توافق شرکتکنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه

به گزارش مجله هاستفا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در سرانجام نشست مجازی این کمیسیون که در سطح معاونان برگزار گردید طی بیانیه ای اظهار داشت که شرکت کنندگان در نشست در مورد برگزاری یک نشست غیررسمی میان وزرای امور خارجه دولت های عضو برجام توافق نموده اند.

توافق شرکتکنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هلگا اشمید هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام عصر چهارشنبه در انتها نشست مجازی امروز که در سطح معاونان برگزار شد، طی بیانیه ای از توافق شرکت کنندگان در نشست در مورد برگزاری یک نشست غیررسمی میان وزرای امور خارجه دولت های عضو برجام در تاریخ اول دی ماه اطلاع داد.

متن بیانیه هماهنگ کننده کمیسیون مشترک (هلگا اشمید) متعاقب برگزاری مجازی نشست به توضیح ذیل است:

نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز چهارشنبه، 16 سپتامبر به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گشت. مطابق مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است. کمیسیون مشترک، به ریاست دبیرکل سرویس اقدام خارجی، هلگا ماریا اشمیت، از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپا، جوزف بورل و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین، مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار گشت. مشارکت کنندگان در پرتوی چالش های موجود، درباره همکاری در مورد حفظ برجام و نحوه اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل و مؤثر آن از سوی تمامی طرفین بحث کردند، همچنین مشارکت کنندگان در مورد برگزاری یک نشست غیررسمی وزرای امور خارجه دولت های عضو برجام در تاریخ اول دی 1399 به صورت ویدئوکنفرانسی، توافق کردند.

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین، مدیران سیاسی ایران و کشورهای 1+4 به صورت ویدئوکنفرانس در روز چهارشنبه مورخ 26 آذر ماه 1399 برگزار شد و آخرین تحولات پیرامون برجام را مورد بحث و آنالیز قرار داد. در این نشست سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیئت کشورمان را به عهده داشت.

عراقچی در بخش هایی از سخنان خود در این نشست با اشاره به بعضی اظهارنظرهای رسانه ای که در روزهای اخیر از سوی اروپا به گوش می رسد تأکید کرد قاعدتاً سه دولت اروپایی که خود را پایبند به دموکراسی و قواعد آن می خوانند، نباید از دولت ایران انتظار داشته باشند که اصول دموکراسی را نادیده بگیرد و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را اجرایی نکند. دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد و موظف به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از طی مراحل قانونی آنها است.

وی همچنین ضمن اعتراض به مواضع اخیر سه دولت اروپایی، بیان داشت: به جای محکومیت ترور ددمنشانه دانشمند برجسته هسته ای ایران، سه دولت اروپایی مجازات قانونی یک شخص مجرم را محکوم کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان داشت طرف های اروپایی همیشه فقط از ایران می خواهند در برابر همه رفتارهای غیرقانونی و خصمانه، چه تحریم های آمریکا باشد، و چه خرابکاری در نطنز و ترور دانشمندان هسته ای خود خویشتندار باشد. ایران نمی تواند تمام هزینه های اجرای برجام و رفتارهای غیرقانونی دیگران را متقبل گردد و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند.

عراقچی در رابطه با حدس ها پیرامون بازگشت آمریکا به برجام نیز گفت: ما به جای حرف و حدس، به اعمال توجه می کنیم. ایران همیشه مواضع خود را به صورت شفاف بیان نموده است و حاضر است پس از بازگشت آمریکا به انجام تعهدات خود در برجام و اعاده شرایط به شرایط ژانویه 2017، اجرای تعهدات برجامی خود را که وفق بندهای 26 و 36 برجام آنها را متوقف نموده است از سر گیرد.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6149

به "توافق شرکتکنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق شرکتکنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید