دروازه آلکالا، ورودی باشکوه شهر مادرید، عکس

به گزارش مجله هاستفا، خیابان آلکالا (Alcala) یکی از خیابان های اصلی شهر مادرید به شمار می رود. این خیابان از دروازه خورشید (puerta del sol)، نقطه تمرکز و یکی از میدان های اصلی شهر شروع شده تا 6 کیلومتر به سمت شمال شرق امتداد یافته و در نهایت به میدان استقلال (Independencia) و دروازه آلکالا (Puerta de Alcalá) می رسد که در سال 1599 برای خوشامدگویی به دونیا مارگاریتا (doña Margarita) همسر شاه فیلیپ سوم ساخته شده و در سال 1778 مورد بازسازی نهاده شد.

دروازه آلکالا، ورودی باشکوه شهر مادرید، عکس

زمانی که کارلوس سوم به اسپانیا آمد، در 9 دسامبر سال 1759 با شکوه خاصی وارد مادرید شد. وی از دروازه شهر بسیار ناراضی بود و اعتقاد داشت که اصلاً متناسب با حضور مهم یک چهره سلطنتی نیست. او درخواست دروازه ای بسیار مجلل تر را کرد و از معماران دعوت شد تا طرح های پیشنهادی خود را ارائه نمایند. علیرغم آن که معماران برجسته زیادی در این رقابت شرکت داشتند اما در نهایت طرح یک معمار ایتالیایی به نام فرانسیسکو ساباتینی (Francisco Sabatini) مورد قبول واقع شد. در سال 1764 دروازه آلکالای سابق تخریب شد و کار بر روی دروازه جدید شروع گشت. دروازه بعدی در سال 1769 به سرانجام رسید ولی رونمایی رسمی از آن در سال 1778 صورت گرفت.

در این دروازه نئو کلاسیکی 19.5 متری ساخته شده از جنس گرانیت، سه طاق نیم دایره و دو گذرگاه مستطیلی در کناره ها وجود دارد. برای تزئین نمای آن از تندیس های هنرمندانی چون فرانسیسکو گوتیِرز (Francisco Gutiérrez) و روبرتو میچل (Roberto Michel) استفاده شد و در بالای هر طاق نیز سر یک شیر سنگی به چشم می خورد. بخش بیرون زده مرکزی دروازه، پلاکی دارد که تاریخ رونمایی رسمی از آن توسط شاه کارلوس سوم را گرامی می دارد. چهار کودکی که بالای این دروازه دیده می شوند نمادی از عدالت، اعتدال، شهامت و ملاحظه کاری هستند.

خیابان سه بوندای و عظیم آلکالا شامل ادارات دولتی و بانک ها بوده و همچنین آموزشگاه هنر و موسیقی سن فرناندو نیز در آن قرار گرفته است. در انتهای غربی خیابان و به ویژه در حوالی دروازه خورشید، مغازه ها و دیپارتمنت استورهای متعددی را پیدا می کنید.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به دروازه آلکالا، ایستگاه رتیرو (Retiro) بوده و همچنین پارک بوئن رتیرو در فاصله اندکی از آن قرار گرفته است. ایستگاه بانکو د اسپانیا (Banco de España) اندکی دورتر در سمت غربی و درست بعد از آبنمای سیبلس (Cibeles) واقع شده است. با توجه به موقعیت مرکزی این خیابان و نزدیک بودنش به موزه های عظیم، پارک ها و خیابان های اصلی چون کاستیانا (Castellana) و گران ویا (Gran Via) یکی از مقاصد گردشی مهم شهر مادرید به شمار می رود.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7611

به "دروازه آلکالا، ورودی باشکوه شهر مادرید، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "دروازه آلکالا، ورودی باشکوه شهر مادرید، عکس" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه آلکالا، ورودی باشکوه شهر مادرید، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید