حاج اسماعیلی: دولت موظف به رعایت قانون و حمایت از کارگر است، چرا رهبری نسبت به حقوق کارگران انتقاد کردند؟

به گزارش مجله هاستفا، کارشناس و فعال بازار کار و کارگری گفت: دفاع رهبری از حق و حقوق کارگران در سال جدید به علت اهمیت ویژه نیروی کار در فرایند مالی کشور و لزوم رعایت قانون و توجه به معیشت و زندگی جامعه کارگری از سوی دولت است.

حاج اسماعیلی: دولت موظف به رعایت قانون و حمایت از کارگر است، چرا رهبری نسبت به حقوق کارگران انتقاد کردند؟

گروه مالی خبرنگاران، صبح روز گذشته (چهارشنبه 17 اردیبهشت) رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کارگر در ارتباطی تصویری با هفت مجموعه کارگری تبادل نظر کردند. رهبر انقلاب در ابتدای عرایض خود با بیان اینکه در هفته کارگر باید روی رعایت حقوق نیروی کار تاکید گردد فرمودند: حقوق طبیعی، دستمزد عادلانه و پرداخت منظم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیت شغلی، مسئله بیمه، مسئله آموزش، مسئله خدمات رفاهی و مسئله بهداشت و درمان؛ این ها چیز هایی است که جزو حقوق کارگران است و این وظایف طبیعی کارفرماست.

ایشان همچنین فرمودند: رفع مسائل جامعه کارگری یکی از مسائل مهم است که باید نسبت به آن اهتمام گردد. رهبر انقلاب، کارگر و کارفرما را دو ستون اصلی رشد و پیشرفت مالی خواندند و با اشاره به شکایت بعضی افراد از مصوباتی که نظر کارگر در آن ها ملاحظه نشده است، افزودند: این مقررات حتماً باید با نگاه عادلانه تنظیم گردد.

در واقع انتقاد رهبری به مصوبه حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 99 که ماه گذشته در شورای عالی کار و بدون رضایت کارگران تصویب شد اشاره دارد. در همین رابطه با حمید حاج اسماعیلی؛ پژوهشگر و فعال بازار کار و کارگری تبادل نظر کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

نظر شما در مورد انتقاد رهبری نسبت به حق و حقوق کارگران چیست و این انتقاد معین چه جنبه هایی دارد؟

دولت با تحمیل نظراتش به کارگران در شورای کار نشان داد به سه جانبه گرایی اعتقادی ندارد اقدام دولت در معین حداقل دستمزد کارگران برخلاف مصوبه مجلس و در جهت خلاف مولفه های ماده41 قانون کار بود. این اقدام موجی از نقدها را در جامعه کارگری به دنبال داشت و باعث نارضایتی کارگران در شرایط سخت تحریمی و فشار مالی بود. چنین اقداماتی از طرف دولت باعث بی اثر کردن نهاد های تخصصی در کشور می گردد علاوه بر این کارگران بی اعتماد میشوند به تصمیماتی که دولت و نهاد های حاکمیتی در مورد عدم رعایت قانون و عدم توجه به حقوق آن ها در کشور می گیرند.

تکرار چنین اتفاقاتی باعث میگردد که کارگران این تصور را پیدا نمایند که دولت تعهدی به رعایت قانون در کشور ندارد. دولت مجری قانون است و باید دغدغه و نگرانی رعایت قانون را در کشور داشته باشد نباید خودش چنین شرایطی را ایجاد کند که هر زمانی عدم اجرای قانون را در کشور رقم بزند یا به رعایت مسائل قانونی که کاملا شفاف است بی توجهی کند. به نظر من واکنش رهبری دو جنبه اساسی داشت که باید به هر دوی ان جنبه ها توجه جدی کنیم؛ یکی اینکه دولت را موظف دانست که باید دغدغه معیشت و احتیاج های خانواده های کارگری را داشته باشند اهمیت دادن رهبری بر مسئله حضور و تاثیرگذاری کارگران در بازار و اقتصاد کشور در فعالیت کارخانه ها نشان دهنده این است حتما باید به احتیاج های ان ها توجه گردد معیشت ان ها باید مورد توجه باشد رضایت ان ها حتما باید مورد توجه دولت قرار بگیرد حمایت های درست و همه جانبه ای دولت از ان ها باید انجام گردد.

دومین موضوع رعایت قانون بود توجه کنید که انچه رخ داده بود و این واکنش ها را در جامعه ایجاد کرد و رهبری واکنش نشان داد نشان دهنده این است که قانون رعایت نشده است. ما توجه جدی به معیشت کارگران نکردیم باید سه جانبه گرایی مشارکت کارگران در تصمیمات قانونی و در نهاد هایی که برای ان ها حق رای و کرسی در نظر گرفته شده رعایت گردد.

بیشتر بخوانید:

تورم 41 درصد افزایش حقوق کارگر 15 درصد! / فشار ناکارآمدی شورای عالی کار روی دوش کارگران

حاج اسماعیلی: دولت نسبت به حق و حقوق کارگران جوابگو باشد

اهمیت رعایت حق و حقوق کارگر و تامین حداقل معیشت آن ها را در چرخه مالی کشور چگونه می دانید؟

اقدامات و فضایی که در شرایط کرونا در کشور ایجاد شد درس های زیادی برای کشور داشت این تجربه خوبی است وقتی در کشور هدف مشترکی را دنبال می کنیم، وقتی ضریب عمومی برای انجام یک کار مشترک در کشور افزایش پیدا می نماید یا همبستگی ملی برای اقدام مشترک در کشور شکل می گیرد می تواند راهگشا باشد، بالاخره در شوک کرونا ابتدا فکر می کردیم با یک بحران اساسی روبه رو شده ایم، اما دیدیم خیلی از احتیاج های کشور را در عرصه پیشگیری، مبارزه و درمان ویروس کرونا توانستیم مهیا کنیم، لجستیک گسترده ای برای تهیه و تامین مواد شوینده، الکل، مواد ضدعفونی، ماسک، دستکش و حتی وسایل پزشکی مثل دستگاه تنفسی در مدت کوتاهی در کشور فراهم شد این می تواند واقعا یک الگو و سرمشق برای بقیه کار های فراوریی و فعالیت های بازار کار باشد همین نیروی کار و کارگران این ها را فراوری کردند باید آن ها را جدی بگیریم کارگران مجموعه ای از سرمایه نیروی انسانی کشور هستند می توانند کار نمایند خلاقیت و نوآوری داشته باشند بهره وری را بالا ببرند دانش کشور را در عرصه های مختلف ارتقا بدهند سطح کار ها را با استفاده از تکنولوژی نوین و روز جهان توسعه بدهند این ها مسائل و موضوعاتی است که همه در حوزه نیروی انسانی و نیروی کار مطرح است باید به این ها توجه کنیم.

وقتی فضا در کشور فضای خوبی باشد اعتماد عمومی شکل بگیرد وقتی دولت و بقیه نهاد های حاکمیتی از نیروی کار به عنوان سرمایه عظیم کار حمایت نمایند نه تنها در بحران همبستگی ایجاد می گردد بلکه برعکس در شرایط طبیعی هم می توانیم هدف های مشترک برای توسعه کشور داشته باشیم به این معنی که ما باید ابزار های لازم برای فعالیت کارگران را فراهم کنیم شرایطی برای بازار کار فراهم کنیم که کارگر بدون دغدغه کار کند و تمام انرژی خود را مصروف کار کند. اگر کارگر دغدغه و مسائل معیشتیش رفع گردد و کرامتش حفظ گردد می تواند بهتر فکر و فعالیت کند تا کار توسعه یابد، به نظرم این موضوعات در بحث های حمایت کارگران مطرح است نباید جنبه های این موضوع را به صورت موقت و کوتاه مدت ببینیم بلکه باید مسائل را ریشه ای و عمیق و ساختاری دنبال کنیم. کارگران زمانی می توانند در ساختار مالی کشور نقش اساسی داشته باشند که فضا و امکانات برای آن ها فراهم گردد و حمایت شوند تا دانش و خلاقیت آن ها بروز و ظهور یابد.

آیا با افزایش بیشتر حداقل حقوق کارگران طبق قانون و به اندازه تورم بهره وری نیروی کار افزایش یافته و کارگران هم به حق و حقوق خود می رسند؟

مدیریت منابع انسانی شامل موضوعات مختلفی است که در حوزه توجه به نیروی کار مطرح است فقط صرف اینکه دستمزدی پرداخت کنیم کافی نیست. حتما باید جنبه های مختلف احتیاج های کارگران و امنیت شغلی و میشت خانواده هایشان را مد نظر داشته باشیم تا آن ها به راحتی کار نمایند. دغدغه آینده، تامین احتیاج های ضروری زندگی، مسائل فرزندان و مسائل آموزشی فرهنگی و مسکن همه دغدغه هایی است که انرژی کارگر را می گیرد. حتما باید به جنبه های روانشناختی و جامعه شناختی چالش های کارگری در کشور توجه کنیم چیزی که کمتر مورد توجه مسئولین، کارفرمایان و دست اندکاران قرار می گیرد.

در بحران کرونا دیدیم که خوب مدیریت کردیم و کشور نمره قابل قبولی داشت بخش مهمی از این موفقیت از فعالیت خالصانه و با انرژی نیروی کار بخش درمان و فراوری کشور نشات گرفت که علت آن عشق به مردم و کشور بود، بنابراین اگر در تمام عرصه ها و در طول زمان به معیشت و زندگی کارگران توجه داشته باشیم در نهایت تمام کشور اعم از دولت، فراورینمایندگان و فعالان مالی نیز منتفع خواهند شد و جهش فراوری و پیشرفت مالی شکل خواهد گرفت. امیدوارم با ورود رهبری به این مسئله اساسی دولت هر چه زودتر برای جبران تضعیع حقوق کارگران و توجه به معیشت آنان اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3942

به "حاج اسماعیلی: دولت موظف به رعایت قانون و حمایت از کارگر است، چرا رهبری نسبت به حقوق کارگران انتقاد کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاج اسماعیلی: دولت موظف به رعایت قانون و حمایت از کارگر است، چرا رهبری نسبت به حقوق کارگران انتقاد کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید