روزانه 400 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند

به گزارش مجله هاستفا، یک متخصص مغز و اعصاب گفت: روزانه 400 نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می شوند و بنا بر آخرین آمار سالانه 150 تا 160 هزار نفر در ایران دچار این عارضه می شوند که 15 درصد آن منجر به مرگ می گردد.

روزانه 400 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا عزیزی، متخصص مغز و اعصاب و مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی با اعلام این مطلب اضافه نمود: حدود 30 درصد از افرادی که در کشورمان دچار سکته مغزی می شوند زیر 50 سال سن دارند. میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران 50 سال است و این رقم 10 سال کمتر از میانگین جهانی است و کاهش چشمگیر سن آغاز سکته مغزی در کشور هشداردهنده است.

به گفته وی، اگر درمان سکته حاد مغزی در 4 ساعت اولیه صورت گیرد، 30 درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل خواهند یافت و از این رو راه اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته های مغزی، اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: سکته مغزی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر و دومین دلیل ابتلا به ناتوانی های مغزی در ایران محسوب می گردد.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در خصوص سکته مغزی گذرا گفت: در سکته مغزی گذرا، توقف خون رسانی به مغز به صورت گذرا ایجاد می گردد و فرد علایم سکته مغزی را در کمتر از 24 ساعت تجربه می نماید و به عنوان مثال علایمی مانند گزگز، مور مورشدن یا کرختی در صورت و دست و پا و حالت ضعف و فلجی را در دست و پا احساس می نماید. معمولاً بیمار دچار اختلال های گفتاری و بینایی مانند تاری دید می گردد که این علایم معمولا برای چند ساعت ادامه دارد و خود به خود هم خوب می گردد.

به گفته وی، بسیاری از افراد مسن احساس می نمایند که دچار کاهش دید شده اند و معمولا آن را به حساب ضعف جسمی می گذارند، در حالی که این علایم سکته های مغزی گذرا است و افرادی که این علایم را داشته باشند، بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند. از این رو افراد مسن بهتر است با دیدن این علایم به پزشک مراجعه نمایند که اگر تعیین شد شخص سکته مغزی گذرا داشته است، آنالیز های لازم بر روی او انجام گردد.

وی اضافه نمود: در خیلی از موارد بیماری های قلبی و عروقی هم عامل سکته های مغزی است. بیماران قلبی- عروقی باید تحت درمان قرار بگیرند و در صورتی که مشکل لخته خون را دارند، حتما از داروهای تجویز شده استفاده نمایند، زیرا احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد.

مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا نوار مغزی نشان می دهد که فرد دچار سکته مغزی گذرا شده است یا نه، یادآوری می نماید: معمولاً علایم نشان دهنده سکته مغزی در نوار مغزی دیده نمی گردد، اما در ام. آر. آی قابل تشخیص است و اگر تعیین گردد که بخشی از مغز دچار آسیب شده است، دیگر به آن سکته مغزی گذرا نمی گویند، بلکه سکته کامل محسوب می گردد.

وی با بیان این مطلب که آزمایش ها و اکوی قلب به تشخیص سکته مغزی یاری می نماید، اضافه نمود: در 80 درصد موارد علت سکته مغزی نرسیدن خون به مغز است و یکی از دلایل شایع نرسیدن خون به مغز نیز بیماری های قلبی عروقی است. به همین دلیل آنالیز های قلبی و عروقی بر روی بیمارانی که دچار سکته مغزی می شوند، انجام می گردد. شایع ترین نوع بیماری های قلبی ـ عروقی ـ آریتمی قلبی (نامنظم بودن ضربان قلب، است) که باعث ایجاد لخته خون در قلب می گردد و لخته هم ممکن است به وسیله عروق گردن به مغز برسد و باعث آمبولی و در نهایت سکته مغزی گردد.

  • زمان طلایی برای نجات بیماران سکته مغزی

عزیزی در خصوص زمان طلایی رساندن بیمار به بیمارستان گفت: برای مداوای افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، زمان طلایی وجود دارد که متاسفانه در سیستم بهداشتی کشور ما عدم هماهنگی سیستم درمان و اورژانس و ناآگاهی مردم باعث می گردد که این بیماران دیرهنگام به بیمارستان برسند و از این رو زمان طلایی را از دست می دهند.

به گفته او، معمولاً زمان طلایی رساندن بیماری که دچار سکته مغزی شده به بیمارستان، بین 3 تا 4.5 ساعت اولیه است که پزشک می تواند بیمارانی را که دچار سکته ایسکمیک هستند، با داروی TPA درمان کند. این دارو می تواند لخته را از میان ببرد.

امکان استفاده از این دارو فقط بین 3 تا 4.5 ساعت اولیه است، بنابراین خیلی مهم است که بیمار سکته مغزی بلافاصله به مرکز درمانی انتقال پیدا کند. با درمان سکته مغزی در زمان طلایی بسیاری از مسائل جسمی، حرکتی و ذهنی بیماران رفع می گردد و طول عمر بیماران سکته ای افزایش پیدا می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1081

به "روزانه 400 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه 400 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید