سرطان معده، سرطانی بدون درد

به گزارش مجله هاستفا، طبق نتیجه ی آمار آنالیز شده به فاصله ی دو دهه در مرکز پزشکی لقمان حکیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرطان معده، شایع ترین سرطان در بین بیمارانی است که به دلیل ابتلا به سرطان تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. بدون در نظر گرفتن سرطان های پوستی، سرطان های مری و روده ی بزرگ هم با اختلاف کمی در رده های بعدی قرار دارند.

سرطان معده، سرطانی بدون درد

سرطان معده، سرطانی بدون درد

معده همان عضوی است که در عرض بیست و چهار ساعت هر چه خوردنی باشد (مثل انواع غذاها را با رغبت و انواع داروها را بدون رغبت) در خود جای می دهد و ذخیره می سازد و پس از هضم اولیه اندازه کمی از آن را جذب و بیشتر آن را به مرور به داخل روده دوازده تخلیه می نماید. این معده ی ماست که با انواع غذاهای ناسالم، تند، ترشی، شور، پیش ساخته، نپخته، دودی، سرخ شده ، نفاخ، پرچرب، گازدار، کنسروی، کهنه، سرد و گرم، پرحجم و پرخور روبرو می گردد و در واقع باید با همه ی این ها مقابله کند! معده هم چنین باید با فاکتورهای سخت تری مثل استرس روز، زمینه های ارثی و ژنتیکی (سرطان) و رشد میکروب های اختصاصی معده (هلیکوباکتری)، عدم یا کمبود ترشح اسید معده هم دست و پنجه نرم کند.

بیماری سرطان معده

طبق نتیجه ی آمار آنالیز شده به فاصله ی دو دهه در مرکز پزشکی لقمان حکیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرطان معده، شایع ترین سرطان در بین بیمارانی است که به دلیل ابتلا به سرطان تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. بدون در نظر گرفتن سرطان های پوستی، سرطان های مری و روده ی بزرگ هم با اختلاف کمی در رده های بعدی قرار دارند.

سرطان معده بیشتر در چه افرادی و در چه سنی بروز پیدا می نماید؟

در خانم ها سرطان پستان بعد از سرطان معده شایع می باشد. در گذشته سرطان معده در کشورهای غربی جزو سرطان های شایع بوده، ولی در سه تا چهار دهه ی اخیر بخصوص در آمریکا این سرطان کاهش محسوسی پیدا نموده است.

نکته مهم

سرطان معده، بیشتر در افراد بالای پنجاه سال شایع است. ولی در کشور ما این سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال هم دیده می گردد.

علایم بیماری سرطان معده کدامند؟

بی اشتهایی، کاهش تمایل به خوردن غذاهای گوشتی، کم خونی و از همه مهم تر کاهش وزن محسوس و ناخواسته (یعنی بیماری که قبلاً حتی اضافه وزن داشته بدون گرفتن رژیم غذایی و هیچ دردی، وزنش کاهش می یابد) از علایم سرطان معده هستند.

در برخی از سرطان ها مانند لنفوم معده سیری زودرس وجود دارد، یعنی فرد پس از خوردن چند قاشق غذا سیر می گردد. اهمیت این موضوع در کاهش وزن ناخواسته بدون درد اولیه است، یعنی بیمار کاهش وزن دارد، ولی درد معده ندارد و این همان چیزی است که باعث می گردد خیلی از بیماران مبتلا به سرطان معده به خاطر نداشتن درد به پزشک مراجعه نکنند و متوجه بیماری خود نشوند، چون در فرهنگ ما عدم داشتن درد به معنای مهم نبودن بیماری است! که این تفکری کاملا اشتباه است.

ظهور درد همراه با کاهش وزن در سرطان معده، معمولا با پیشرفت تومور به خارج معده است و متأسفانه در این دسته از بیماران اگر عمل جراحی صورت گیرد شانس زنده ماندن طولانی مدت پس از عمل برای فرد خیلی کم می گردد. در هر حال با ظهور علایم نامبرده، یعنی کم اشتهایی و کاهش وزن ناخواسته بیمار هر چه زودتر باید به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کند.

تشخیص این سرطان چگونه است؟

در تشخیص سرطان معده، اندوسکوپی یا نمونه برداری جزو مهم ترین معاینات است و انجام سایر معاینات پاراکلینیکی هم ضرورت دارد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 115

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8790

به "سرطان معده، سرطانی بدون درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان معده، سرطانی بدون درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید