پرداخت 70 هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال

به گزارش مجله هاستفا، همعاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد از پرداخت 70 هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال اطلاع داد و گفت: بزودی کل سفته های بانکی، الکترونیکی می شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم.

پرداخت 70 هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، عباس معمار نژاد، طی سخنانی در ششمین رویداد عظیم فناوری های اقتصادی ایران که با حضور مدیران عامل بانک ها، فعالان عرصه فناوری های اقتصادی کشور برگزار گردید، با اعلام این خبر گفت: در آینده نزدیک، کل سفته های بانکی، الکترونیکی می شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم.

وی با بیان اینکه توجه به تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند در حال حاضر از یک انتخاب گذشته و تبدیل به اجبار شده است، ادامه داد: معنی این حرف این است که ما بدون توجه به فناوری های نوین و دیجیتال، دیگر امکان رقابت در بازار، مخصوصاً بازارهای اقتصادی را نداریم. نکته قابل توجه در موضوع اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال این است که این مساله صرفاً یک موضوع فناورانه نیست و تحقق تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند احتیاج به تغییر پارادایم فکری و فرهنگی در اداره سازمان ها و شرکت ها دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: مهم ترین تغییر پارادایم این است که باید نگاه مان را در بانک، سازمان دولتی یا یک شرکت فناوری یا هر کسب و کاری از نگاه درون به بیرون به نگاه بیرون به درون تغییر دهیم، به این معنا که در نظام بانکی به جای اینکه بنشینیم و برای مشتریان مان تصمیم بگیریم، محصول فراوری کنیم و از مشتری بخواهیم از آن استفاده کند، باید برویم احتیاج مشتری را بشناسیم تجربه او را بشناسیم و بر مبنای نظر مشتری، محصول بومی شده برای او آماده کنیم.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه در جهانی جدید، ما از سیستم به اکو سیستم رسیده ایم، گفت: خود اکو سیستم، از سیستم هایی تشکیل شده که نهایتاً هدفی مشترک، یعنی رضایت مشتری را دنبال می نمایند.

وی اقتصاد پلت فورمی، کسب و کار داده محور، بانکداری باز و … را از جمله نکات مورد توجه در تحول و بانکداری دیجیتال مطرح کرد و گفت: متأسفانه یکی از چالش های اصلی نظام بانکی ما امروز این است که مدل کسب و کار آن، بجز در موارد معدود، زیان ساز است.

معمار نژاد، اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال را یک ابر فرصت مطرح کرد که باید از آن برای اصلاح مدل کسب و کار نظام بانکی به نحوی استفاده کنیم که دیگر شعبه محور نبوده و بتوان در فضای دیجیتال و بر مبنای ابزارهای هوشمند خدمات خود را به مشتریان ارائه کرد. مدتی پیش یک اصلاح کوچک در مدل نظام بانکی ایجاد شد و آن هم کارمزدهای خدمات الکترونیک بود که شاهد بودید، در ابتدای امر چه سر و صدایی ایجاد شد، در حالی که سال ها بود این اتفاق نیافتاده بود و از الزامات انجام این کار محسوب می شد.

معمارنژاد در ادامه گفت: ما در وزارت اقتصاد به دنبال تدوین یک استراتژی فراگیری اقتصادی هستیم که قرار است پس از نهایی شدن، در دولت و مراجع ذیصلاح، تصویب گردد. این استراتژی می گوید تمام مردم در اقصی نقاط کشور، باید به خدمات اقتصادی شامل خدمات بانکی، بیمه ای و بازار سرمایه، به راحتی دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول با طرح این سوال که آیا ما در همه نقاط کشور می توانیم شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ شرح داد: ما در حال اجرا پروژه ای بنام ژئومارکتینگ در خصوص استقرار شعب هستیم. تعداد 750 روستا از یک استان کشور، بیش از 170 کیلومتر با اولین شعبه نظام بانکی ما فاصله جغرافیایی دارند، آیا منصفانه است آنها هر بار این جهت را برای دریافت خدمات بانکی بروند؟ و آیا صحیح است برای هر یک شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ پاسخ صحیح آن است که باید خدمات بانکداری را روی موبایل و ابزارهای هوشمند به آنها ارائه کنیم تا بتوانند استفاده نمایند.

وی در ادامه سه عنصر تحول دیجیتال، فراوری محصول مطابق احتیاج مشتری و سواد اقتصادی را لازمه تحقق اقتصاد هوشمند و استراتژی فراگیری اقتصادی مطرح کرد. در شرایط کرونا در جهان تحولات عظیمی رخ داد و مدل کسب و کار نظام بانکی در پساکرونا تغییر نموده است.

معمارنژاد با بیان اینکه در اقتصاد کشور احتیاج به این داریم که به سمت هوشمندی حرکت کنیم، گفت: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی می گوید، شیوع ویروس کووید 19 پنج سال تجارت الکترونیک را در جهان جلو انداخته و ارزش شرکت های برتر فناوری اطلاعات در جهان و آمریکا، فقط 3400 میلیارد دلار، بعد از کرونا افزایش یافته است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد همچنین از افزایش 25 درصدی تعداد کاربران فعال در بانکداری دیجیتال، افزایش 200 درصدی ثبت نام در اپلیکیشن های موبایلی در سراسر جهان اطلاع داد و ادامه داد: 35 درصد از مشتریان نیز استفاده از بانکداری آنلاین را پس از کرونا گسترش دادند و حتی بخش هایی از جامعه مثل سالمندان که فکر نمی کردیم از ابزارهای هوشمند استفاده نمایند نیز به آن روی آوردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 79 درصد تراکنش ها در بانک ملی غیر حضوری بوده که این رقم در سرانجام ماه گذشته به 92 درصد افزایش پیدا نموده است. دقیقاً دو سال پیش، در چنین ایامی، سندی به نام تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال در راستای اقتصاد هوشمند را در وزارت اقتصاد تنظیم کردیم. در این نقشه راه، علاوه بر مدل کسب و کار، استفاده از فناوری های نوین و فرآیندها هم مورد توجه قرار گرفته اند، بنابراین با این اقدامات، در این حوزه شاهد تحول عظیمی هستیم.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6428

به "پرداخت 70 هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت 70 هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید