالارها و کاخ های اینجا بیشتر از باغش برسر زبان ها افتاده، ولی اگر باغ نبود، شاید آن ساختمان های باشکوه هم به تنهایی به چشم نمی آمد.

کاخ گلستان، با شلوغی خیابان های اطرافش میانه ای ندارد، بیشتر وقت ها ساکت و خلوت است و صدای پرنده ها و آرامش حاکم بر آن باعث می شود که از نشستن روی صندلی هایش خیلی خوشمان بیاید و توان دل کندن نداشته باشیم.

ساعت بازدید: همه روزهای هفته به جز : 14 خرداد، 21 رمضان ، تاسوعا و عاشورای حسینی، 28 صفر و25 شوال می توانیم به دیدن این کاخ برویم.

در شش ماه اول سال از ساعت 9تا 18و در شش ماه دوم سال از ساعت 9 تا 17

آدرس: میدان 15 خرداد، محدوده بازار

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1473

به "کدام باغ های ایران را باید حتما دید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام باغ های ایران را باید حتما دید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید