نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان برگزار گردید

به گزارش مجله هاستفا، نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان برگزار گردید

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرنگاران، درپی نامگذاری سال 1401 به نام فراوری؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین نشستی به منظور هم افزایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان زیست بوم دانش بنیان کشور برگزار گردید.

در ابتدای این نشست روسای پارک های علم و فناوری و جمعی از مدیران شرکت های دانش بنیان درخصوص چالش ها و مسائل زیست بوم دانش بنیان کشور سخنرانی کردند.

منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: مجلس یازدهم یک مجلس متفاوت استکه برای آموزش، پژوهش وتحقیقات جایگاه ویژه ای قائل است.

وی در ادامه شرح داد: درواقع این کارهایی که امروز در حوزه دانش بنیان انجام میگردد نتیجه آموزش عالی کشور ماست.در سال گذشته 6700 شرکت دانش بنیان ثبت شده است که حدود 200 هزار میلیارد تومان فروش و 300 هزار نفر اشتغال زایی داشتند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مقدار و بزرگی اقتصاد دانش بنیان کشور 400 هزار میلیارد تومان است . ما نباید جای نفت را با مالیات و .. پر کنیم، بلکه اقتصاد دانش بنیان باید جایگزین اقتصاد نفتی گردد.

وی در ادامه اضافه کرد: تصویب طرح رتبه بندی معلمان به وسیله مجلس شورای اسلامی درواقع ایجاد تحول در نظام و آموزش و پرورش کشور بود که نتیجه آن در آینده شرکت های دانش بنیان نمایان خواهد شد.

در ادامه این نشست مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست: خوشبختانه اتفاقی که برای همکاران ما در مجلس شورای اسلامی در دولت اتفاق افتاده است تشکیل داشبورد پیگیری امر دانش بنیان در تمام وزارتخانه هاست.

قانعی در ادامه اضافه کرد: سهم صادرات تکنولوژی های بالای ما کمتر از یک درصد است که باید برای صادرات محصولات دانش بنیان هدفگذاری انجام گردد.

نکته بعدی این است که تاثیرگذاری محصولات دانش بنیان در اقتصاد کشور تعیین نشده است. زیست فناوری می تواند تا 10درصد از GDP کشور ایفای نقش کند به شرطی که بازار های کشور به روی این نوع اقتصاد باز گردد.

در این نشست سیده راضیه حسینی، مدیر سرویس علم و پیشرفت خبرنگاران نیز به نمایندگی از رسانه های فعال در حوزه علم و فناوری صحبت کرد. وی ضمن تشکر از توجه این نشست به نقش فعال رسانه در زیست بوم دانش بنیان، گفت: همانگونه که پیشکسوتان عرصه دانش بنیان مورد تاکید قرار داده اند، بحث پیشرفت بیشتر از آنکه سخت افزاری باشد از سنخ فرهنگ سازی است؛ باید نسبت به توان نخبگان برای حل مسائل کشور، خودباوری ایجاد گردد و یک مطالبه عمومی برای حرکت اقتصاد کلان کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد. اینجا نقش کلیدی و محوری رسانه تعیین می گردد.

وی اضافه کرد: با توجه به مقاومت اقتصاد سنتی نفتی و وارداتی، باید یک مطالبه جدی از مسئولان کشور در رده های مختلف شکل بگیرد برای اینکه به توان نخبگان در حل مسائل کشور اعتماد نمایند و به وظایف خود در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان عمل نمایند. مخصوصا با توجه به قانون جهش دانش بنیان که اخیرا تکالیف و مسئولیت بخش های مختلف را تعیین نموده و رسانه باید یکی از ارکان جدی نظارت بر حسن اجرای آن باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10268

به "نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید