طرح های مطالعاتی خریدار ندارد

به گزارش مجله هاستفا، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات زیادی در حوزه های مختلف معماری و شهرسازی انجام شده است...

طرح های مطالعاتی خریدار ندارد

در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات زیادی در حوزه های مختلف معماری و شهرسازی اجرا شده است. از جمله مطالعات گسترده در حوزه مدیریت شهری آب و دیگر حوزه های شهری، اما تأثیری را که دانشگاه باید روی شهر داشته باشد در عمل مشاهده نمی کنیم.

در همه شهرهای دنیا به ویژه در اروپا، در شهرهایی که دانشکده های معماری و شهرسازی وجود دارد به راحتی می توان تأثیر دانشگاه بر ساختار معماری شهری را دید. اما در تهران با وجود دانشکده های متعدد در این رشته، تأثیر حضور این مراکز علمی را در شهر نمی بینیم. درواقع حضور دانشگاه در شهر تهران تأثیری بر فرایند توسعه شهری نداشته است. ارزیابی دقیقی از تأثیرگذاری طرح های مطالعاتی در پروژه های شهری ندارم اما به نظر می رسد ارتباط درستی بین حوزه اجرا، پژوهش و عمل وجود ندارد. در حوزه شهرسازی مثل بسیاری از دیگر حوزه ها فاصله زیادی بین بخش های مطالعاتی و اجرایی وجود دارد. مطالعاتی در این حوزه اجرا شده و می شود که در عمل در مدیریت شهری خریداری ندارد.

درواقع، تفاوت در دیدگاه هاست که این فاصله را ایجاد می کند. از طرفی نیازسنجی درستی از سوی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی انجام نمی شود تا مطالعات اجرا شده طبق پروژه های در دست اقدام پیش برود. باید تعریف تازه ای در زمینه مهندسی آنچه در پروژه انجام می شود ارائه دهیم و در این میان، ارزش پیوست های مطالعاتی و جایگاه آن را معین کنیم. معمولاً روش توسعه شهر تهران بر این اساس بوده که ابتدا پروژه ای، تعریف و بعد مطالعات روی چگونگی انجام آن آغاز می شود. البته ممکن است چنین پروژه هایی وجود داشته و من از آن بی اطلاع باشم؛ اما راه درست این است که برای نیازهایی که در شهر وجود دارد ابتدا مطالعات لازم انجام شود و بعد از پژوهش و مطالعه به جزییات اجرای آن بپردازیم.

البته مثال هایی خلاف این موضوع در تهران کم رخ نداده اند. مثل تعدادی از پیاده راه سازی هایی که در شهر تهران انجام شد و به دلایل مختلف طرح های ناموفقی بودند. اجرای این طرح ها علاوه بر صرف هزینه و زمان از طرف مدیریت شهری هزینه زیادی را هم برای ذی نفعان و شهفرایندان تراشید تنها به این دلیل که مطالعات لازم برای این طرح ها انجام نشده بود. برای مثال جانمایی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده بود. گاهی شاهد هستیم پروژه هایی که در شهر اجرا می شود به دلیل نداشتن پشتوانه مطالعاتی صدمه زیادی به بافت شهری و زندگی شهفرایندی زده است.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

*استاد دانشگاه در رشته معماری و شهرسازی

و معاون اسبق معماری و شهرسازی شهردار تهران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2384

به "طرح های مطالعاتی خریدار ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های مطالعاتی خریدار ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید