واکنش سفیر اوکراین به اظهارات منتسب به وی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش مجله هاستفا، خطیب زاده درباره اظهارات منتسب به سفیر اوکراین مبنی بر اطلاع مقامات ایرانی از ساقط شدن هواپیما با موشک در همان ساعات اولیه گفت: سفیر اوکراین طرح چنین مطالبی را تکذیب و آن را بازی رسانه ای مخرب خوانده و در یادداشت کتبی به وزارت خارجه این موضوع را اعلام نموده است.

واکنش سفیر اوکراین به اظهارات منتسب به وی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، در پی انتشار نقل قول منتسب به سرگئی بوردیلیاک سفیر اوکراین در تهران در برخی رسانه ها درباره هواپیمای اوکراینی و طرح ادعاهایی واهی، امروز (چهارشنبه) سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این اظهارات سؤال کرد که وی در این باره بیان کرد: سفیر اوکراین در گفت وگو با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از اساس طرح چنین مطالبی را تکذیب نموده و آن را یک بازی رسانه ای مخرب برای فرایند همکاری های فیمابین تهران و کی یف دانسته است.

وی اضافه نمود: سفیر اوکراین همچنین در یادداشت کتبی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را اعلام نموده است.

خطیب زاده ضمن ابراز همدردی مجدد با بازماندگان حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: عده ای به دنبال خبرسازی و جوسازی هستند و می خواهند از این آب گل آلود به خیال واهی خود ماهی بگیرند.

وی یادآور شد: ایران و اوکراین در قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی به صورت نزدیک در حال رایزنی و همکاری هستند و انشاءالله تا حل و فصل کامل موضوع به این رایزنی ها ادامه می دهند.

گفتنی است سفیر اوکراین در تهران نیز در صفحه فیس بوک خود در این باره نوشته است: دیروز با مادران و خانواده های جان باختگان در سانحه غم انگیز پرواز دیدار کردم. اوکراینی ها درد این خانواده ها را که واقعا درد مشترک ماست می فهمند و احساس همدردی می نمایند. جای تاسف است که این دیدار بار دیگر دلیل دستکاری و دروغ آشکار از طرف برخی از رسانه های بی وجدان شد.

گفتنی است برخی رسانه ها روز گذشته اظهاراتی را به نقل از سرگئی بوردیلیاک سفیر اوکراین در ایران در دیدار با جمعی از خانواده های جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر کردند. این رسانه ها مدعی شدند که سفیر در جمع خانواده ها عنوان نموده است که مقام های این کشور ساعاتی پس از سقوط هواپیما، از ساقط شدن آن با موشک اطلاع داشتند اما رئیس جمهور ایران از آنها خواسته بود در این باره سکوت نمایند.

محمدجواد ظریف و وزیر خارجه اوکراین اخیرا درباره هواپیمای اوکراینی تلفنی گفت وگو کردند. دو وزیر امور خارجه نشست اخیر هیات های مذاکره نماینده را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدوراری کردند با تداوم این مذاکرات و تبادل اطلاعات بین مراجع ذیربط و ذصلاح دو کشور این پفراینده هرچه سریع تر به صورت رضایت بخش برای مردم دو کشور بالاخص خانواده و بستگان قربانیان این حادثه تاسف بار حل و فصل گردد.

در این گفت وگوی تلفنی ظریف بر آمادگی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده و بستگان قربانیان این حادثه به عنوان گامی در راستای کاهش غم و اندوه آنان تاکید نمود.

در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه اوکراین نیز بر آمادگی طرف اوکراینی برای سفر هیات مذاکره نماینده آن کشور به تهران در مهر ماه امسال جهت ادامه مذاکرات تاکید نمود.

گفتنی است، براساس توافق انجام شده دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نیمه دوم مهر ماه در تهران برگزار می گردد و اضافه نمود: مبنای ایران در پرداخت غرامت اسناد بین المللی و عرف است.

هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین که 18 دی ماه سال گذشته (1398) از تهران راهی کی یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک نهاده شد و 176 سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4941

به "واکنش سفیر اوکراین به اظهارات منتسب به وی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سفیر اوکراین به اظهارات منتسب به وی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید