خبرنگاران اوج شیوع کرونا در آمریکای لاتین؛ بیش از 10 میلیون مبتلا

به گزارش مجله هاستفا، تهران - خبرنگاران - با گذشت حدود دو ماه از شناسایی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در دنیا و تداوم فرایند صعودی شمار مبتلایان و جانباختگان در این منطقه که فراتر از بحران بهداشتی با معضل مالی، سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می نماید، آمار موارد ابتلای کووید-19 به بیش از 10 میلیون و 35 هزار نفر رسیده است.

خبرنگاران اوج شیوع کرونا در آمریکای لاتین؛ بیش از 10 میلیون مبتلا

به گزارش خبرنگاران، آمریکای لاتین درحالی که حدود 8.5 درصد(بیش از 600 میلیون نفر) کل جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده، اما امکانات بهداشت و درمان در این منطقه از ظرفیت های کمتری در مقایسه با دیگر مناطق دنیا برخوردار بوده به گونه ای که برای هر یک هزار نفر در این مناطق نزدیک به 2.2 پزشک فعال هستند که این آمار در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی به ترتیب 3.6 و 2.6 پزشک است. در این میان آمار بیمارستان ها در آمریکای لاتین کمتر از آمار بیمارستان ها در اروپا است.

کشورهای آن سوی کره زمین با امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی نه چندان قابل توجه، ناتوان در برابر شیوع ویروس مرگبار، به امید کشف های جدید در حوزه پزشکی و دریافت واکسن از کشورهای دیگر است؛ اما با وجود پیچیدگی های این ویروس ناشناخته، اصلا معلوم نیست چه زمانی واکسن موثر در برابر آن ساخته و در دنیا توزیع خواهدشد.

برزیل با بیش از 211 میلیون نفر جمعیت، با ثبت بیش از پنج میلیون و 94 هزار مورد ابتلا بعد از آمریکا و هند در صندلی سومین کشور درگیر به ویروس کرونا در دنیا واقع شده است؛ همچنین تا به امروز افزون بر 150 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. در این میان شهر سائوپائولو در وخیم ترین شرایط واقع شده است.

به این ترتیب مکزیک تا کنون با ثبت بیش از 83 هزار مورد فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا، بعد از آمریکا، هند و برزیل در صندلی چهارمین کشور در فهرست دنیای نهاده شد.

اولین مورد ابتلا به کرونا در مکزیک 28 فوریه (نهم اسفند) و اولین مورد فوتی نیز 19 مارس (29 اسفند) به ثبت رسید.

ویروس کرونا در حالی گریبانگیر برزیل شده است که ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری 65 ساله و مدیریت فاجعه بار او از شروع شیوع بیماری همه گیر در این کشور پهناور آمریکای لاتین و نادیده انگاشتن ابعاد پیچیده این بیماری به بحرانی مضاعف در این کشور تبدیل شده است.

از سوی دیگر، مقامات برزیلی اعلام نموده اند لوئیز ادواردو راموس (Luiz Eduardo Ramos) سخنگوی دولت برزیل نیز به کووید-19 مبتلا شده است که به این ترتیب، وی دهمین عضو کابینه دولت برزیل است که به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا و ابتلا به کووید-19 باید تحت درمان قرار گیرد.

کلمبیا، آرژانتین و پرو به ترتیب با ثبت بیش از 911 هزار، 894 هزار و 849 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در صندلی پنجم، ششم و هشتم کشورهای درگیر در فهرست دنیای قرار دارند؛ همچنین تا بیش از 27 هزار نفر در کلمبیا، افزون بر 23 هزار نفر در آرژانتین و بیش از 33 هزار نفر در پرو در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

همزمان با تمدید قرنطینه اجباری در آرژانتین تا 25 اکتبر (چهارم آبان)، فرایند کاهشی شمار ابتلا در بوئنوس آیرس، بر اساس اعلام شهرداری این منطقه، زمینه برای لغو تدریجی شرایط قرنطینه را فراهم نموده است.

این در حالیست که مقامات بهداشتی کلمبیا و پرو از افزایش قابل توجه شمار مبتلایان و قربانیان کووید -19 در این دو کشور اطلاع داده اند.

با این حال شمار موارد ابتلای روزانه در برزیل در فرایندی نزولی، از 40 هزار و 659 مورد در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) به 30 هزار مورد در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) و اکنون به 27 هزار و 200 مورد از شروع ماه اکتبر (دهم تا بیستم مهر ماه) رسیده است.

از آنجا که شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکای لاتین، پیامدهای مخرب عمیقی برای این منطقه به دنبال خواهد داشت، براساس گزارش کمیسیون مالی سازمان ملل متحد برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب (Cep انتظار می رود شاخص فراوری ناخالص داخلی با 9.1 درصد رشد منفی و نرخ بیکاری 13.5 درصد افزایش یابد. همچنین نرخ فقر در فرایندی صعودی 37.7 درصد جمعیت منطقه را شامل خواهد شد. بر اساس داده های این نهاد بین المللی افزایش شدید نابرابری در آمریکای لاتین در امسال، این منطقه را در صدر فهرست دنیای درگیر با این معضل قرار خواهد داد.

سازمان بهداشت کشورهای آمریکایی (PAHO) با انتشار گزارشی از آسیب دیدن گروه های آسیب پذیر از جمله اقشار فقیر و بومیان آمریکایی که با خطر بیشتر ابتلا به کرونا روبرو هستند، ابراز نگرانی نموده است.

گذشته از اخبار افزایش بی وقفه آمار ابتلا و پیامدهای منفی گسترش این ویروس منحوس در آمریکای لاتین، هر از چندگاه خبرهای دلگرم کننده از آزمایش واکسن های کووید-19 بر جمعیت داوطلب بعضی کشورهای این منطقه از جمله برزیل و ونزوئلا نیز به گوش می رسد.

در تازه ترین خبر، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دیروز (یکشنبه) از دریافت محموله یکی از واکسن های چین و شروع مرحله سوم آزمایش این واکسن بر بیش از هزار داوطلب اطلاع داد. مادورو جزئیات دقیقی از نام شرکت فراوریی چینی بیان نکرد. چین چهار واکسن کان سینو، سینوواک و سینوفارم برای درمان و پیشگیری بیماری کووید-19 به کارزار رقابت دنیای فرستاده است. با این حال آزمایش فاز سوم سینوواک چین پیشتر در برزیل شروع شده است.

همزمان با افزایش فشارهای آمریکا بر دولت ونزوئلا و همه گیری کرونا در این کشور، مادورو پیشتر از امضای توافق به منظور شروع آزمایش واکسن های کووید-19 فراوریی روسیه و کوبا نیز در این کشور اطلاع داد. کارلوس آلوارادو وزیر بهداشت ونزوئلا بیان کرد: ما 500 داوطلب برای شرکت در آزمایشات واکسن فراوری شده در روسیه پیشنهاد داده ایم و امیدواریم این آزمایشات هر چه زودتر شروع گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5370

به "خبرنگاران اوج شیوع کرونا در آمریکای لاتین؛ بیش از 10 میلیون مبتلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اوج شیوع کرونا در آمریکای لاتین؛ بیش از 10 میلیون مبتلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید