چند نکته طلایی جهت کاهش وزن

به گزارش مجله هاستفا، کاهش وزن یکی از دغدغه های خانم ها و آقایان است برای همین امروزه دهها راه و نسخه برای این مشکل در دسترس قرار گرفته است ،سالم تر و موثرترین راه کاهش وزن اتخاذ سبک زندگی سالم است که نیازمند قوانینی است ؛ قوانینی تحت عنوان نکته برای کاهش وزن که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

چند نکته طلایی جهت کاهش وزن

10 قانون کاهش وزن سالم

همواره صبحانه بخورید
ممکن است برای بیرون رفتن عجله داشته باشید و از صبحانه صرف نظر کنید (کالری های کمتر، درست است؟) اما تعیین شده که آغاز کردن روز با صبحانه، کلید کاهش وزن است. در واقع 78درصد از افرادی که با موفقیت وزن کم کردند، گزارش دادند که هر روز صبحانه می خوردند و مطالعات نیز از این مساله حمایت می نماید. کسانی که هر روز صبحانه می خورند، در بقیه روز تمایل به مصرف کالری کمتری دارند.
نمونه ای از صبحانه سالم
نصف یک آووکادو یا روغن نارگیل (چربی های سالم)

2عدد تخم مرغ کامل (پروتئین)

1مشت توت مورد علاقه تان (زغال اخته، توت فرنگی و …)

پروتئین کافی بخورید
مطمئن شوید که هر وعده غذایی تان شامل مقداری پروتئین خالص است. چرا؟ اول از همه، بدن شما برای هضم پروتئین، بیشتر از سایر مواد غذایی کوشش می نماید و در این فرایند کالری بیشتری می سوزاند. دوم آنکه وعده های غذایی که حاوی پروتئین هستند، معمولا حس سیری بیشتری نسبت به وعده های بر پایه کربوهیدرات ایجاد می نمایند. بنابراین شما بمدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد و بعدا کمتر غذا می خورید.
مقدار سهم های تان را کنترل کنید
شاید برچسب مواد غذایی را بخوانید اما آیا واقعا به مقدار سهم توصیه شده پایبند هستید؟ شما با خوردن سهم های غذایی بزرگتر، بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید، کالری و چربی مصرف می نمایید. یک نکته برای کنترل سهم: غذا خوردن در ظرف ها و بشقاب های کوچکتر باعث می گردد که سهم غذای کمتری مصرف کنید.
میوه ها و سبزیجات بیشتری بخورید
میوه ها و سبزیجات علاوه بر تامین ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر مورد احتیاج، یک راه عالی برای خوردن حجم زیادی از غذا بدون دریافت کالری اضافه هستند.

علتش این است که میوه ها و سبزیجات، چگالی انرژی پایینی دارند: یعنی در مقایسه با مقدار شان، کالری پایینی دارند. علت آن هم این است که غالبا از فیبر و آب تشکیل شده اند.

مواد غذایی با چگالی انرژی پایین و سرشار از مواد مغذی، یکی از کلیدهای کاهش وزن در عین احساس سیری هستند.

بقدر کافی بخورید
حذف کالری ها و چربی های ناسالم، یک بخش مهم از بیشتر برنامه های کاهش وزن است اما زیاده روی در این کار می تواند اثر معکوسی روی فرایند کاهش وزن شما بگذارد و منجر به ایست وزنی یا افزایش وزن گردد.

علتش این است که نخوردن غذای کافی در متابولیسم بدن شما اختلال ایجاد می نماید و باعث می گردد که بدنتان کالری ها را برای روز مبادا ذخیره کند. راه چاره این است که بجای پیروی از یک رژیم غذایی 1000 کالری در هر روز، کسری کالری کمی (200 تا 300) ایجاد کنید.

ریلکس کنید
مطالعات متعدد نشان دادند که استرس و افزایش وزن با هم مرتبط هستند، احتمالا به علت وجود هورمون استرس یعنی کورتیزول. حتما هر روز زمانی را به ریلکس کردن خودتان اختصاص دهید مدیتیشن کنید، یوگا تمرین کنید، با خانواده تان وقت بگذرانید، پیاده روی کنید، کتاب بخوانید یا هرکار دیگری که شما را آرام می نماید انجام دهید.
از غذاهای رژیمی پرهیز کنید
غذاهایی که با عنوان بدون قند، بدون چربی و سایر ویژگی های رژیمی به فروش می رسند، معمولا گزینه های سالمی نیستند و ممکن است باعث شوند چربی، کالری، قند و سدیم بیشتری نسبت به غذاهای فرآوری نشده مصرف کنید. حتما برچسب مواد غذایی را چک کنید. فقط به علت آنکه یک غذا به عنوان غذای رژیمی به فروش می رسد، به این معنا نیست که برای سلامت تان مفید است.
وقتی گرسنه هستید غذا بخورید
در حالیکه پیروی از یک برنامه زمانی تعیین برای غذا خوردن می تواند برای بعضی مردم مفید باشد اما برای بیشتر افراد، گوش دادن به بدنشان بسیار بهتر از خوردن 6وعده غذایی کوچک در هر روز است. همچنین، شناختن سیگنال های گرسنگی بدنتان می تواند به جلوگیری از خوردن ناشی از بی حوصلگی یاری کند. قبل از آنکه چیزی بخورید، از خودتان بپرسید آیا واقعا گرسنه هستم؟ آخرین بارچه زمانی غذا خوردم؟ آیا یک میان وعده کوچک برایم کافی است؟
تحرک داشته باشید
داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن در کنار یکدیگر، موثرتر از هریک به تنهایی است. بنابراین مطمئن شوید که برنامه غذایی کاهش وزن تان را با تمرینات منظم تکمیل می کنید.

نباید فراموش کنید که فعالیت های روزمره را نیز درنظر بگیرید علاوه بر دویدن و رفتن به باشگاه، تغییرات کوچکی مانند پارک کردن ماشین تان در انتهای پارکینگ، بلند شدن از جایگاه و انجام حرکات کششی در طول روز یا باغبانی و رسیدگی به کارهای حیاط تان را نیز مدنظر قرار دهید.

به قدر کافی بخوابید
ثابت شده که نداشتن خواب کافی و خوابیدن بیش از حد، هر دو اثرات منفی روی متابولیسم بدن تان می گذارد که ممکن است در جلوگیری از کاهش وزن نقش داشته باشد.

نداشتن خواب با کیفیت می تواند به افزایش سطوح استرس نیز منجر گردد و از این طریق به کوشش های کاهش وزن تان لطمه بزند. برترین مقدار خواب برای هر کس، فرق دارد. بنابراین بجای یک عدد خاص سعی کنید به بدن تان توجه نمایید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8976

به "چند نکته طلایی جهت کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته طلایی جهت کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید