تراز تجاری منطقه ها آزاد برای اولین بار مثبت شد

به گزارش مجله هاستفا، حجت الله عبدالملکی در نمایشگاه اکسپو ایران در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: تراز تجاری منطقه ها آزاد و ویژه مالی ایران سال گذشته برای اولین بار مثبت شد به گونه ای که حجم صادرات از این منطقه ها 1.7 میلیارد دلار بود در حالی که حجم واردات به این منطقه ها فقط یک میلیارد دلار بوده است که نشان می دهد تراز تجاری در این منطقه ها 700 میلیون دلار مثبت شده است.

تراز تجاری منطقه ها آزاد برای اولین بار مثبت شد

وی بعلاوه گفت: منطقه ها آزاد تجاری ایران باید مستعد تر گردد در این زمینه از زمستان سال گذشته تسهیلاتی برای مجوزهای کسب و کار قائل شدیم و بسیاری از فرآیندهای اداری و زمان بر در صدور مجوزهای کسب و کار در منطقه ها آزاد را حذف کردیم و ضوابط اجرایی مازاد هم از بین بردیم تا به تسهیل کسب و کار در منطقه ها آزاد یاری کند.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد کشور اضافه کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن سرزمین وسیع و اقلیم های مختلف به دریاهای آزاد و اقیانوس ها دسترسی دارد و موقعیت جغرافیایی ایران شرایط مضاعفی برای کشور ایجاد نموده است.

وی بعلاوه گفت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه است که حجم واردات این کشورها سالانه هزار میلیارد دلار است و ما می توانیم به خاطر دسترسی به آب های آزاد و اقیانوس ها سهم قابل توجهی از این بازار را به کالاهای ایرانی اختصاص دهیم.

عبدالملکی بعلاوه با بیان اینکه ایران به جزیره ثبات در منطقه خاورمیانه معروف شده است، گفت: این مسأله مزیت بسیار قابل توجهی برای سرمایه گذاران به شمار می رود که می توانند در سرزمین امن سرمایه گذاری نمایند از طرفی نیروی کار مقرون به صرفه، انرژی مقرون به صرفه، زیرساخت های ریل، جاده و ترانزیت و بعلاوه مواداولیه مقرون به صرفه زمینه مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی در جمهوری اسلامی ایران فراهم نموده است.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد کشور بعلاوه گفت: فلسفه ایجاد منطقه ها آزاد یاری به مسأله جهش مالی و رشد مالی است که در کشور ما هم تا حدی این رخ داده است البته انتقاداتی به عملکرد منطقه ها هم وجود دارد اما در مجموع منطقه ها آزاد تجاری و ویژه مالی توانسته به رشد اقتصاد کشور یاری کند.

وی بعلاوه گفت: منطقه ها آزاد مالی ایران بر اساس قانون مصوب سال 1372 دارای یک سابقه 30 ساله است و بعلاوه طبق بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 99 توسعه منطقه ها آزاد در جهت انتقال فناوری و افزایش صادرات و برطرف احتیاجهای کشور مدنظر قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد کشور گفت: در حال حاضر 15 منطقه آزاد تجاری و صنعتی در کشور و بعلاوه 35 منطقه مالی و ویژه فعال در کشور وجود دارد که در مجموع 50 منطقه آزاد، تجاری و ویژه مالی وجود دارند و 30 سال عملکرد آنها از جهتی قابل توجه است.

عبدالملکی این را هم گفت: ایجاد منطقه ها آزاد باعث عمران و آبادانی منطقه ها محلی شده است بعلاوه حجم قابل توجه سرمایه گذاری، فراوری و اشتغال در این منطقه ها صورت گرفته است البته نقدهایی هم به عملکرد منطقه ها وجود دارد.

وی بعلاوه گفت: دو نوع واردات به منطقه ها آزاد داریم یک نوع به مقصد خود منطقه ها آزاد است و نوع دیگر منطقه ها آزاد به عنوان سکویی برای واردات کالاها و تجهیزات مورد احتیاج سرزمین اصلی به شمار می رود به عنوان مثال شرکت های خودروسازی برای تأمین قطعات مورد احتیاج فراوری خود آن را به وسیله منطقه ها آزاد وارد می نمایند و از آنجا به سرزمین اصلی منتقل می نمایند.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد کشور گفت: با این وجود اندازه صادرات منطقه ها آزاد نسبت به و اردات این منطقه ها در سال گذشته 700میلیون دلار بیشتر بوده و تراز تجاری مثبت شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12149

به "تراز تجاری منطقه ها آزاد برای اولین بار مثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراز تجاری منطقه ها آزاد برای اولین بار مثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید