مزاحمان کوچک پوست شما ...(2)

به گزارش مجله هاستفا، در قسمت قبل مطالبی درباره عوامل ایجاد کننده جوش و آکنه و هم چنین راه هایی برای جلوگیری از بروز آن ارائه دادیم. در ادامه به آنالیز داروهای مورد استفاده در درمان این عارضه می پردازیم.

مزاحمان کوچک پوست شما ...(2)

مزاحمان کوچک پوست شما ...(2)

در قسمت قبل مطالبی درباره عوامل ایجاد نماینده جوش و آکنه و هم چنین راه هایی برای جلوگیری از بروز آن ارائه دادیم. در ادامه به آنالیز داروهای مورد استفاده در درمان این عارضه می پردازیم.

از چربی پوست تان بکاهید

شما نمی توانید جلوی فراوری چربی به وسیله غده های چربی پوست تان را بگیرید. حتی داروی قوی ایزوترتینوئین هم فقط می تواند فرایند فراوری چربی را کند نماید، ولی نمی تواند آن را متوقف کند. شما فقط می توانید چربی اضافی سطح پوست تان را پاک کنید و از براقی ناراحت نماینده پوست تان بکاهید. شستن صورت دو بار در روز چربی اضافی سطح پوست را پاک می نماید. فرآورده هایی که دارای گلیکولیک اسید یا آلفا هیدورکسی اسید هستند، برای پاک کردن چربی اضافی پوست مفیدند. ماسک های حاوی سولفور هم برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. البته باز هم یادآوری می گردد که اینها توصیه های کلی هستند و ممکن است دارو یا روشی که در خصوص دوست تان جواب داده به پوست شما آسیب بزند؛ پس بدون مشاوره با متخصص از این مواد و روش ها استفاده نکنید.

در مطب متخصص پوست

اگر نتوانستید با این روش ها آکنه خود را کنترل کنید، بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. او برای درمان آکنه شما گزینه های زیرا را پیش رو دارد که با آنالیز شرایط شما یک یا چند مورد از آنها را اعمال خواهد نمود.

آنتی بیوتیک ها و آنتی باکتری های موضعی

اریترومایسین، کلیندامایسین، سولفاستامید و اسید آزالئیک از این دسته داروها هستند.

رتینوئیدها

سال هاست که داروی رتین-آ(ترتینوئین)برای درمان آکنه استفاده می گردد. این دارو و داروهای هم خانواده آن برای باز کردن منافذ پوست بسیار مفیدند و از تجمع چربی در زیر پوست جلوگیری می نمایند. ممکن است مصرف این دارو گاهی با خارش پوست و افزایش حساسیت به نور خورشید همراه باشد. اگر شما به طور کامل از پوست تان در برابر تابش نور خورشید محافظت کنید، در روزهای آفتابی هم می توانید از این دارو استفاده نمایید.

آنتی بیوتیک های خوراکی

بیشتر پزشکان درمان دارویی را با تتراسایکلین آغاز می نمایند. داکسی سایکلین و مینوسایکلین از هم خانواده ها تتراسایکلین هستند که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرند. بعلاوه، آنتی بیوتیک های سفادروکسیل و آموکسی سیلین برای درمان آکنه مفیدند. مشکلاتی که ممکن است مصرف این داروها به همراه داشته باشد، واکنش های آلرژیک احتمالی است که به صورت اختلالات گوارشی و افزایش حساسیت به نور خورشید بروز می نماید. داروی داکسی سایکلین به طور کلی داروی ایمنی است که عوارض جانبی اندکی دارد، ولی در بعضی موارد باعث التهاب مری می گردد که می تواند عمل بلع را، با مشکل روبه رو کند. بسیاری از افراد فکر می نمایند مصرف چند ماهه یا بیشتر آنتی بیوتیک ها توانایی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد؛ ولی این طور نیست و آنتی بیوتیک ها بدن را مستعد ابتلا به عفونت ها نمی نمایند و بیماران می توانند حین مصرف نوعی از آنتی بیوتیک، در صورت نیاز و تشخیص پزشک آنتی بیوتیک دیگری هم مصرف نمایند. البته به طور کلی پزشکان سعی می نمایند جز در موارد لزوم آنتی بیوتیک تجویز ننمایند و دوره مصرف آن تا حد ممکن کوتاه باشد.

قرص های ضد بارداری خوراکی

بعضی قرص های ضد بارداری خوراکی که حاوی استروژن اندکی هستند، تاثیر کمی در درمان آکنه دارند.

اسپیرونولاکتون

این دارو گیرنده های آندروژن را بلوک می نماید؛ ولی از طرفی باعث افزایش حساسیت پستان ها، بی نظمی های قاعدگی و افزایش سطح پتاسیم خون می گردد. این دارو می تواند به زنانی که آکنه پایدار و مقاوم به درمان دارند، یاری کند. معمولا زنان جوان به خوبی این دارو را تحمل می نمایند.

ایزوترتینوئین

این دارو بیش از هر نام دیگری به نام تجاری رآکوتان معروف است. این کلمه نام اولین محصول فراوری شده از این دارو در اروپا و آمریکا بود؛ ولی امروزه با نام های تجاری گوناگونی به بازار عرضه می گردد. ایزوترتینوئین از سال 1971 در اروپا و از سال 1982در آمریکا مورد استفاده نهاده شد. این دارو برای درمان آکنه های بسیار شدیدی که به درمان های ذکر شده پاسخ نمی دهند، به کار می رود و برای درمان این نوع آکنه گزینه بسیار مناسبی است.ایزوترتینوئین در درمان آکنه هایی با شدت میانه یا خفیف پیروز نیست و پس از قطع آن آکنه های غیر شدید مجدد باز خواهند گشت. به همین علت روآکوتان برای درمان کسانی که آکنه خفیف دارند ولی از آن خسته شده اند و دنبال یک راه چاره فوری و سریع و همیشگی هستند، گزینه مناسبی نیست.

ملاحظات مصرف

اگر این دارو به درستی و مطابق دستورات پزشک مورد استفاده قرار گیرد، عوارض جانبی اندکی خواهد داشت. معمولا خشکی لب ها و دردهای عضلانی گاه به گاه از مهم ترین عوارض آن است. پزشکان به طور معمول ایزوترتینوئین را به مدت 5 تا 6 ماه تجویز می نمایند. لازم است که قند خون ناشتا و تری گلیسیرید بیمار هر ماه چک گردد. این دارو سطوح کلسترول خون را قدری بالا می برد، ولی معمولا به میزان ای نیست که منجر به قطع دارو گردد.

ایزوترتینوئین و بارداری

ملاحظه بسیار مهمی درباره زنان مصرف نماینده رآکوتان وجود دارد و آن مربوط به بارداری است. اگر زنی در دوران بارداری این دارو را مصرف کند، فرزند ناقصی به جهان خواهد آورد. به همین علت افرادی که امکان باردار شدن دارند، باید پیش از آغاز مصرف این دارو تست بارداری دهند تا از باردار نبودن خود مطمئن شوند. بعلاوه، استفاده از دو روش پیشگیری از بارداری مطمئن حین مصرف این دارو لازم است که یکی از این روش ها معمولا مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی می باشد. گفتنی است که ایزوترتینوئین پس از قطع مصرف به طور کامل از بدن خارج می گردد، ولی لازم است زنان تا یک ماه پس از قطع این دارو همچنان از باردار شدن خودداری نمایند. پس از یک ماه خطری جنین آنها را تهدید نخواهد نمود. نکته دیگر درباره ایزوترتینوئین افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و ارتکاب به خودکشی در بین مصرف نمایندگان این داروست. چند تحقیق کوچک نشان داده است، افرادی که رآکوتان مصرف می نمایند در معرض خطر ابتلا به افسردگی و ارتکاب به خودکشی هستند؛ ولی تحقیقات جامع تر و مفصل تر که در مقیاس برزگتری اجرا شده این رابطه را ثابت نکرده است. در هر حال کسانی که این دارو را مصرف می نمایند باید کوچکترین تغییرات در خلق و خوی خود را با پزشک در میان بگذارند. حتی بیمارانی که مشخصا افسرده اند و تحت درمان افسردگی قرار دارند هم از مصرف ایزوترتیتوئین منع نمی شوند. زیرا؛ دیده شده وقتی آکنه مقاوم به درمان و شدید آنها بهبود می یابد و ظاهر بهتری پیدا می نمایند، از افسردگی شان کاسته می گردد.

درمان با لیزر

در سال های اخیر لیزر در درمان های پوست و مو بسیار مورد استفاده نهاده شده است. درمان های با لیزر درمان های موثری هستند، ولی در حال حاضر نمی توانند جای درمان های کلاسیک آکنه و داروها را بگیرند. به همین جهت این نوع درمان به اسم مکملی در کنار درمان های دارویی و کلاسیک آکنه قرار می گیرد.

درمان اسکارها (جای جوش ها)

بسیاری از مبتلایان به آکنه که بهبود یافته اند، با مشکل جدیدی روبه رو می شوند و آن جای جوش هاست که اغلب به شکل فرورفتگی هایی روی صورت دیده می گردد. لیزر در درمان این ضایعات به یاری می آید و با وجود انواع روش های جراحی با لیزر می توان این اسکارها را ترمیم کرد. البته ممکن است جراحی، با لیزر نتواند تمامی ضایعات را از بین ببرد. به طور کلی درمان آکنه یک فرایند طولانی و سخت است که به صبر و حوصله فراوان نیاز دارد. تمامی داروها و روش های گفته شده برای آغاز تاثیر به دو یا سه ماه وقت نیاز دارند و اگر خواستار درمان پیروزیت آمیز جوش های صورت یا بدن تان هستید، باید بسیار شکیبا باشید. پیش از این که حوصله تان سر برود و از یک روش درمانی ناامید شوید و سراغ درمان دیگری بروید، صبرکنید و فرصت دهید تا آثار درمانی ظاهر گردد.

منبع:نشریه ی جهانی سلامت، شماره ی 53.

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8680

به "مزاحمان کوچک پوست شما ...(2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزاحمان کوچک پوست شما ...(2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید