معرفی پارک ملت یکی از زیباترین بوستان های مرکز

به گزارش مجله هاستفا، پارک ملت تهران یکی از معروف ترین بوستان های تفریحی مرکز است که جز بزرگترین و زیباترین آنها نیز محسوب می گردد. این پارک قدیمی 34 هکتاری، در طول هفته بخصوص روزهای تعطیل میزبان خیل عظیمی از شهروندان و گردشگران است. در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

معرفی پارک ملت یکی از زیباترین بوستان های مرکز
در هر شهری نام بعضی از مجموعه های تفریحی و یا استراحتگاه ها برای گذراندن یک عصر دل انگیز معروف می گردد. اگر در تهران از یک شهروند ساکن این شهر بخواهید تا نام چند پارک خوب را به شما معرفی کند، اولین چیزی که می شنوید پارک ملت است.

کار ساخت این پارک بسیار قدیمی که به نوعی نمادی از پارک های تهران محسوب می گردد در سال 1345 خورشیدی در دو بخش شروع شد. در بخش نخست در مجاورت خیابان ولیعصر و همسو با جاده که بخش وسیعی به طول 1000 متر تبدیل به یک پارک ساده، اما مجذوب نماینده شد که خاتمه در سال 1347 آماده بهره برداری شد؛ اما فاز دوم پارک با کمی تفاوت و با الهام گرفتن از پارک های انگلیسی در تپه های باختری شروع شد و این بخش نیز در سال 1353 به سرانجام رسید تا کل مجموعه پارک آماده بهره برداری گردد.

تا قبل از سال 1357 نام این بوستان، پارک شاهنشاهی بود که بعد از انقلاب به پارک ملت تغییر یافت. پارک ملت آنقدر بزرگ و وسیع است که از بخش غربی به مجموعه ورزشی انقلاب، از بخش شرقی به خیابان زیبای ولیعصر، از بخش شمالی به ساختمان سازمان صداوسیما و از بخش جنوبی خود به اتوبان نیایش منتهی می گردد.

بوستان ملت در واقع حدود 34 هکتار وسعت دارد و زیر نظر شهرداری منطقه 3 تهران اداره می گردد. این بوستان به نوعی هویت فرهنگی و هنری شهر تهران را نیز برای گردشگران و مراجعه نمایندگان خود به نمایش می گذارد.

درختان و گیاهان پارکقدمت پارک ملت باعث شده تا امروز در جای جای آن درختان بسیار بزرگ و تنومندی را ببینید که هرکدام شاهد رویداد های تاریخی این بخش از شهر تهران بوده اند. اگر به بخش شمالی پارک بروید شاهد فضایی جنگل گونه خواهید بود که انبوه درختان پا به سن گذاشته آن را تشکیل می دهند.

از جمله گونه های درختی این پارک می توان به ارغوان، سنوبر، چنار، نارون، زبان گنجشک، اقاقیا، انواع سرو و... اشاره نمود. حتی درختان میوه ای، چون توت، انجیر، هلو، زرد آلو، سیب و انجیر نیز در پارک ملت وجود دارد.

نکته مجذوب نماینده دیگر این پارک، چمن کاری در 23 هکتار آن و گل کاری حدود 2 هکتار از پارک است که جلوه فوق العاده ای به آن داده است. از گل های رنگارنگ و مجذوب نماینده پارک نیز که می تواند تماشا آن ها روحیه شمارا به کلی عوض کند می توان به گل های شمعدانی، انواع رز، ساناز، رعنا، گالانیا و گل کوکب اشاره نمود.

مجسمه های پارکدر بخش های مختلف پارک ملت مجسمه های متفاوت و مجذوب نماینده، کار هنرمندان خوش ذوقی واقع شده است که روح هنر را به پارک دمیده است. از جمله مجذوب نماینده ترین این مجسمه ها می تواند به مجسمه مادر اشاره نمود که به سبکی خاص روی یک ستون دایره ای ایستاده و کودکش را در آغوش گرفته و با عشق به او نگاه می نماید.

بعلاوه در محلی دیگر مجسمه امیرکبیر، یکی از بزرگ ترین سیاست مداران محبوب ایرانی بالای فواره های پله ای قرار گرفته و گویی از آنجا به افق پارک نگاه می نماید.

اما اگر در بخش جنوبی پارک کمی گشت بزنید حتماً به یک قطار کوچک دودی نیز برخورد خواهید کرد؛ اما این وسیله برای زیبایی یا بازی بچه ها نیست. بلکه یک سند تاریخی است.

در واقع این قطار اولین قطاری است که در سال 1265 ه. ش. در زمان حکومت ناصرالدین شاه، در راستا حرم عبدالعظیم مردم را جابه جا می نموده است و حالا به عنوان یک اثر تاریخی برای تماشای مردم در این قسمت از پارک قرار گرفته است.

دریاچه پارک ملتدریاچه در هر پارکی مانند قلب آن محسوب می گردد که بیشتر مردم بخصوص در فصل های گرم سال دور آن جمع می شوند. دریاچه پارک ملت که از نوع دریاچه های مصنوعی است حدود 22 هزار مترمربع وسعت دارد و آن چنان با درختان و محیط طبیعی اطراف خودش تلفیق شده که نمای فوق العاده مجذوب نماینده را پیش روی شما قرار می دهد. پل فلزی روی دریاچه نیز سبب ایجاد منظره مجذوب نمایندهی شده که برترین مکان برای عکاسی در پارک به شمار می رود.

امکانات تفریحی ورزشیدر پارک شما مردمی را می بینید که برای قدم زدن، صحبت کردن و یا دوچرخه سواری و ورزش می آیند؛ اما کاربرد پارک فقط به این چنین فضایی محدود نمی گردد. امکانات تفریحی، بازی و فرهنگی فراوانی در بخش های مختلف آن وجود دارد که پارک را به یک مقصد مجذوب نماینده برای گذراندن یک روز با نشاط همراه با خانواده تبدیل نموده است. بعلاوه زمین های مخصوص تنیس، بدمینتون، والیبال، شطرنج و فوتبال دستی وجود دارد که از آن ها می توانید بهره ببرید.

سینما 4 بعدیوقتی به بخش غربی پارک بروید یک سینما 4 بعدی منتظر شما خواهد بود تا لحظاتی هیجان انگیز را برای شما رقم بزند. این سینما از ساعت 17 تا 22 باز است و بلیط استفاده از آن 5000 تومان است. شما با نشستن روی جایگاه و استفاده از عینک های مخصوص در شرایط مجذوب نماینده و هیجان انگیزی قرار خواهید گرفت و حسابی سرگرم می شوید.

باغ وحشدرهمان نزدیکی سینما 4 بعدی یک باغ وحش کوچک وجود دارد که 30 گونه حیوانی و پرنده در آن نگهداری می گردد. اینجا محل مناسبی است تا بچه ها خود را با حیوانات مختلف آشنا کنید. چیزی که در زندگی آپارتمانی تهران از شما و بچه ها شما گرفته شده است. در این باغ وحش می توانید به بازدید طاووس، شتر مرغ، اردک، جغد، کرکس، گوزن، میمون، آهو و... بروید.

زمین های بازی بچه هااگر هم با کودک خود به این پارک آمده اید نگران نباشید؛ در بخش های مختلف پارک به ویژه در حاشیه خیابان ولیعصر، چند زمین بازی استاندارد برای بچه ها وجود دارد که حسابی در آن سرگرم خواهند شد.

پردیس سینمایی ملتیکی از ویژگی های پارک ملت وجود امکانات فوق العاده مجذوب نماینده در آن است. اگر به بخش جنوب غربی پارک سر بزنید، با ساختمانی مجذوب نماینده روبه رو می شوید که پردیس سینمایی ملت نام دارد. این پردیس یکی از بزرگ ترین مراکز سینمایی ایران است که در مساحتی در حدود 15000 متر مربع ساخته شده است. در این پردیس 4 سینما با پیشرفته ترین امکانات پخش فیلم وجود دارد که ظرفیت پذیرش حدود 2200 نفر به صورت یکجا را در خود دارد. در این پردیس امکانات رفاهی دیگری مانند رستوران، کافی شاپ، فضای نمایشگاهی و فروشگاه های فرهنگی وجود دارد. از سال 1394 به بعد از این پردیس به عنوان کاخ مردی جشنواره فجر استفاده شده است.

رستوران های پارک ملتدر اطراف دریاچه پارک در محیطی مجذوب نماینده، میز های رستوران و کافی شاپ ها را مشاهده می کنید که شما را برای خوردن یک ساندویچ یا عصرانه ای خوشمزه دعوت می نمایند. خوردن غذا دسته جمعی در این رستوران ها آن هم در فضای آزاد بسیار فرح بخش است. حتی می توانید دوستان خود را به صرف یک بستنی یا آبمیوه در کافه های آن دعوت کنید و خاطرات مجذوب نمایندهی را برای خودتان بسازید.

امکانات پارک ملتاگر می خواهید یک پیک نیک آخر هفته را با خانواده در پارک برگزار کنید، فکر خوبی است. در اینجا هم جا برای این کار وجود دارد و هم اینکه کلیه امکانات مورد احتیاج شما از جمله پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه و آلاچیق هایی برای اقامتتان وجود دارد که کار را برای شما راحت تر خواهد نمود.

چطور به پارک ملت برویمبرای رسیدن به پارک ملت گزینه های مختلفی پیش روی شماست. مثلاً می توانید از اتوبوس های خط 7 BRT بهره ببرید و در ایستگاه پارک پیاده شوید. یا اینکه خودتان را با اتوبوس به ایستگاه ونک برسانید و از آنجا با استفاده از اتوبوس در ایستگاه نیایش یا پارک پیاده شوید. با ماشین شخصی نیز می توانید به سمت خیابان ولیعصر بروید و در بخش غربی پارک وارد پارکینگ پارک ملت شوید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9132

به "معرفی پارک ملت یکی از زیباترین بوستان های مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پارک ملت یکی از زیباترین بوستان های مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید