اگر سکوت می کنم بخاطر مصلحت کشور است ، اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم

به گزارش مجله هاستفا، وزیر نفت در پاسخ به منتقدان خود گفت: اگر سکوت می کنم به خاطر مصلحت کشور است، زیرا در دعوا نان ما در نمی آید و خدمت احتیاج به آرامش دارد.

اگر سکوت می کنم بخاطر مصلحت کشور است ، اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم

به گزارش خبرنگاران، بیژن زنگنه دوشنبه سوم شهریور ماه در حاشیه افتتاح پروژه های نفتی در جمع خبرنگاران تاکید نمود: منتقدان، بنده را به خیلی چیزها متهم می نمایند اما تحمل می کنیم و می شنویم و چاره ای نداریم زیرا آدمی که بار سنگینی روی دوش دارد نمی تواند به هر انتقادی پاسخ دهد. بنابراین اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط پالایشگاه ها در کشور اضافه نمود: مخالفت با پالایشگاه سازی اتهام بی دلیلی است؛ زیرا بنیان پالایشگاه سازی در زمان من گذاشته شده است و امروز افزایش ظرفیت پالایشگاه های داخلی را شاهدیم و ظرفیت پالایشی به 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار نمی آمد، گفت: خون دل خوردیم تا این پالایشگاه را ساختیم. خدا می داند که شروع ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت اصلاحات بود و در این دولت به اتمام رسید.

وزیر نفت ادامه داد: سیراف را هم ما طراحی کردیم و حتی برای تحویل خوراک میعانات گازی با کمبود رو به رو هستیم. 480 هزار بشکه به سیراف تخصیص دادیم پس چگونه به دشمن پالایشگاه سازی متهم می شویم. اگر اعتقادی به زنجیره خوراک نداشتیم چطور در فراوری بنزین به خودکفایی رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه در پتروپالایشگاه ها می گویند مخالف بودم، اضافه نمود: این در حالی است که فرایندها تمام شده و 1.5 میلیون بشکه تقاضا آمده که توسط دولتی ها و نیمه دولتی ها است، به دلیل اینکه مصالح ملی را تامین نمایند. بعضی می گویند فرصت بورس در تامین اقتصادی در پتروپالایشگاه ها را از دست دادیم اما اینها نه بورس، نه تامین اقتصادی و نه پتروپالایشگاه را نمی شناسند.

عده ای دنبال تخریب هستند

زنگنه ادامه داد: یک عده دنبال تخریب هستند و این گونه القا می نمایند که همه بدی ها مال ما است، البته هر کجا که لازم باشد جواب می دهیم و زبانمان قطع نشده است، اما اگر سکوت می کنم به خاطر مصلحت کشور است زیرا در دعوا نان ما در نمی آید و خدمت احتیاج به آرامش دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر چهار برابر شدن صادرات فراورده، جلوگیری از خام فروشی نیست پس چیست؟ گفت: توسعه پالایشگاه ها و جایگزینی مصرف داخل با گاز با این مهم را فراهم نموده است.

وزیر نفت با بیان اینکه به پتروشیمی ها خوراک می دهیم و این جلوگیری از خام فروشی است، اضافه نمود: درآمد پتروشیمی از 11 میلیارد دلار در سال 92 به 25 میلیارد دلار تا سال 1400 می رسد که مصداق شاخص جلوگیری از خام فروشی است. در صنایع پایین دستی وزارت صنایع مسوول است و وظیفه وزارتخانه دیگری است.

به گفته زنگنه پنج میلیارد دلار خوراک به پایین دست پتروشیمی و پنج میلیارد دلار خوراک به پایین دست پالایشی تحویل می گردد که این موضوع در بین صنایع ایران بی نظیر است.

وزیر نفت اضافه نمود: علاوه بر اینکه خودکفا شدیم حتی یک روز در تحریم سوخت کشور دچار اختلال نشده است و همه مناطق سوخت داشتند.

وی در پاسخ به ایرنا در مورد قاچاق سوخت نیز گفت: بعضی معتقدند روزانه 40 میلیون لیتر بنزین قاچاق می گردد که این عدد غیر ممکن است، زیرا تنها روزانه 60 میلیون لیتر بنزین در کارت های سوخت تخصیص پیدا می نماید. زنگنه از منتقدان خواست برای ادعاهای خود سند بیاورند.

مصرف بنزین به 72 میلیون لیتر در روز رسید

وی مصرف بنزین کشور را 72 میلیون لیتر در روز اظهار داشت و گفت: کارت سوخت هیچگاه لغو نشده و همواره بوده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشترین قاچاق در گازوییل بوده، اضافه نمود: مسئول قاچاق سوخت، شخص دیگری است.

وی با بیان اینکه اگر خط لوله نداشته باشیم فراوری گاز در کشور حبس می گردد، گفت: اما این دو خط از نظر پایداری شبکه به یاری این منطقه می آید.

به گفته زنگنه ابتکار در احداث ساخت خطوط نهم و ششم سراسری انتقال گاز این بود که قرارداد ساخت bot شد تا از محل صادرات گاز اصل و فرعش پرداخت گردد.

وی به صرفه جویی در مصرف گاز اشاره نمود و اضافه نمود: پارس جنوبی دیگری نداریم. اکنون مصرف خانگی زیاد است . همچنین راندمان نیروگاه ها باید بالا برود زیرا با این گاز فراوری برق می تواند 50 درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سال جاری سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: امروز سومین واحد در عسلویه افتتاح شد و دو واحد نیز در میاندوآب و لرستان به بهره برداری رسید.

وی اضافه نمود: بید بلند 2 بزرگترین واحد فراورش همراه نفت و مشعل در هفته های آینده افتتاح می گردد که سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری در ان انجام و راه اندازی شروع شده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه تحریم ها فشار زیادی وارد می نماید اما چرخ صنعت نفت می چرخد و روح کوشش امید و مجاهدت ملی را مجسم می کنیم، گفت: با این کارها برای توسعه و بهبود زندگی و کاهش فشار به مردم یاری می کنیم.

وی ادامه داد: این فعالیت ها نماد مقاومت ملی است و در شرایطی که با یک فشار بزرگ و غیر طبیعی خارجی رو به رو شدیم اما مقاومت کردیم و با تمام توان و قدرت و روحیه ادامه خواهیم داد.

کاهش 33 درصدی مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال 92 حدود 43 درصد سوخت نیروگاه ها با ارزش 18 میلیارد دلاری مایع بود، اضافه نمود: سال جاری تنها حدود 10 درصد از سوخت نیروگاه ها مایع است.

وی تاکید نمود: این در حالی است که سالانه 4.5 تا 5 درصد مصرف سوخت نیروگاه ها اضافه شده و در مجموع بیش از 40 درصد در 7 سال مصرف سوخت نیروگاه ها بیشتر شده است

زنگنه با بیان اینکه در روزهای سرد سال؛ تنها جایی که می توانیم تراز مصرف را کنترل کنیم نیروگاه ها هستند زیرا سوخت جایگزین دارند.

به گفته وزیر نفت تمام نیروگاه جز کناروک و چابهار به گاز وصل هستند و نیروگاه ها ذخیره خوبی از نظر سوخت مایع دارند.

وی به کشف میدان گازی در دریای سیاه توسط ترکیه اشاره نمود و گفت: اعداد دقیقی ترکیه باید اعلام گردد. اعداد اعلام شده 320 میلیارد متر مکعب و گاز قابل استحصال 230 میلیارد عنوان شده است که در صورت به فراوری رسیدن، روزی 35 میلیون متر مکعب گاز برداشت و فراوری خواهد شد.

زنگنه اضافه نمود: سرمایه گذاری در دریا گران است و تکنولوژی می خواهد. از سوی دیگر زمان می برد و به ساخت پالایشگاه احتیاج است.

وی تاکید نمود: ترکیه 130 میلیون کمبود گاز دارد و این را از ایران و روسیه و آذربایجان وارد می نماید.

صادرات گاز به 15 میلیارد متر مکعب می رسد

به گفته وزیر نفت صادرات گاز ایران سال جاری به 15 میلیارد متر مکعب می رسد. این در حالی است که به عراق روزانه 50 میلیون گاز صادر می گردد البته این عدد در زمستان ممکن است کمتر باشد.

وی در مورد صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: پاکستان خریداری نمی نماید و ما در طرف ایران آماده صادرات گاز هستیم.

زنگنه با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها واحد ال ان جی در کشور احداث نشد، گفت: از همین رو به دنبال ساخت مینی ال ان جی رفتیم اما اکنون قیمت جهانی پایین است و قیمت جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد.

وی اضافه نمود: به دنبال احداث مینی ال ان جی برای مصارف داخلی در راه آهن و لوکوموتیوها هستیم تا به جای گازوییل و نفت گاز از ال ان جی استفاده نمایند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اولویت اول برای مصرف ال ان جی در کشور لوکوموتیوها هستند، ادامه داد: برنامه این است تا چندین واحد ال ان جی در راه آهن احداث کنیم البته احتیاجمند همکاری وزارت راه برای اصلاح لوکوموتیوها هستیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4910

به "اگر سکوت می کنم بخاطر مصلحت کشور است ، اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر سکوت می کنم بخاطر مصلحت کشور است ، اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید