پاره شدن رگ خونی

به گزارش مجله هاستفا، خوشبختانه، رگ های خونی که پاره می شوند کوچک و نازک هستند. اما اگر یک رگ خونی در مغز پاره گردد در این صورت ممکن است به شرایط تبدیل گردد که زندگی انسان را تهدید کند.

پاره شدن رگ خونی

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

خوشبختانه، رگ های خونی که پاره می شوند کوچک و نازک هستند. اما اگر یک رگ خونی در مغز پاره گردد در این صورت ممکن است به شرایط تبدیل گردد که زندگی انسان را تهدید کند.

پاره شدن رگ های خونی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. کبود شدن رایج که معمولا به رنگ ارغوانی است. در خصوص دیگر، به نظر می رسد که یک نقطه خون در زیر پوست قرار گرفته است و شبیه سلول های پخش شده است. در این مرحله، مهم است توجه داشته باشید که یک رگ خونی می تواند در مغز هم پاره گردد و عواقب جدی مانند اختلال در گفتار، دو بینی، بی حسی احساس سوزن سوزن شدندر نقاط مختلف بدن، ضعف و سر درد گردد.

گزینه های درمانی برای رگ خونی پاره شده

درمان یک رگ خونی که پاره شده است به مکان رگ خونی بستگی دارد. به طور معمول، جراحات جزئی که در پوست ایجاد شده اند احتیاج به درمان خاصی ندارند. آن ها خود به خود در عرض 2 تا 3 هفته بهبود می یابند. اگر می خواهید تا فرایند بهبودی تسریع یابد، می توانید به ناحیه مورد نظر فشار وارد کنید که از آسیب بیشتر به ناحیه مورد احتیاج جلوگیری می نماید.

گزینه درمانی دیگر استفاده از کمپرس سرد است. کمپرس سرد را هر 2 تا 3 ساعت به مدت چند دقیقه روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید. این کار بعلاوه فشار در ناحیه آلوده را کاهش می دهد. به طور معمول دیده شده است که خود به خود بهبود می یابد و نقاط خونی زیاد طول نمی کشد تا درمان شوند. تنها نکته اصلی که هنگام درمان رگ خونی آسیب دیده باید در فکر داشته باشید این است که اگر در حال مصرف هر نوع رقیق نماینده خون هستید، از مصرف آن ها با اثر فوری خودداری کنید.

شخص بعلاوه می تواند 4 قطره روغن اساسی را با 10 اونس مرطوب نماینده ترکیب کند و روی قسمت آسیب دیده اعمال کند. این باید 2 تا 3 بار در روز استفاده گردد.

کرم های ویتامین C و ویتامین K هم به بهبود شرایط یاری می نمایند. در ابتدا کرم ویتامین C را اعمال کنید و هنگامی که به خوبی جذب پوست شد کرم ویتامین K را قبل از خواب بمالید.

اگر آسیب دائمی روی رگ های خونی وجود دارد، در این صورت باید متخصص مراقبت های بهداشتی را ویزیت کنید. در چنین مواردی، داروها معمولا به رگ های خونی پاره شده تزریق می شوند. این روزها درمان با لیزر هم برای درمان این شرایط استفاده می گردد. بسیاری از مردم این گزینه درمانی را به دیگر گزینه ها ترجیح می دهند زیرا این گزینه درمانی نسبت به سایر گزینه ها درد کمتری دارد.

چه عواملی باعث پاره شدن رگ های خونی می گردد؟

یک واقعیت مهم در خصوص هر دو نوع رگ های خونی این اس که اگر به علت صدمات ایجاد شوند، رنگشان بنفش می گردد، در حالی که اگر نقاط خونی باشند به علت سوء تغذیه، اثرات بعضی داروها، بیماری و ... ایجاد شده اند. یک رگ خونی بعلاوه می تواند بدون هیچ آسیبی پاره گردد. این مورد اغلب در اشخاص پیر روی می دهد، چون پوست انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و با افزایش سن بیشتر کبود می گردد. همزمان، این مورد بیشتر در زنان در مقایسه با مردان دیده می گردد. اگر چه این مشکل بیشتر در افراد مسن دیده می گردد اما نقاط خونی می توانند در نسل جوان هم ایجاد شوند. افرادی که از فشار خون بالا و دیابت رنج می برند هم بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

پاره شدن رگ های خونی چشم زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی ریز در زیر سطح چشم پاره می گردد و این به اسم خونریزی ملتحمه هم شناخته می گردد. همواره آسیب باعث پاره شدن رگ های خونی در چشم نمی گردد. در بعضی موارد، رگ های خونی در چشم ممکن است به علت عطسه یا سرفه قوی، استفراغ، مالش چشم، زور زدن، گریه و ... پاره شوند. شخص هنگامی متوجه شرایط می گردد که جلوی آینه قرار می گیرد و میبیند که قسمت سفید چشم تبدیل به قرمز روشن شده است. چشم ترسناک و دردناک دیده می گردد با این حال، این شرایط معمولا بی خطر است. در موارد نادر، می تواند درد و سوزش خفیف ایجاد گردد. در حدود 10 تا 14 روز طول می کشد تا بهبود یابد.

اطلاعات اضافی

پاره شدن رگ های خونی مسئله ای بیش از زیبایی است. اگرچه یک رگ خونی می تواند در هر قسمتی از بدن پاره گردد، این مشکل اغلب روی چشم ها تاثیر می گذارد. اغلب شخص متوجه نمی گردد که رگ خونی پاره شده است، مگر اینکه جلو آینه قرار بگیرد. هنگامی که یک رگ خونی پاره می گردد، صلبیه (بخش سفید چشم) قرمز رنگ می گردد. هنگامی که دیگر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، یک نوار ارغوانی به همراه نقطه خونی روی تاول دیده می گردد. در بعضی موارد، ممکن است سلول های قرمز پخش شوند. این مشکل به علت آسیب دیدگی مانند ضربه، کبودی ایجاد می گردد گه باعث پاره شدن رگ های خون می گردد. این مشکل بعلاوه می تواند با توجه به فرایند پیری پوست ایجاد گردد. این به طور معمول در ناحیه صورت اتفاق می افتد.

اغلب اوقات رگ خونی که پاره شده است به راحتی دیده می گردد، چون رگ خونی زیر یک لایه شفاف پوستی قرار گرفته است. این رگ های خونی می توانند هم به رنگ قرمز روشن و هم قرمز تیره باشند. عروق خونی پاره شده در صورت برخورد با هر چیزی می توانند سبب درد شوند. اگر آن ها در منطقه ای که به وضوح برجسته باشد واقع نمی شدند، مورد توجه واقع نمی شدند. می توانند در هر قسمتی از بدن بخصوص در چشم ها ایجاد شوند. اگر شما سیاهرگ های گشاد شده دارید، آن ها می توانند باعث پاره شدن رگ های خونی در پاها شوند. این رگ های خونی پاره شده می توانند ترسناک باشند.

در اغلب موارد، رگ های خونی قادر هستند در طول چند روز خود را درمان نمایند. اگر شما شک دارید که رگ خونی پاره شده دارید در این صورت باید بدون تاخیر به سراغ متخصص مراقبت های بهداشتی بروید. اگر آسیبی وجود دارد که باعث این شرایط شده است، نباید ریسک کنید. در مواردی که خون ریزی وجود دارد، شما باید به وسیله پزشک مورد آنالیز قرار گیرید تا از هرگونه عوارض جلوگیری گردد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا جهت آموزش به خواننده هستند. این مطالب جایگزینی برای توصیه های یک پزشک متخصص نیستند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8855

به "پاره شدن رگ خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاره شدن رگ خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید