این روز ها بورس ایران، در یک شب پولدار می کند!

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران: برخلاف بورس های جهانی که پس از شیوع کرونا، تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند و سقوط های بی سابقه ای را تجربه کردند، بورس تهران به این موضوع بی اعتنا بود؛ به طوری که طی یک ماه گذشته تقریبا به جز یک یا دو روز، چراغ این بازار همواره سبز بود و شاخص کل افزایش بی سابقه ای را تجربه کرد.

این روز ها بورس ایران، در یک شب پولدار می کند!

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

بازار سهام کشور طی هفته گذشته به راستا صعودی خود ادامه داد و رکورد های جدیدی را به یادگار گذاشت. شاخص کل بورس در این هفته جهش 48 کانالی را ثبت کرد و به ارتفاع بی سابقه 645 هزار واحدی راه یافت. صعود 2/ 8 درصدی نماگر اصلی سهام همزمان با بزرگ ترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه رقم خورد، ضمن اینکه رکورد مشارکت در عرضه اولیه ها هم به 06/ 2 میلیون نفر ارتقا یافت.

طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی 257 هزار و 320 تن انواع کالا به ارزش 16 هزار و 404 میلیارد ریال معامله شد. در این تالار 251 هزار و 870 تن فولاد، 4 هزار و 120 تن مس، یک هزار تن آلومینیوم، 150 تن کنسانتره مولیبدن و 180 تن شمش روی از سوی مشتریان خریداری شد.

رشد شاخص بورس واقعیست یا حباب؟

دکتر ایرج توتونچیان استاد تمام اقتصاد و معاون وزیر اقتصاد در مورد رشد شاخص بورس در ماه های اخیر نوشت: برخی از اقتصاددانان درباره حبابی بودن رشد شاخص بورس نکاتی را مطرح کردند، من در مورد اعدادی که مطرح می شود بحث نمی کنم، ولی بیان این افراد در مورد حوادثی که در دنیای سفته بازی (بازار ثانویه بورس) اتفاق می افتد کاملا صحیح است.

همین بازار سفته بازی در دلار، زمین، طلا و سایر کالا های با دوام است که پیکره نحیف اقتصاد کشور را در هم تنیده و اجازه سرمایه گذاری و ایجاد شغل را نمی دهد. از طرفی درک این موضوع و موضوعات مشابه از توانایی ضعیف علمی کمیته اقتصادی دولت بر نمی آید.

راهکار کوتاه مدت این است که در این بازار که کاملا بی بند و بار است، اقتصادیات های سنگین بر اختلاف قیمت (که متاسفانه آنرا به غلط و برای اغفال عامه بازدهی سرمایه می نامند) وضع شود، (مثلا 99 در صد) که ورود به این بازار ها برای سفته بازان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

متاسفانه اقتصاددانان نئولیبرال این گونه افزایش قیمت ها را صحه می گذارند، در حالی که همین سفته بازی ها، باعث ایجاد نرخ بهره (ربا) می شود. به عبارت دیگر نرخ بهره باعث سفته بازی و سفته بازی نیز باعث ایجاد ربا می شود. در 15 روز کاری بازار سرمایه از ابتدای فروردین ماه تا سرانجام هفته گذشته حدود 18 هزار میلیارد تومان سرمایه وارد بازار سهام شد.

جالب است بدانید این رقم معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار آمریکاست.

با وجود هشدار برخی کارشناسان در مورد رشد افسارگسیخته سهام، میزان استقبال مردم و در نتیجه، سرعت ورود پول نشان می دهد که خریداران در بورس تهران قصد عقب نشینی ندارند.

منبع: برترین ها
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4592

به "این روز ها بورس ایران، در یک شب پولدار می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این روز ها بورس ایران، در یک شب پولدار می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید