بازسازی نقاط اضطراری بازار تاریخی اراک در سال 1400

به گزارش مجله هاستفا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بازسازی نقاط اضطراری بازار تاریخی اراک اولویت اداره کل استان در سال 1400 است.

بازسازی نقاط اضطراری بازار تاریخی اراک در سال 1400

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان روز 27 اسفند 99 در مورد شرایط بازار تاریخی اراک و فرایند بازسازیی این مجموعه تاریخی، اظهار کرد: این مجموعه در دوره فتحعلی شاه قاجار بنا شده و به لحاظ ویژگی های معماری یکی از بازارهای مطرح کشور محسوب می گردد.

او با اشاره به این که این مجموعه از یک راسته اصلی و فرعی تشکیل شده که به ترتیب در جهت شمالی جنوبی و شرقی غربی امتداد دارد، مطرح نمود: در این مجموعه تعداد 20 سرا و تیمچه واقع شده است که به لحاظ فرم و پلان کاملا از یکدیگر متمایز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی سلطان آباد دانست و اضافه نمود: بافت تاریخی سلطان آباد(اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی محسوب می گردد که دو خیابان اصلی در اراف مجموعه بافت در جهت شمالی جنوبی قرار گرفته و هفت گذر فرعی در جهت شرقی غربی آن را قطع می نمایند.

او با اشاره به تهیه طرح جامع بازسازی و احیای بازار که توسط مشاور در حال تدوین نهایی است و ملاکی برای بازسازی بازار خواهد بود، اعلام کرد: تا به امروز بعضی از سراها نظیر سرای مسگرها، حاج باشی، بخشی از سرای آقایی، سرای نوذری، سرای اکبریان، بخشی از سرای نو و دیگر سراها و همچنین کل بام راسته بازار با اندود کاه گل بازسازی شده و بعضی از طاق های آسیب دیده مورد بازسازی قرار گرفته است.

مرزبان ادامه داد: بام بازار در سال 97 مورد بازسازی اضطراری قرار گرفته و به طور کلی در شرایط نسبتا مناسبی واقع شده است. لیکن با توجه به لزوم بازسازی مستمر این بنای تاریخی، بازسازی اساسی مجموعه در دستور کار واقع شده است.

او گفت: در سال 1400 اجرای طرح بازسازی بازار با مشارکت سایر دستگاه هایی نظیر شهرداری و اداره کل اوقاف و همچنین کسبه انجام می گردد و ادامه بازسازی های اضطراری نقاط خطرآفرین نیز در دستور کار خواهد گرفت.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6840

به "بازسازی نقاط اضطراری بازار تاریخی اراک در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی نقاط اضطراری بازار تاریخی اراک در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید