خواناسازی ارگ تاریخی بلقیس اسفراین سرانجام یافت

به گزارش مجله هاستفا، مدیر پایگاه ملی مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین روز سهشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین برنامه های پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس از محل اعتبارات سال مالی 1397، فعالیت بازسازیی و حفاظتی در آب شستگی های داخلی ارگ، برج و باروی جبهه شرقی ارگ و شارستان(دروازه نیشابور) بود که با نام طرح خواناسازی، اصلاح و بازسازی آب شستگی بناهای داخل ارگ و بازسازی برج و باروی ارگ ضلع شرقی مجموعه انجام می شود.

خواناسازی ارگ تاریخی بلقیس اسفراین سرانجام یافت

علیرضا نجفی افزود: انجام این عملیات بازسازیی با اعتبار 920 میلیون ریال از طریق پیمانکار از خردادماه امسال به مدت 2 ماه آغاز شد که هدف از آن حفاظت و جلوگیری از تخریبات عوامل جوی و بازسازی اضطراری و تکمیلی مجموعه است.

وی گفت: بلقیس از شهرهای مهم دوره اسلامی و مشتمل بر بخش های ارگ، شارستان و ربض با وسعتی افزون بر 200 هکتار بوده که از لحاظ قدمت با دوره استقراری متوالی از صدر اسلام تا اواخر صفویه را دربرمی گرفته است.

نجفی افزود: ارگ شهر بلقیس، مهم ترین و شاخص ترین اثر مجموعه است که از آن می توان به نام یکی از عظیمترین سازه های خشتی در ایران پس از ارگ بم نام برد.

وی گفت: از سال 1388 با تاسیس پایگاه در این مجموعه به صورت مستمر در آن فعالیت های باستان شناختی، بازسازیی و ساماندهی صورت میگیرد و این فعالیت ها باعث شده که این مجموعه به یکی از عظیمترین قطب های گردشگری خراسان شمالی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به نام دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار گرفته است.

این مجموعه تاریخی به شماره 4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به نام پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، بازسازیی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.

شهر تاریخی بلقیس با گستره ای 180 هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری از طریق مسلمانان فتح شده است.

طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا سرانجام دوره صفویه ادامه داشته است.

معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.

مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.

اقبال گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بدل کرده است.

شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری بجنورد قراردارد.

ایرنا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: گردشبان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8327

به "خواناسازی ارگ تاریخی بلقیس اسفراین سرانجام یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواناسازی ارگ تاریخی بلقیس اسفراین سرانجام یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید