میوه های تابستانی مقرون به صرفه می گردد ، تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت؟ ، قیمت روز توت سفید، شاتوت، توت فرنگی، زردآلو، طالبی و ملون را ببینید
به گزارش مجله هاستفا، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره دلیل گرانی میوه های تابستانی گفت: ارقام نوبرانه مانند گیلاس و هلو و آلبالو تنها چند روز است که به بازار عرضه شده اند و بر این اساس هنوز کشف قیمت نشده اند اما معمولا میوه های نوبرانه تنها چند روز پس از عرضه با افت شدید قیمت روبرو می شوند.
خبرنگاران- مرضیه ثمره حسینی: در آستانه فصل گرم سال قرار داریم اما قیمت میوه های نوبرانه همچنان بالاست و در مغازه های سطح شهر هر کیلو گیلاس تا 250 هزار تومان قیمت دارد. توت فرنگی هم که حدود یک ماه از عرضه آن می گذرد هنوز گران است و در میوه فروشی های مرکز شهر تا کیلویی 150 هزار تومان به فروش می رود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره دلیل گرانی میوه های نوبرانه و تابستانی به خبرنگاران گفت: ارقام نوبری مانند گیلاس و هلو و آلبالو تنها چند روز است که به بازار عرضه شده اند و بر این اساس هنوز کشف قیمت درباره صورت نگرفته، برای همین قیمت این میوه ها نباید محور آنالیز قرار بگیرد چون میوه های نوبرانه بلافاصله پس از عرضه و تنها در طی چند روز ممکن است با افت قیمت شدید روبرو شوند اما با این حال این امر نباید سبب گردد که مغازه داران میوه را بدون فاکتور عرضه نمایند.
قیمت میوه های تابستانی
اسداله کارگر در خصوص قیمت میوه های تابستانی هم گفت: قیمت های اعلامی ما قیمت عمده است و به قیمت عمده میوه های تابستانی سود مصوب 35 درصد لحاظ می گردد که بر اساس محاسباتی که ما انجام داده ایم و با لحاظ هزینه ریخت و پاش و ضایعات و کارگر، خرده فروشی ها میوه را با 8.5 تا 9 درصد سود خالص به فروش می رسانند.
کارگر بر تاکید بر اینکه کیفیت میوه در قیمت آن موثر است، ادامه داد: بر این اساس قیمت عمده توت سفید از 40 هزار تومان آغاز می گردد، میانگین آن 45 هزار تا 55 هزار تومان است. توت سیاه از 45 هزار تومان آغاز می گردد، میانگین آن 50 هزار تومان و سقف آن 60 هزار تومان است. زردآلو هم که افت قیمت داشته است در حال حاضر از حدود 40 هزار تومان عرضه می گردد و میانگین آن 70 هزار تومان و سقف آن 95 هزار تومان است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص قیمت هلو هم گفت: هلو حدود یک هفته است که به بازار آمده و هنوز ریز است و چندان خوراکی نیست یعنی بیشتر آن هسته است و چون در مرحله نوبری است هنوز کشف قیمت نشده است.
کارگر در خصوص قیمت میوه های پرطرفدار مانند هندوانه، طالبی و ملون گفت: هندوانه افت قیمت زیادی داشته و در حال حاضر از 5 هزار تومان، میانگین 8 هزار تومان تا سقف 12 هزار تومان در میدان مرکزی و عمده فروشی ها عرضه می گردد. ملون از 7 هزار تومان تا 15 هزار تومان و طالبی هم به قیمت 7 هزار تومان، 17 هزار تومان تا 25 هزار تومان است و قیمت طالبی جانا که کیفیتتش بالاتر است از 14 هزار تومان آغاز می گردد، میانگین آن 20 هزار تا 25 هزار تومان است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص قیمت موز هم گفت: بین ارقام موز برحسب کیفیت حدود 10 هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد. بر این اساس، موز اکوادور از 65 هزار تا 72 هزار تومان و موز هندی از 55 هزار تا 62 هزار تومان عرضه می گردد.
وی ادامه داد: گوجه سبز هم در حال حاضر از 25 هزار تومان تا 40 هزار و 70 هزار تومان به فروش می رسد و عرضه چغاله بادام هم رو به کاهش است و این میوه تقریبا از رده خارج شده است.
کارگر در خصوص قیمت توت فرنگی گفت: در حال حاضر، توت فرنگی گرگان را داریم که در حال اتمام است و قیمت آن از 40 هزار تومان آغاز می گردد و تا 90 هزار تومان هم عرضه می گردد. توت فرنگی کرج که کیفیت بالاتری دارد از 70 هزار تومان تا 110 هزار تومان است و توت فرنگی سنندج هم که کیفیت خوبی دارد و بیشتر برای پخت مربا مورد استفاده قرار می گیرد از این هفته یا هفته آینده عرضه می گردد و هنوز قیمت آن تعیین نیست اما معمولا قیمت آن از ارقام گرگان و کرج مقرون به صرفه تر است.
تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت؟
بعضی گزارش ها حاکی از کاهش تقاضا برای خرید میوه تحت تاثیر گرانی و کاهش قدرت خرید مردم دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این باره گفت: وقتی رو به تابستان می رویم تنوع میوه بیشتر می گردد و بر این اساس نمی گردد گفت میوه نسبت به فصل قبل گران تر است اما ما منکر این هم نیستیم که تورم نداریم درواقع وقتی در همه کالاها تورم داشته ایم میوه هم از آنها تبعیت می نماید.
کارگر ادامه داد: درواقع خود میوه گران نمی گردد بلکه هزینه های جانبی فراوری و پرورش میوه مانند هزینه های کشاورزی و کارگر و حمل و نقل است که باعث گران شدن محصول نهایی می گردد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص مقدار تقاضا گفت: در خرید میوه کاهش تقاضا داشته ایم اما به معنای این نیست که مردم میوه مصرف نمی نمایند بلکه مقدار مصرف خود را مدیریت می نمایند به گونه ای که در یکی دو سال اخیر ضایعات میوه به حداقل رسیده است یعنی اگر کسی قبلا هفته ای یک بار میوه می خرید امروز در هفته دو یا سه بار به مقدار مقدار مصرف خود میوه می خرد و به این ترتیب دورریز هم ندارد.
منبع: همشهری آنلاین