در درق سالی 40 تن سمنو می پزند!

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران : در ایران شهری هست به نام درق از توابع گرمه خراسان شمالی که در همه ایام سال دیگ سمنو به بار است و پخت این خوراک خوشمزه یکی از مشاغل خانگی محسوب می شود.

در درق سالی 40 تن سمنو می پزند!

سمنو نوعی حلواست که به شیوه خاصی طبخ شده و برای ایرانی ها خوراکی آیینی محسوب می شود.خوراکی که در بیشتر نقاط کشور به عنوان نماد شیرینی در سفره هفت سین گذاشته شده یا در برخی شهرها به عنوان نذری به نام مبارک حضرت زهرا(س) پخته می شود.

با این حال در ایران شهری هست به نام درق از توابع گرمه خراسان شمالی که در همه ایام سال دیگ سمنو به بار است و پخت این خوراک خوشمزه یکی از مشاغل خانگی محسوب می شود.نحوه پخت این ماده غذایی که موجب می شود تا بیش از دو سال ماندگاری داشته باشد موجب شده تا سمنوی درق از شهرتی خاص برخوردار باشد.

سالانه حدود 40 تن سمنو در این شهر طبخ و فروخته شود.شهر درق مهمترین قطب تولید سمنو در کشور است و به همین خاطر کارگاه های بزرگ و کارگاه های خانگی در این منطقه ایجاد شده است.

طبق گزارش ها 203 کارگاه تولیدی سمنو در درق وجود دارد که از این تعداد، 200 کارگاه خانگی است و 3 کارگاه نیز بزرگ که هر روز حدود 6 دیگ بارگزاری می کنند.ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان از جمله کشورهایی است که محصول سمنوی درق به آن ها صادر می شود و اندازه قابل توجهی نیز به جزیره کیش ارسال می شود.سمنویی که به خارج کشور صادر می شود، با غلظت بالایی در اندازه شکلات طبخ می شود تا در مدت 20 روز فاسد نشود.

با این وجود یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر این واحدهای تولیدی با آن روبرو هستند موضوع آرد است که آن ها باید با قیمت آزاد آن را تهیه کنند.در واقع قیمت هر کیسه آرد آزاد 670 هزار تومان است و آن ها باید هر کیلوگرم را با قیمت 15 هزار تومان به فروش برسانند که صرفه مالی برای آن ها ندارد.

حال آنکه اگر تولیدکنندگان این منطقه اقدام به افزایش قیمت سمنوی تولیدی کنند نیز مشتری های آن ها این محصول را خریداری نمی کنند که باید برای این معضل چاره ای اندیشید.شهر درق قطب تولید سمنو در کشور است و سمنوی این شهر به دلیل به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی، زبانزد خاص و عام است.

به کاربردن شیوه های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.در پختن سمنو از شیرهٔ جوانه گندم و آرد سبوس دار استفاده می شود که به هنگام پخت آن، دیگ های بزرگی بر روی آتش قرار داده می شود که بوی خوش دودی که از چوب بلوط و گردو فضا را پر کرده، خود به تنهایی می تواند به برگزاری این مراسم جذابیت بخشد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 11201

به "در درق سالی 40 تن سمنو می پزند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در درق سالی 40 تن سمنو می پزند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید