معاون درمان وزارت بهداشت: 83 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان تشکیل می دهند، سال آینده؛ نرم افزار طرح پزشک خانواده اجرا می گردد

به گزارش مجله هاستفا، رییسی گفت: در طرح پزشک خانواده نرم افزاری برای کنترل خود مراقبتی افراد میانسال در نظر گرفته شده است و در 6 ماه اول سال آینده اجرا می گردد.

معاون درمان وزارت بهداشت: 83 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان تشکیل می دهند، سال آینده؛ نرم افزار طرح پزشک خانواده اجرا می گردد
به گزارش ، علیرضا رییسی معاون درمان وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم سومین کنگره سلامت مردان اظهار کرد: براساس پیچیدگی ها در هر دو جنس زن و مرد در نظام سلامت طراحی هایی وجود دارد و از نظر طراحی در نظام سلامت دست ما پر است، در نظام شبکه برنامه های خوبی در همه گروه های سنی انجام داده ایم. وی افزود: زنان در امر پیشگیری و بهداشت مشارکت بهتری با ما دارند، پس تا زمانی که مردان تحت نظر زنان باشند، مسئله ای از نظر کنترل وضعیت و سلامت آنها نداریم؛ در سال 2007 با همکاری انجمن های علمی برای گروه های سنی و برای مردان برنامه خاصی تدوین و صورت گرفته است و در حوزه سلامت آقایان این برنامه از سال 84 آغاز شده است.

بیش از 93 درصد زنان تحت پوشش بیمه هستند

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از 93 درصد از زنان تحت پوشش بیمه قرار دارند در حالی که تنها 91 درصد مردان به خدمات بیمه ای دسترسی دارند.

رئیسی در باره سلامت مردان، افزود: چاقی شکمی آقایان بیشتر از زنان است و مردان بیشتر از زنان فست فود مصرف می نمایند به همین دلیل سلامتی آن ها نسبت به زنان بیشتر دچار مشکل می گردد.

وی ادامه داد: خودکشی پیروز در بین آقایان نسبت به زنان بیشتر است؛ در سوانح ترافیکی، سرطان ها، مردان بیشتر از زنان آسیب می بینند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه علی رغم به کارگیری کارشناسان بهداشت روان در سیستم شبکه، مراجعه آقایان به پزشک در مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت کمتر از زنان است، افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه حفظ و ارتقاء سلامت مردان، ایجاد تعامل و آموزش آقایان است تا سبک زندگی آن ها اصلاح گردد.

رئیسی افزود: یکی از اقدامات مهم در حفظ سلامت مردان، اقدامات خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی است.

وی ادامه داد: در خانه های سلامت کارشناسان بهداشت حضوری فعال دارند تا هنگام مراجعه مردم به ویژه آقایان، کار های غربالگری و چکاپ آن ها به بهترین نحو انجام گردد.

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت تمرکز بر سلامت مردان است و در این راستا مدل بین المللی و ابزار های استاندارد را در زمینه خود مراقبتی در سیستم نظام شبکه در اختیار داریم و در شبکه بهداشت ابزار های مناسبی برای خودارزیابی سلامت مردان ایجاد نموده ایم.

رئیسی گفت: سامانه خودارزیابی سلامت مردان در دسترس پزشکان قرار گرفته است و در پرونده الکترونیکی سلامت مردان نیز به ثبت می رسد.

استفاده از نرم افزار های خود مراقبتی برای بهبود وضعیت سلامت مردان

وی ادامه داد: برای حفظ و ارتقاء سلامت مردان طرح افزایش فعالیت بدنی اجرا می گردد و متأسفانه باید بگویم که مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشکان مراجعه می نمایند؛ همچنین 50 درصد آقایان ترجیح می دهند که مراقب سلامتشان باشند و 18 درصد مردان درخواست اجرای رنامه های غربالگری در محل کار دارند. معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مردان یا باید به شبکه بهداشتی درمانی مراجعه نمایند و یا ما برای غربالگری نزد آن ها برویم، اما راه چاره سوم این است که خود مراقبتی را به روش های مختلف به نظام سلامت وصل کنیم که در این میان می توان از نرم افزار های خود مراقبتی استفاده کرد تا جامعه و مردم به نظام سلامت متصل شوند، به طور مثال اتصال جامعه به نظام سلامت در اهواز و کردکوی گلستان و حوزه علمی قم صورت گرفته است.

تمرکز بر مراقبت مردان از برنامه های مهم وزارت بهداشت

رییسی افزود: یکی از برنامه های جدی وزارت بهداشت تمرکز بر مراقبت آقایان است.وی افزود: 42 درصد از مردان پزشکان عمومی مراکز دولتی را برای غربالگری انتخاب می نمایند، در طرح پزشک خانواده نرم افزاری برای کنترل خود مراقبتی افراد میانسال در نظر گرفته شده است و در 6 ماه اول سال آینده اجرا می گردد، ما با همکاری پیشکسوتان حوزه سلامت در سطح یک سعی داریم خدمات را به تمام گروه های سنی به درستی ارائه دهیم. معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مردان در سن 30 تا 70 سال به دلیل بیماری قلبی و عروقی و تصادفات فوت می نمایند و همچنین 83 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان تشکیل می دهند، حدود 97 درصد آقایان با یک عامل خطر برای بیماری قلبی مانند استعمال دخانیات، فعالیت فیزیکی کم، استرس و اضافه وزن درگیر هستند.منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 90

به "معاون درمان وزارت بهداشت: 83 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان تشکیل می دهند، سال آینده؛ نرم افزار طرح پزشک خانواده اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون درمان وزارت بهداشت: 83 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان تشکیل می دهند، سال آینده؛ نرم افزار طرح پزشک خانواده اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید