رادیو بین المللی چین آنالیز کرد؛ رابطه اعتیاد آمریکا به تحریم های یکجانبه با تشدید انزوای دیپلماتیک

به گزارش مجله هاستفا، کاربرد چماق نه تنها به نفع ایالات متحده نبوده، بلکه باعث انزوای بیشتر آن در جامعه بین المللی شده و قدرت نرم آن را بیش از پیش تضعیف نموده است.

رادیو بین المللی چین آنالیز کرد؛ رابطه اعتیاد آمریکا به تحریم های یکجانبه با تشدید انزوای دیپلماتیک

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلستان و اتحادیه اروپا اخیراً نشست کمیته مشترک برجام را در وین برگزار کردند. رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین در این نشست شرکت کرد. طرف های مربوطه در این جلسه پیغام روشنی برای حفظ برجام و صندلی شورای امنیت ارسال کردند.

نشست مزبور در حالی برگزار گشت که آمریکا بطور یک جانبه در شورای امنیت علیه ایران اقدام نموده است. عملکرد زشت اخیر ایالات متحده که مدتهاست از برجام خارج شده، مورد مخالفت عمومی اعضای شورای امنیت و جامعه دنیای قرار گرفته است.

می توان گفت ایالات متحده که به تحریم های یک جانبه و وحشیانه اعتیاد دارد، با متحدان خود نیز فاصله گرفته و به یک عضو منزوی در جامعه دنیای تبدیل شده است.

علاوه بر این، در تاریخ 31 آگوست (10 شهریور) ایالات متحده در شورای امنیت با تنها رای مخالف، قطعنامه ای درباره سرنوشت شبه نظامیان خارجی بازداشت شده در سوریه و عراق را وتو کرد، این اقدام نیز تشدید بیشتر انزوای دیپلماتیک ایالات متحده را برجسته کرد.

بر اساس گزارش ها، به استثنای رای مخالف ایالات متحده، 14 عضو دیگر شورای امنیت همگی از قطعنامه فوق که توسط اندونزی ارائه شده بود، حمایت کردند. اما استفاده آمریکا از حق وتوی خود در مقابل بقیه اعضای جامعه دنیای، تشدید اختلافات بین ایالات متحده و متحدان اروپایی آن را هم نشان داد.

در سال های اخیر، به دلیل شعار اول آمریکا و یک جانبه گرایی سیاستمداران کاخ سفید، دیپلماسی امروز ایالات متحده به دیپلماسی زور، دیپلماسی تحریم، دیپلماسی دروغ و دیپلماسی فرافکنی تبدیل شده است و به همین دلیل همه طرف های واشنگتن اعم از دشمن، رقیب یا همپیمان ممکن است هدف تحریم ها و سیاهنمایی ایالات متحده واقع شوند.

می توان گفت اخیرا دولت آمریکا با چماق تحریم به اهداف مختلفی حمله نموده است: در تاریخ 28 آگوست، وزارت دفاع آمریکا 11 شرکت چینی از جمله گروه ساخت و ساز راه و ترابری چین را به دلیل مشارکت در ساخت و ساز تاسیسات در جزایر و صخره های دریای جنوبی چین در لیست تحریم ها قرار داد؛ در 27 آگوست ایالات متحده پنج موسسه تحقیقاتی روسیه از جمله یک موسسه در حال فراوری واکسن ویروس کرونا را در فهرست تحریم به ثبت رساند و 15 ژوئیه خاطرنشان کرد که همه طرف های شرکت نماینده در پروژه های Nord Stream 2 و TurkStream را تحریم خواهد نمود.

بر اساس آمارها، دولت آمریکا طی دو سال گذشته بیش از 3200 مورد تحریم علیه شرکت ها و اشخاص خارجی وضع نموده است.

علاوه بر تشدید پیوسته تحریم ها علیه کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که آنها را دارای رویکردی علیه خود می داند، آمریکا اهرم عظیم تحریم های مالی را علیه متحدان خود هم به کار گرفته است که عبارتند از حفظ تعرفه 15 درصدی برای هواپیماهای غیر نظامی ایرباس، افزایش 10 درصدی تعرفه بر صادرات آلومینیوم کانادا به ایالات متحده، بلوکه کردن دارایی دو شرکت امارات متحده عربی به دلیل حمایت از هواپیمایی ماهان ایران و غیره ...

روزنامه منظره چاپ روسیه با اشاره به این رویکرد کاخ سفید در تحلیلی نوشت ایالات متحده به تحریم ها اعتیاد دارد، آنها اگر یک روز تحریم یا محدودیت علیه دیگران اعلام ننمایند، نمی توانند زندگی نمایند.

در سالهای گذشته دیپلماسی آمریکا از رویکرد چماق و هویج پیروی نموده است. از نظر دولت فعلی ایالات متحده سود بردن دیگران به معنای ضرر آمریکاست و دادن هویج به کشورهای دیگر به معنای آسیب رساندن به ایالات متحده است، به عبارت دیگر فقط تکان دادن چماق منافع ملموس را به همراه خواهد داشت.

با این حال، سوءاستفاده از مدیریت درازدستانه و کاربرد چماق نه تنها به نفع ایالات متحده نبوده، بلکه باعث انزوای بیشتر آن در جامعه بین المللی شده و قدرت نرم آن را بیش از پیش تضعیف نموده است.

اکنون ایالات متحده به عظیمترین تخریب نماینده نظم فعلی نظام بین الملل تبدیل شده است و این نه تنها به ضرر آمریکاست بلکه تهدیدی برای کل دنیا هم محسوب می گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5030

به "رادیو بین المللی چین آنالیز کرد؛ رابطه اعتیاد آمریکا به تحریم های یکجانبه با تشدید انزوای دیپلماتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رادیو بین المللی چین آنالیز کرد؛ رابطه اعتیاد آمریکا به تحریم های یکجانبه با تشدید انزوای دیپلماتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید