مایه زدن ماست با پنیر ، طرز تهیه ماست سفت خوشمزه با پنیر

به گزارش مجله هاستفا، آیا تا حالا مایه زدن ماست با پنیر را امتحان نموده اید؟ ممکن است فکر کنید فقط می توانید ماست را با سرکه، مایه ماست و درست کنید ولی اگر همه این ها را در دسترس ندارید ولی دلتان می خواهد خودتان درست کنید، می توانید از پنیر یاری بگیرید. در این مقاله از در به مایه زدن ماست با پنیر، درست کردن ماست با پنیر و فوت و فن های تهیه آن می پردازیم.

مایه زدن ماست با پنیر ، طرز تهیه ماست سفت خوشمزه با پنیر

مایه زدن ماست با پنیر چه مزایایی دارد؟

در صورتی که برای مایه زدن ماست از پنیر بهره ببرید، ماست هم خوش طعم تر می گردد و هم بافت سفت تری پیدا می نماید. علاوه بر این، به خاطر این که پنیر دارای لاکتیک است، ماستی که با پنیر درست می گردد، ترش نخواهد شد. بعلاوه احتمال کپک زدن ماست یا خراب شدن زود هنگام آن، بسیار پایین است.

مایه زدن ماست با پنیر

زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

زمان آماده سازی ماست: 5 تا 6 ساعت

مواد لازم برای ماست با مایه پنیر

شیر: 4 لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر: 1 قاشق غذاخوری

مراحل مایه زدن ماست با پنیر

برای درست کردن ماست با پنیر یا مایه زدن ماست با پنیر، فقط به شیر و پنیر احتیاج دارید. لازم نیست در این روش از ماست به عنوان مایه ماست بهره ببرید. در این روش ماست شما سفت می گردد و به خوبی می بندد، البته باید اصول بستن ماست و مایه زدن ماست با پنیر را به خوبی رعایت کنید. در ادامه می توانید روش مایه زدن ماست با پنیر را یاد بگیرید.

مرحله اول: شیر را آماده کنید

برای مایه زدن ماست با پنیر، کافی است شیر را در یک قابلمه روی حرارت میانه بجوشانید. اگر می خواهید ماست شما غلیظ تر باشد از شیرهای سنتی یا محلی یا از شیر پر چرب بهره ببرید. اجازه دهید شیر داغ گردد و از کناره های قابلمه آغاز به حباب زدن کند.

سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا شیر سر نرود. برای خرید انواع از جمله شیر پرچرب می توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنید.

مرحله دوم: پنیر را آماده کنید

اندازهی از شیر را بردارید، به اندازه نصف لیوان کافی است. در یک کاسه یا لیوان بریزید. اجازه دهید شیر از دما بیفتد به دمای بدن برسد. دمای مناسب برای مایه زدن شیر، حدود 40 درجه سانتی گراد است. وقتی دمای شیر متعادل شد، پنیر را با چنگال له کنید و در لیوان بریزید.

شیر و پنیر را هم بزنید تا پنیر در شیر حل گردد. انواع را می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، تلفنی یا حضوری بخرید.

مرحله سوم: مایه پنیر را به شیر اضافه کنید

وقتی کل شیر به دمای بدن رسید (نه بیشتر، نه کمتر)، شیر را در یک سطل یا ظرفی که می خواهید ماست را در آن درست کنید بریزید و در جایی که عبور و مرور در آنجا وجود ندارد یا احتمال تکان خوردن و حرکت نیست، بگذارید. سپس مایه پنیر و شیر را در آن بریزید و کمی هم بزنید تا مایه در شیر حل گردد.

مرحله چهارم: روی ظرف را بپوشانید

روی ظرف حاوی شیر و مایه پنیر، یک بشقاب که در پارچه پیچیده شده یا یک دمکنی بگذارید. استفاده از دمکنی یا پارچه باعث می گردد قطره های تقطیر شده، دوباره داخل شیر نریزد و از شل شدن آن جلوگیری می نماید. دور تا دور ظرف را هم یک پارچه ضخیم یا حوله بپیچید تا گرمای آن از خارج نگردد.

مرحله پنجم: ماست مایه زده با پنیر را سرو کنید

ظرف را بدون این که تکان دهید، به مدت 5 تا 6 ساعت در دمای محیط قرار دهید و بعد که ماست خودش را گرفت، ظرف را بدون هم زدن محتویات آن، به یخچال منتقل کنید. پارچه دور ظرف و درپوش یا دمکنی روی ظرف را هم بردارید. اجازه دهید ماست سرد گردد تا اندازه سفتی آن افزایش پیدا کند. سپس پنیر را سرو و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: خواص انواع ماست و ارزش غذایی آن

نکات و اصول مایه زنی ماست با پنیر

از چه شیری برای مایه زدن ماست با پنیر استفاده کنیم؟

در کل فرقی نمی نماید که مایه ماست را پنیر انتخاب کنید یا ماست یا نشاسته، موضوع مهم این است که در انتخاب شیر خام برای مایه زدن مواردی از قبیل تمیز بودن شیر، تازگى شیر، طبیعى بودن حالت شیر و عارى بودن شیر از وجود آنتى بیوتیک ها، رعایت گردد تا ماستی که به دست می آید دارای کیفیت بالا، عطر و طعم و مزه مناسب باشد.

اگر می خواهید ماست غلیظ و سفت تری داشته باشید، بهتر است از شیرهای با چربی بیشتر بهره ببرید یا پنیری را که برای مایه زدن استفاده می کنید، از انواع پنیر های خامه یا پرچربی باشد.

از چه پنیری برای مایه ماست استفاده کنیم؟

برای مایه زدن ماست با پنیر، می توانید از پنیر های طعم دار نشده و ساده بهره ببرید. پنیر لاکتیکی، پنیر محلی و پنیر خامه ای را می توانید به عنوان مایه ماست انتخاب کنید. البته در هنگام افزودن مایه به شیر، پنیر را مستقیما داخل ظرف شیر نیندازید.

ابتدا پنیر را با اندازه کمی شیر با دمای مایه زنی حل کنید و بعد این محلول را به کل شیر بیفزایید. از قلم نیاندازید که هر چه نمک پنیر کمتر باشد، ماست به دست آماده هم شیرین تر خواهد شد.

چه زمانی مایه زدن ماست را انجام دهیم؟

برای مایه زنی ماست با پنیر، باید شیر در دمای متعادل مایه زنی باشد. این دما معمولا بین 40 تا 45 درجه سانتی گراد است. می توانید انگشت تمیز خود را در شیر فرو ببرید، اگر شیر ولرم بود و دست را نمی سوزاند یا زیادی سرد نبود، مایه پنیری را اضافه کنید. در غیر این صورت می توانید از دماسنج بهره ببرید.

برای مایه زنی شیر چقدر آن را بجوشانیم؟

دمای حرارت دادن شیر برای درست کردن ماست با مایه پنیر، باید 90 درجه سانتی گراد باشد. اگر شیر در این دما به مدت 5 دقیقه بجوشد، کافی است. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شیر به دمای مایه زنی برسد.

نسبت شیر و مایه پنیر باید چقدر باشد؟

اگر می خواهید مایه زدن ماست با پنیر را انجام دهید، باید به ازای هر یک لیتر شیر، 1 قاشق پنیر اضافه کنید. برای حل شدن بهتر پنیر، آن را با کمی شیر حل کنید. اگر 2 لیتر شیر دارید، باید از 2 قاشق پنیر بهره ببرید.

اگر پنیر را بیشتر در نظر بگیرید، ماست علاوه بر ترش شدن، رقیق و شل هم می گردد. مراقب باشید پنیری را که به عنوان مایه برای ماست استفاده می کنید، سالم بوده و کیفیت بالایی داشته باشد.

چرا ماست با مایه پنیر ترش می گردد؟

اگر مایه زنی ماست با پنیر را انجام دادید ولی در نهایت ماست به دست آمده طعم ترش داشت، احتمالا به این علت است که زمان اضافه کردن مایه به شیر یعنی دمای مایه زنی، بالا بوده است. مایه زنی در دمای بالا سرعت بستن ماست را زیادتر می نماید ولی در عوض ماست به دست آمده ترش می گردد.

حتی بهتر است از مایه ماست ترش برای درست کردن ماست استفاده نکنید و با آن پنیر درست کنید. چون در هر صورت احتمال ترش شدن ماست بالا می رود.

بیشتر بخوانید: انواع طرز تهیه پنیر لیقوان با ماست، سرکه و مایه پنیر

سوالات متداول

بعد از اینکه ماست آماده شد، چقدر آن را در یخچال نگه داریم؟

نگهداری کردن ماست در یخچال بعد از آماده شدن مرحله بسیار مهمی است. این مرحله باعث جلوگیری از آب انداختن ماست می گردد و به سفت شدن و انعقاد آن یاری می نماید. حداقل برای مدت 24 ساعت، ماست را بعد از آماده شدن در یخچال نگه دارید تا برای مدت طولانی تری ماندگاری داشته باشد.

چرا ماست با مایه پنیر نمی بندد؟

اگر اصول درست مایه زدن ماست با پنیر را انجام دهید، با این مشکل روبرو نمی شوید. یکی از مهم ترین دلایل نبستن ماست، داغ بودن شیر در هنگام اضافه کردن پنیر است. بعلاوه باید اطراف و روی ظرف را کاملا بپوشانید و گرم نگه دارید تا ماست کاملا سفت گردد و ببندد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12089

به "مایه زدن ماست با پنیر ، طرز تهیه ماست سفت خوشمزه با پنیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایه زدن ماست با پنیر ، طرز تهیه ماست سفت خوشمزه با پنیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید