جدیدترین برآورد ها درباره تشکیل دولت جدید در لبنان

به گزارش مجله هاستفا، بعضی فعالان سیاسی اعلام کردند، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان پذیرفته برای تسهیل در روند تشکیل دولت تکنوکرات-سیاسی کنار برود و قرار است سعد الحریری نخست وزیر این دولت باشد.

جدیدترین برآورد ها درباره تشکیل دولت جدید در لبنان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تظاهرات در لبنان از 17 اکتبر (25 مهر) در اعتراض به وضعیت مالی این کشور و وضع تعرفه بر بعضی بخش ها شروع شد و هنوز به صورت پراکنده ادامه دارد.

روزنامه کویتی الانباء در همین ارتباط به نقل از منابع مطلع نوشت، نشانه هایی از حل نزدیک بحران تشکیل دولت لبنان دیده می گردد و از جمله نشانه های آن گفته های فعالان سیاسی است که اعلام نموده اند جبران باسیل وزیر خارجه پذیرفته در دولت آینده لبنان نباشد اما به عنوان رئیس حزب التیار الوطنی الحر وزرای این جریان در دولت آینده را معین کند. دولتی که توافق شده تکنوکرات-سیاسی باشد و سعد الحریری نخست وزیری آن را بر عهده بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده که همچنین توافق شده که نماینده حزب الله (در این دولت) شخصی شیعه غیر سیاسی مانند جمیل جبق وزیر بهداشت لبنان باشد و همین امر درباره نبیه بری رئیس مجلس، ولید جنبلاط (رئیس التقدمی الاشتراکی) و سمیر جعجع (رئیس القوات اللبنانیه) نیز اجرا گردد.

الانباء اضافه نمود، اما گره مربوط به تعداد وزرای این دولت هنوز وجود دارد، بعضی با 16 وزیر، بعضی با 18 وزیر و بعضی با 24 وزیر موافقند. گره دیگری که هنوز حل نشده بیانیه وزرای دولت جدید و ذکر عبارت سه گانه مردم، ارتش و مقاومت در آن است، موضوعی که حزب الله بر آن اصرار دارد اما عده ای دیگر با آن مخالفند.

در ادامه این گزارش آمده، حزب الله در مرحله فعلی معتقد است سعد الحریری بهترین گزینه برای تشکیل دولت است و جبران باسیل را قانع به کنار رفتن برای تسهیل در روند تشکیل دولت نموده است؛ بعضی هم می گویند به باسیل پیشنهاد داده شده همسرش شانتال عون (دختر میشل عون) به جای وی در دولت حضور داشته باشد.

جبران باسیل هفته گذشته در دیدار با الحریری پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل دولت تکنوسیاسیه را بیان کرد، به این صورت که در دولت آینده علاوه بر چهره های غیرسیاسی و تکنوکرات، نمایندگان بعضی احزاب سیاسی اصلی نیز حضور داشته باشند و سعد الحریری به عنوان نماینده جریان المستقبل نخست وزیر آن باشد (جزئیات بیشتر).

سعد الحریری و بعضی دیگر از چهره های جریان 14 مارس با حضور جبران باسیل در دولت آینده به شدت مخالف هستند و بر کنار رفتن وی اصرار دارند.

ص

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1446

به "جدیدترین برآورد ها درباره تشکیل دولت جدید در لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین برآورد ها درباره تشکیل دولت جدید در لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید