دیدنی ترین اماکن تاریخی تهران برای نوروز

به گزارش مجله هاستفا، تهران، شهری تاریخی با گذشته ای پربار بوده که به عنوان پایتخت نقش مهمی را ایفا می نماید، شهری که در طول تاریخ تا به الان اتفاقات زیادی را در بچشم دیده و تمامی شلوغی ها، صداها و شلوغی ها را در دل خودش حل می نماید. ساختمان و خانه های لوکسی که تا دل آسمان نقش بسته و بسیار تونل ها و بزرگراه هایی که شاهد هزاران هزار اتومبیل بوده و گاها باعث از بین رفتن تعدادی از سرسبزی و درختان حاشیه خیابان شده اند، دیده می شوند. وجود این نوع نگرش بود که ما را بر آن داشت تا گشتی متفاوت در خیابان های این کلانشهر بزنیم و با نگاهی دیگر این شهر را در ایام نوروز بشناسیم. اگر ساکن تهران هستید و فکر می کنید این شهر هیچ جاذبه خاصی جز دود و ترافیک ندارد بهتر است کمی از وقتتان را با مقاله جاذبه های گردشگری تهران باشید تا گردشی متفاوت داشته باشیم. اگر هم قرار است که میهمان جاهای دیدنی تهران شوید، بهتر است در کنار تمامی بخش ها، با جاذبه های تاریخی تهران آشنا شوید و سفری متفاوت را تجربه کنید.

دیدنی ترین اماکن تاریخی تهران برای نوروز

موزه سینما

یکی از دیدنی ترین خیابان های تهران، خیابان ولیعصر است که قدم زدن در آن حال و هوایی دیگری را برای شما به ارمغان می آورد. در گوشه ای از این خیابان کهن، عمارتی از دوران قاجار وجود دارد که در میان باغی موسوم به باغ فردوس جا خوش نموده و با ظاهری دلفریب شما را به سوی خود می کشاند. دیوار و ستون های راسخ این بنا به همراه بالکنش در کنار گل آرایی هایی که در فضا صورت گرفته، دنیایی دیگر را پیش رویتان قرار می دهد. پس کافیست تا قدم به درون ساختمان بگذارید تا موزه ای از صنعت فیلم سازی ایران را ببینید و سفری به گذشته های دور را تجربه کنید. کافه های اطراف موزه سینما هم ساعات شیرین و خوشی را به شما هدیه می نمایند. می توانید در حالیکه به ساختمان خیره شده و از فضای سبز اطراف لذت می برید، یک فنجان چای یا قهوه هم بنوشید و روزی متفاوت را در یکی از جاذبه های گردشگری تهران برای خود خلق کنید.

سرای روشن

در یکی از قدیمی ترین بخش های تهران، سرای روشن بوده که در سال 1311 به عنوان یکی از اولین مراکز تجاری ایران ساخته شد. این ساختمان ظاهری بسیار متفاوت با سایر بناهای ایرانی دارد و جلوه هایی از معماری اروپایی و سبک معماری گوتیک را به نمایش می گذارد. با اینکه تزئینات و مجسمه های استفاده شده در این مکان کمتر دیده شده، اما نماد زرتشتیان در میان آن رنگ و بویی ایرانی بدان بخشیده است.

تماشاگه زمان

تماشاگه زمان نام موزه ای در شمال تهران است که در میان یک باغ لوکس نهاده شد. ساختمان این مورد از جاهای دیدنی تهران شاهکاری منحصر بفرد در معماری ایرانی محسوب می شود که در گذشته به حسین خداداد، یک تاجر معروف ایرانی تعلق داشت. رنگ آبی ساختمان و پنجره هایی که با نقوش توری شکل تزیین شده اند، شما را محو تماشای خود می نمایند و با قدم گذاشتن به درون آن، مسحور شیشه های رنگی و گچ بری خارق العاده آن خواهید شد. امروزه در این ساختمان ابزارهای اندازه گیری زمان به نمایش درآمده که بر جذابیت فضایش می افزایند.

موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه تهران، موزه ظروف بوده که در یک ساختمان وسیع و زیبا واقع شده است. این عمارت دیدنی در حدود 90 سال پیش توسط احمد قوام به عنوان محل اقامت و کار شخصی ساخته شده و مورد استفاده نهاده شده است. بعدها این ساختمان به سفارت مصر اختصاص یافت و سپس در سال 1355 توسط فرح پهلوی برای راه اندازی یک موزه خریداری شد. این بنای باشکوه سبک های معماری اروپایی و ایرانی را در هم آمیخته و با استفاده از یک پلکان روسی برای اتصال طبقات، جلوه ای خاص از معماری را ایجاد نموده است. گچبری، ستون های چوبی، لوسترهای کریستالی و به طور کلی نمای داخلی این مورد از جاذبه های تاریخی تهران، تصاویری سحرانگیز را در ذهن شما حک می نمایند.

کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان گروهی از ساختمان های دیدنی متعلق به دوره قاجار بوده که در گوشه ای از پایتخت خودنمایی می نماید و در فهرست میراث جهانی یونسکو واقع شده است. این مورد از جاذبه های گردشگری تهران درهم آمیختگی خاصی را از معماری ایرانی و اروپایی به نمایش می گذارد. از یک سو بادگیر سنتی ایرانی در پیش چشم شما قرار می گیرد و در سوی دیگر موزاییک های کوچک رنگی که در کنار هم نقش و نگاری تماشایی را تشکیل داده اند. معماری بی نظیر، سالن های باشکوه، آینه کاری های چشم نواز، باغ تماشایی و بسیاری جلوه های دیگر در این مجموعه می توانند تجربه ای تکرارنشدنی را برایتان رقم می زنند.

شمس العماره

ساختمان شمس العماره قسمتی از مجموعه کاخ گلستان بوده و شاهکاری دیدنی به حساب می آید. ناصرالدین شاه برای آنکه به نمای پانوراما از تهران دست یابد، دستور ساخت این بنا را داد. ساخت این بنا 2 سال به طول انجامید و به عمارتی بی نظیر تبدیل شد. دو برج برفراز این ساختمان دیده می شوند که با پنجره های طاقدار شکوه خاصی را به نمایش گذاشته اند. کاشیکاری های پیچیده، ظریف و سالن زیبا از دیگر ویژگی های این مورد از جاذبه های تاریخی تهران هستند. امروزه، دسترسی به طبقه دوم امکانپذیر نیست، اما تجسم تصویری که ناصرالدین شاه قادر به دیدن آن بود، آنقدرها هم سخت به نظر نمی رسد.

کاخ سبز

مجموعه سعدآباد یکی از جاهای دیدنی تهران بوده که کاخ های سلطنتی بسیاری را در خود جای داده است. در میان عمارت های این مجموعه کاخ سبز دیدنی ترین بنا به شمار می رود. این ساختمان در خاتمه دوره قاجار ساخته شد و بعد از آن توسط رضاشاه مورد مرمت نهاده شد تا به عنوان محل اقامت وی مورد استفاده قرار گیرد. سنگ مرمر به کار رفته در نمای این عمارت رنگ سبز خاصی دارد و از معادن استان های زنجان و خراسان به این مکان آورده شد. در کنار ظاهر منحصر بفرد این مورد از مجموعه کاخ سبز، تالار آینه و فرشی که هفت سال بافتش به طول انجامیده، شما را شگفت زده می نماید.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر عظیمترین موزه هنری بوده که ساختمانش یک دیدنی زیبا به شمار می رود. معمار این مورد از جاذبه های تاریخی تهران کامران دیبا بوده که تلفیقی از عناصر معماری سنتی فارسی و جلوه های مدرنیته را به کار گرفته و سعی نموده تا همه آن ها را به نمایش بگذارد. یکی از ویژگی های این مورد از جاذبه های تاریخی تهران وجود سازهایی در بالایش بوده که تصویری از بادگیرهای سنتی ایرانی را در ذهن تداعی می نماید.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از جاذبه های گردشگری تهران بوده که وقایع مهمی چون تشکیل اولین وزارت آموزش و پرورش و ایجاد اولین کتابخانه رسمی را شاهد بوده است. گچکاری، موزاییک ها و باغی که این بنا در میان آن قرار داشته، از دیدنی ترین جلوه های این عمارت هستند. کافه ای هم در این عمارت وجود دارد که به شما اجازه می دهد در فضایی متفاوت، طعم های متنوع و اصیلی را امتحان کنید و از ثبت تصاویر دیدنی لذت ببرید.

تئاتر شهر

تئاتر شهر، بنایی زیبا در قلب پایتخت بوده که با طرحی استوانه ای، ترکیبی از سنتی و مدرن را پیش روی گردشگران قرار می دهد. ستون های این مورد از جاهای دیدنی تهران در زمان اتصال به سقف به نقش و نگارهایی هندسی تبدیل می شوند و با به کارگیری قطعات سرامیکی جلوه ای خاص پیدا نموده اند. ورودی عظیم بنا از چوب ساخته شده که چهره ای خاص را به آن بخشیده است. چندین سالن در این مورد از جاهای دیدنی تهران وجود داشته که در زمان های مختلف هنرمندان در آن ها به هنرنمایی می پردازند.

کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد در یکی از زیباترین مناطق تهران یعنی در شمال غربی تجریش در زمینی 300 هکتاری احداث شده است. 180 هکتار جنگل طبیعی، قنات، باغ، چشمه و خیابان در کنار موزه هایی که هر کدام به نوبه خود دنیایی از زیبایی محسوب می شوند، گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به سمت خود جذب می نمایند.

عمارت باغ فردوس

باغ فردوس از ساختمان هایی مربوط به قرن 12 ھجری قمری ساخته شده و به سبب زیبایی که داشت به باغ فردوس معروف شد. این مورد از جاذبه های گردشگری تهران در تجریش واقع شده و بنای آن در زمان محمد شاه قاجار بنا گشت و در سال 1264 ھجری قمری و بعد از مرگ محمدشاه به صورت متروکه درآمد. در زمان ناصرالدین شاه، عمارت و باغ آن مورد توجه نظام الدوله معیرالممالک قرار می گیرد و بعد از خرید، آن را مرمت نموده و باغ فردوس نام می گذارد. وسعت این مورد از جاذبه های گردشگری تهران حدود 20 ھزار متر و مساحت بنای آن ھزار مترمربع بوده که در سه طبقه و نیم ساخته شد. در قسمت میانی عمارت دو تالار بر روی ھم بنا شده که سقف تالار اول از مقرنس ھای گچی با اشکال خاص پوشیده شده است. روی دیوارھای جانبی و دھانه درب جنوبی تزئینات گچی پرکاری دیده می شوند. این مورد از جاذبه های گردشگری تهران با شماره 1876 در فھرست آثار ملی به ثبت رسید.

حوضخانه باغ نگارستان

در حوضخانه باغ نگارستان بناهایی به سبک بناھای زندیه و مزین به گچبری ھای عالی وجود داشته که امروزه در محل موزه ھنرھای ملی نهاده شده اند. این بنا در عھد فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار ساخته شده است. باغ نگارستان در اوایل سده سیزدھم ھجری قمری بین سال ھای 1228 تا 1230 بنا شد. حوضخانه این مورد از جاهای دیدنی تهران که طرح صلیبی داشت، با چھار شاه نشین اطرافش به باغ منتھی می شد. بنای صلیبی شکل گنجینه که در نیمه اول قرن سیزدھم ساخته شده، توسط ھنرمندان معاصر به شکل مستطیل درآمد و در سال 1309 شمسی به گنجینه تعلق گرفت.

عمارت سردر باغ ملی

دروازه ای دیدنی که به سردر باغ ملی شهرت دارد، در سال 1340 هجری قمری ساخته شد. این بنا دارای معماری منحصر به فرد و تلفیقی از معماری دوران های مختلف تاریخی ایران و سبک های اروپایی است. نمای سردر باغ ملی دارای سه دروازه، هشت ستون آجری گرد، قالب های کاشیکاری شده، پنجره های هلالی، سقف شیروانی و ترکیبی شایسته از آجر، کاشی، سنگ، چوب و فلز هست. این مورد از جاذبه های تاریخی تهران در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار عظیم تهران

شاید برای بسیاری از شما که نام بازار تهران را شنیده اید، این سوال مطرح باشد که بازار تهران چگونه مکانی بوده و اهمیت آن در چیست؟ می گویند، تهران قدیم پنج محله داشت که هر کدام از این محله ها دارای پاتوق هایی بود و هر پاتوق هم به چند گذر تقسیم می شد. مجموعه بازار تاریخی هم که بنای اولیه آن به دوره شاه طهماسب صفوی باز می شود، در بافت قدیمی و تاریخی شهر و محله ای به همین نام نهاده شده و در کنار دیگر بناهای تاریخی علاوه بر ایفای نقش به عنوان یک مرکز عمده تجاری و مالی، به عنوان یک مجموعه تاریخی نیز مطرح است. هرچند گسترش سریع شهر تهران، معماری سنتی بازار را دچار آشفتگی کرد، اما اگر علاقمند به قسمت های قدیمی بازار بودید، هنوز هم می توانید بخش هایی را بیابید. براساس مقاله جاهای دیدنی تهران باید بدانید که در ضلع جنوبی سبزه میدان می توانید سردر زیبایی را ببینید که به راسته های بازار راه دارد. بخش قدیم بازار تهران دارای پوشش طاق و گنبدی بوده که برای تامین روشنایی از روزنه هایی در سقف استفاده شد. چهارسوق عظیم هم با یک فضای هشت ضلعی و گنبدی با گچکاری داخلش از دیدنی های بازار تهران بوده و عکاسان علاقه بسیاری به این بخش دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همگردی
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3133

به "دیدنی ترین اماکن تاریخی تهران برای نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی ترین اماکن تاریخی تهران برای نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید